handdator

Visa fullständig version : Dom fria kanalerna är HELT gratis...



trollhattan
2006-10-13, 17:18
Viasat info för dom som inte visste det redan...

Viasat erbjuder ett frikanalspaket, innehållande SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6. Frikanalspaketet fås utan månadskostnad, kortkostnad eller övrig avgift. Kravet för att få Viasats frikanalspaket är att du har en parabol samt en digitalbox som fungerar för Viasats utbud.

Har mailat och frågat viasat och de stämmer att det är helt gratis , dom gör inte ens en kreditkontroll...

De man MÅSTE ha dock är en viasat godkänd mottagare med nds, eftersom INGET programkort används utan dom skickar bara signaler till boxen..

Kan vara bra och veta om man har en viabox liggande och inte har tillgång till en boxer...

GÅr inte att beställa via hemsdan utan man måste ringa 0200-219 219

:D funderar faktiskt på detta själv eftersom kvaliteen på boxer-tv6 är sisådär ...

DennisOlof
2006-10-13, 20:19
Helt sjukt, ÄR DET GRATIS.

FETT bra.

De tillkommer nästan alltid kortadministraion och annat tjaffs.

De sämsta är att staten inte går in och sponsrar med pengar till canal digital och viasat så att kanalerna blir GRATIS PLUS okrypterade.

:/

trollhattan
2006-10-13, 20:46
ja de är ju de som är bra ,, dom skickar ju abra en signal till mottagaren så inget kort behövs , alltså ingen kort avgift...

ibi
2006-10-13, 22:19
Ja det är brå och får man tyst på de som säger jag vill inte betalla tv licens för jag tittar via sat :naughty: mvh

wargen061
2006-10-14, 08:21
Hittar inget om det på viasats hemsida , vart har du snappat upp detta trollhättan ?

trollhattan
2006-10-14, 11:23
http://www.viasat.se/cm/2.10/2.165/1.282

sök på tv6

bläddra ner tills du ser :

ag drabbas inom kort av släckning av analoga SVT1, SVT2 och TV4. Kan Viasat erbjuda ett abonnemang med endast dessa kanaler?

Viasat erbjuder ett frikanalspaket, innehållande SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6. Frikanalspaketet fås utan månadskostnad, kortkostnad eller övrig avgift. Kravet för att få Viasats frikanalspaket är att du har en parabol samt en digitalbox som fungerar för Viasats utbud.

Är du redan Viasatkund kan du kontakta kundservicet på 08-52 20 00 00. Nya kunder hänvisar vi till 0200-219 219 för beställning.


Edit 1
Har nu beställt frikanalerna , och de stämmer att inget kort behövs..

dock funkade inte sexan och supporten kunde inte hjälpa mig idag utan jag skulle återkomma på måndag...

Men övriga "gratis" kanaler funkar skitbra :D

Edit 2
Har upptäckt varför inte tv6 fungerar , istället fungerar ztv.se kanalen , vilket betyder att viasat blandat ihop nya ztv (ztv.se) med gammla ztv (tv6) när dom programera paketen..

Jag har informerat viasat om detta och tjejen i telefon sa att jag skulle ringa på måndag då chefer som var ansvariga för detta var där....

SÅ kan det gå ibland hehe...

kronblom
2006-10-14, 13:54
Jag fick igång en Thomson idag, TV 6 funkar....

trollhattan
2006-10-14, 14:07
konstigt varför funkar då ztv.se men inte tv6 för mig?

reidarberge
2006-10-14, 22:06
dom fria kanalerna kan fås om man deponerar 1200 skr.som återfås när man säger upp det.

T-bird
2006-10-14, 22:18
dom fria kanalerna kan fås om man deponerar 1200 skr.som återfås när man säger upp det.

Läs gärna texten "Frikanalspaketet fås utan månadskostnad, kortkostnad eller övrig avgift"

tergo
2006-10-15, 11:42
tidigare har det varit 1200 i deponeringsavgift,
men det är bra om det är gratis nu

det är kanske vår nye kulturminister som tagit bort avgiften,hon verkar ju inte så intresserad av att betala för tv tittandet

mvh
t

kronblom
2006-10-15, 22:54
tidigare har det varit 1200 i deponeringsavgift,
men det är bra om det är gratis nu

det är kanske vår nye kulturminister som tagit bort avgiften,hon verkar ju inte så intresserad av att betala för tv tittandet

mvh
t
Du menar vår f.d nye kulturminister? :lol:

febster
2006-10-16, 14:59
De sämsta är att staten inte går in och sponsrar med pengar till canal digital och viasat så att kanalerna blir GRATIS PLUS okrypterade.
Det kommer aldrig att ske..

