handdator

Visa fullständig version : Digitalbox med hårddisk?



bipen
2006-10-11, 14:32
:roll: Om man har en digitalbox med hårddisk för det marksända nätet och en inspelningsbar dvd-spelare kan man då utan problem bränna skivor från hårddisken på boxen?

folke
2006-11-21, 12:32
Märkligt att ingen gett bipen ett bra svar. Nu har jag tänkt inför julen äntligen skaffa en DVD-spelare (har bara VHS-video, Sagem-box för Boxer ca 3 år gammal och vanlig TV). Vad ska jag välja?
Ska jag ha hårddisk i DVD-spelaren eller ska jag ha hårddisk i en ny box för Boxer och sätta den gamla boxen till sängkammarteven?
Bipen frågar: Om man har en digitalbox med hårddisk för det marksända nätet och en inspelningsbar dvd-spelare, kan man då utan problem bränna skivor från hårddisken på boxen?
Tacksam för hjälp av nån som är insatt.
Ville bifoga Göteborgs-Postens testrapport för Boxer-boxar, men bifoga fil fanns inte som val.

frejac
2006-11-21, 13:07
Alltså, om du har hårddisk i boxen som du har inspelningar på så kan du ju välja att spela upp dom. Och då kan du ju välja att spela in det på en VHS, DVD eller något annat om du vill. Men det tar ju lika lång tid som filmen är lång eftersom det blir samma sak som att titta på dom.

Alla andra lösningar beror ju på vilken hårdvara man har och vad den är kompatibel med.

K.K.
2006-11-21, 13:15
Ser inget problem med att bränna en skiva med material från en digitalbox med hårddisk. Har en satellitmottagare med hårddisk och inte haft problem med att bränna skivor.

Har du en fet plånbok rekomenderar jag t.ex. Pioneer DVR545HXS, en godkänd digitalbox med hårddisk och DVD-brännare. Fast smakar det så kostar det.

För övrigt har det ingen större betydelse om du har en digitalbox med hårddisk och en DVD-brännare till det eller en digitalbox med en DVD-brännare med hårddisk. Tittar du bara på TV och inte spelar in så mycket är nog det första alternativet det enklaste, då man bara behöver förprogrammera en box. Spelar du däremot in mycket från reklamfinansierade kanaler och vill bränna ned det på skiva kan alternativ två vara att föredra, då DVD med hårddisk brukar ha enklare redigeringsmenyer och det är lättare att klippa ihop flera avsnitt till en skiva.

DennisOlof
2006-11-21, 13:46
Enklast är förmodligen att bara överföra filerna som spelats in i boxen, från boxer, viasat eller liknande (om det går), redigera och bränna på dator.

Det finns ju enheter som kan spela in direkt men jag tycker dom är ganska dåliga, man kan inte redigera bort reklam och mycket annat som inte går att göra.

folke
2006-11-21, 15:27
Här är länken till GP:s test av markboxar:
http://www.gp.se/content/1/c6/30/42/96/digitalboxar.pdf
Om man har en digitalbox utan hårddisk och kopplar den med scartkontakt till en DVD-spelare med hårddisk, hur omvandlas signalen på vägen? Sker det inte någon omvandling i boxen som gör att kvaliteten på inspelningen blir sämre än om inspelningen sker i boxen (om den har hårddisk). Kanske är jag dum. Omvandlingen sker väl ändå vid varje uppspelning och den digitala inspelningen i DVD-spelaren är väl ingen kvalitetsförsämring vid uppspelning.

DennisOlof
2006-11-21, 16:10
Folke det stämmer, om du överför signalen (eller inspelningen från hårddisken i digitalboxen) omvandlas den till analoga signaler via scart. Det finns dom med digitala kontakter, tror jag.

Men det klart bästa sättet att behålla kvaliten är att överföra filerna via t.ex USB från digitalboxen till datorn för att där redigera, klippa osv. Därefter bränna ut dom dvd eller vad man nu gör.

Så att man håller sig till den "digitala" delen hela tiden, vid uppspelning i DVD spelare så kan det ju omvandlas till analogt, de påverkar ju bara överföringen och kvaliten när innehållet visas på TVn men själva filen på skivan är digital.

Den blir ju aldrig sämre oavsett hur många kopior man gör. Däremot har det ju tvistats om hur länge dvd skivor håller innan det blir bitfel och andra problem.

Men jag anser att tar man t.ex. en kopia på en dvd skiva efter 20år borde det inte vara några problem. Dessutom kommer ju nya medier snart i alla fall så då lär många migrera över till dessa.