Tyskarna t ex kan köra okodat för dom "kodar" med hjälp av språket, men vi i Skandinavien kör ju originalspråk och då hade SVT fått betala $$$ för alla möjliga tittare i Europa vilket ju hade varit ett väldigt dumt sätt att göra av med licenspengar på.

Så är det och kommer nog så förbli... Marknätet är ju helt annorlunda, för det har ju bara lokal täckning.

maximus
2006-10-16, 15:23
Det kommer aldrig att ske..
Tyskarna t ex kan köra okodat för dom "kodar" med hjälp av språket, men vi i Skandinavien kör ju originalspråk och då hade SVT fått betala $$$ för alla möjliga tittare i Europa vilket ju hade varit ett väldigt dumt sätt att göra av med licenspengar på.
Så är det och kommer nog så förbli... Marknätet är ju helt annorlunda, för det har ju bara lokal täckning.
Europeiska producenter kunde ju packa ihop egenproducerat material på okodade kanaler så vi får nåt kulturutbyte nångång här i Europa. Det är ju redan betalt med licenspengar/skatter.

febster
2006-10-16, 15:43
Det hade varit ganska kul faktiskt.. En riktig Eurovision kanal (och då menar jag inte Eurovision song contest!)

trollhattan
2006-10-16, 15:51
o/t ...

mami
2006-10-17, 06:17
så man måste ringa till dem för att få kanalerna?
jag bor i finland å kan inte få svenska kanaler från viasat här, men om detta är gratis så måste det ju gå på nått vis!

Hur vet boxen om den kan se gratis kanalerna eller ej?
Skall man uppge boxid? Isf lagras något i boxen som blir skickat från viasat?

/mami

K.K.
2006-10-17, 08:15
Jag ringde Viasat och fick "frikanalerna" efter 30 minuter på min gamla Nokia som är godkänd av Viasat. Tror att de knappar in Box-ID manuellt på kundtjänst. Vill du se kanalerna fritt måste du skaffa en Viasatgodkänd box och be någon i Sverige ringa in Box-ID till Viasat.

Är man inte kund ställer de inga frågor alls, men om man inte är det är det inte helt otroligt med kontrollfrågor som vart man bor, vilken box man har etc. För övrigt är det ganska smart av Viasat att hålla koll på ev presumtiva kunder med parabol riktad mot Sirius.

DennisOlof
2006-10-17, 09:42
mami klart du kan få in de fria kanalerna om du bor i finnland men du måste ändå ha en dekoder + kort. Sedan är det inte säkert att viasat säljer till finnland osv.

Du kanske måste få kortet från tredje part (dvs någon i sverige du känner som kan köpa och skicka grejerna till dig, kortet, plus räkningarna man får osv) fast i detta fall tror jag inte du får månadsräknigar osv.

Och sedan måste man kanske rikta in parabolen ordentligt.

Kolla footprint för canal digital och viasat. Men de borde inte vara några problem

Leatherface
2006-10-17, 09:49
du behöver inget kort bara en viasat box....

Johan
2006-10-17, 10:34
Är man inte kund ställer de inga frågor alls, men om man inte är det är det inte helt otroligt med kontrollfrågor som vart man bor, vilken box man har etc.

Jag antar du menar att dom inte ställer frågor om man är kund?

K.K.
2006-10-17, 10:53
Helt rätt, jag hade mitt kundnummer tillgängligt och det enda det de bad om var Box-ID. Vem jag var visste de ju sen tidigare.

mami
2006-10-17, 16:53
mami klart du kan få in de fria kanalerna om du bor i finnland men du måste ändå ha en dekoder + kort. Sedan är det inte säkert att viasat säljer till finnland osv.

Du kanske måste få kortet från tredje part (dvs någon i sverige du känner som kan köpa och skicka grejerna till dig, kortet, plus räkningarna man får osv) fast i detta fall tror jag inte du får månadsräknigar osv.

Och sedan måste man kanske rikta in parabolen ordentligt.

Kolla footprint för canal digital och viasat. Men de borde inte vara några problem

var lite det jag menade, att jag inte kan få svenska kanaler här om jag inte "fixar" ett kort från sverige. men klart att jag hittar dem när jag scannar efter kanaler.....

nån som vet om man kan få det att funka via cs?
boxid kan man ju knappa in, men om det måste sparat nått i boxen blir det ju problem...