Det är så dyrt att ha ett system med hårddisk, dvd brännare (dom finns). Så det är bättre skaffa dator + digitalbox med hårddisk. Det kostar inte mer. Och möjligheterna blir oändliga då.

Man måste ha program osv men de går ju alltid att fixa fram

janbananfan
2006-11-23, 20:13
Tänk dessutom på att eventuellt 5.1-ljud inte kan föras över mha scart, utan att du då enbart får ljud i 2 kanaler.

folke
2006-12-06, 13:13
Är det någon som känner till en digitalbox för Boxer med dubbla tuners, hårddisk och analoga och digitala utgångar samt HDTV-klar (Mpeg 2 & 4)? Jag tror inte att någon av de av Göteborgs-Posten testade har det. Har jag fel?

frav
2006-12-07, 20:05
Är det någon som känner till en digitalbox för Boxer med dubbla tuners, hårddisk och analoga och digitala utgångar samt HDTV-klar (Mpeg 2 & 4)? Jag tror inte att någon av de av Göteborgs-Posten testade har det. Har jag fel?
Nej det finns nog ingen just nu. Den kommande Dreambox8000 är nog det som är närmast dina önskemål, i dags läget.

Det var väl inte någon vidare test från GP, mest en dåligt utförd sammanställning.

folke
2006-12-14, 14:50
Detta visste jag inte förrän nu, men det förklarar varför en sådan apparat inte har någon marknad just nu.

Varför finns inte HDTV i marknätet ännu?
2006-sommarens HDTV-sändningar från fotbolls-VM i marknätet över några områden var en "dagsslända". För att HDTV ska sändas permanent i det digitala marknätet krävs både politiska och tekniska beslut.Så här är det:

HDTV behöver mera bandbredd än standard-tv(SDTV). I dagens nät finns inte så mycket utrymme för HDTV, men ny kodningsteknik (komprimering) av HDTV-signalen kan frigöra utrymme. Och det kan också tillkomma större bandbredd.

Dagens marknätssändare är till för standard-tv-kanaler. Det finns nu fem frekvenser (muxar) och en sjätte mux som ej är tagen i anspråk. 99,8% av det nya digitala nätet skall sända SVT-kanalerna i Mux 1. Mux 2 med TV4:s huvudkanal skall finnas i 98% av det svenska marknätet. Övriga muxar finns utbredda över landet utifrån de kommersiella faktorer som styrs av operatören Boxer.

Förutom HDTV kan sändningar av s.k. DVB-H (H=handheld, t ex mobil mottagning) bli aktuell i marknätet, vilket också kräver plats.

Marknätet är alltså en mycket "smal pipa" och det har alltid varit kringgärdat av många fler politiska beslut och mer administrativ hantering än satellit och kabel. Detta märks även nu när Sverige talar om HDTV i marknätet.

Sändningarna sommaren 2006 av Fotbolls-VM i HD över vissa digitala marksändare var alltså tidsbegränsade. Förutsättningarna att kunna sända HDTV i marknät igen är komplicerade av flera skäl som SVT inte styr över. För det första går det alltså inte att få fram kanal/frekvensutrymme överallt.

Situationen bör bli en annan när de analoga sändningarna har upphört i hela landet vid slutet av 2007. Men då återstår då en annan fråga som ligger på regeringens bord nämligen vad "frigjort frekvensutrymme" ska användas till. HDTV är en möjlighet men det finns också starka önskemål om annan användning, till exempel mobila tjänster.

För att få använda en frekvens löpande krävs tillstånd av Post- och Telestyrelsen (PTS). För att PTS ska ge ett sådant tillstånd krävs ett sändningstillstånd från regeringen. SVT har hävdat att det digitala sändnings- tillstånd SVT har, täcker in rätten att sända HD men PTS var av en annan uppfattning. Därför fick SVT hos Radio- och TV-verket (RTVV) begära tillfälliga tillstånd för den tid VM pågick.

Idag är ett abonnemang hos Canal Digital eller Com Hem den enda möjligheten att ta in HDTV i Sverige. Marknätet dröjer.

Tusse
2006-12-14, 15:46
Om du är nöjd utan HDTV så kan du köpa dig en "normal" twin tuner-maskin det finns flera att välja på här är ett par exempel...

Topfield TF5700PVRt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138344
Den kan du få boxer-sponsrad då den är godkänd av Boxer.

Annars kan du ta en Dreambox DM-7025S Twin tuner och köpa till DVB-T tunrar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79003
Den är dock inte godkänd av Boxer, om nu det spelar dig nån roll.