/mami

Johan
2006-10-17, 20:03
om du bara vill se gratiskanalerna är det ju bara be nån i sverige ringa och regga sig med ditt boxid. behövs som sagt inget kort för det...

ibi
2006-10-18, 11:20
mami! Du har väl en mobil telefon o en viasat box varför inte ringa va?mvh

K.K.
2006-10-18, 11:46
Tror nog inte att det bara är att ringa från Finland, då detta erbjudande enbart gäller boxar i Sverige. Eftersom inget är gratis här i Världen så tror jag att Viasat vill veta vem som innehar boxen och vart den står, så de kan skicka fina erbjudanden till folk som redan har en box.

trollhattan
2006-10-18, 13:18
dom vill ha adress och personnummer...

mami
2006-10-18, 13:22
kanske dom uptäkte att det var många som började skaffa =)

om nån kan bekräfta det med CS så är det bra =)

/mami

Leatherface
2006-10-18, 14:58
för att köra cs måste du ju ha ett kort och dela ut och det har du ju inte i det här fallet

OA
2006-10-18, 17:12
Öppnad frikanalerna på min Segam fick också z-tv istället för tv6
Men TV3 öppnade också ;)

trollhattan
2006-10-18, 17:18
efter mitt 3:dje samtal till viasat så har de löst sig , nu har jag tv6 istället för ztv...

Freelock
2006-10-18, 21:47
efter mitt 3:dje samtal till viasat så har de löst sig , nu har jag tv6 istället för ztv...
Fråga: :-)
Hade du TV3 innan och fösvann den nu när du fick TV6
eller har du både TV3 och TV6 men inte ZTV?

Såg i tidigar topic att det verka vara olika.

trollhattan
2006-10-18, 21:56
tv3 har jag faktiskt inte kollat om jag har (men förmodar att ajg inte har det)..

grejen var att jag hade bild på ztv.se kanalen istället för tv6..

mami
2006-10-19, 06:08
för att köra cs måste du ju ha ett kort och dela ut och det har du ju inte i det här fallet
det vet jag, men om klienterna använder boxid från servern, så om man aktiverar det boxid så vips så får alla klienter ta emot de fria kanalerna.
eller de kanske inte ser vad det är för boxid på servern?

gissar på att det sparar koderna i boxen nu och att det inte kan spara dem på klienterna!

kanske de skall koda de fria kanalerna i viacces (igen + nds) å släppa koden fri =)

hur är det med boxar som du kan emulera nds på via cam?

/mami

atomized
2006-10-22, 13:10
Ringde och beställde mitt Frikanalspaket idag (Söndag). Inga problem alls, de aktiverade det medan jag väntade i telefon. :-)
Jag har en gammal Nokia 9802S som jag passade på att uppgradera för detta.
Jag fick dock bara de kanaler jag skulle ha.

mr_best88
2006-10-22, 15:33
är det någon som vet hur länge de har öppet på söndagar? kan man ringa dit nu?

majos3
2006-10-22, 17:27
är det någon som vet hur länge de har öppet på söndagar? kan man ringa dit nu?

Om du slår 1 signal dit, så märker du det! :lol: Tror du att du klarar av det? :?:

majos :) :) :smile: :smile:

pesa
2006-10-22, 17:58
undrar vad det är som händer med boxern när dem aktiverar dem kanalerna?! borde ju gå att låsa upp den själv! kanske mer kanaler. hm.....

atomized
2006-10-23, 11:20
Jag undrar också hur detta fungerar egentligen? Laddar de ner nån nyckel till boxen?

Kalle_P
2006-10-23, 19:25
Jag läste just nu i ett annat forum, att i Danmark ska det vara på samma sett. Bara där är det redan från början fri mottagning ( DR1; DR2 ) för alla och utan kort. Är det någon som kan bekräfta detta?

Mvh Kalle

majos3
2006-10-23, 21:45
Jag läste just nu i ett annat forum, att i Danmark ska det vara på samma sett. Bara där är det redan från början fri mottagning ( DR1; DR2 ) för alla och utan kort. Är det någon som kan bekräfta detta?

Mvh Kalle

Litar du inte på det du läser på andra forum? :?: :?:

majos :) :)

Kalle_P
2006-10-24, 12:40
Litar du inte på det du läser på andra forum? Question Question

Som du själv vet majos3 , Förtroende är bra men kontroll är bättre :smile:

Mvh Kalle

ibi
2006-10-24, 13:23
majos skrev

Litar du inte på det du läser på andra forum?

Gör du det? Varför är det så många pohop om nogon skriver not?Mvh

majos3
2006-10-24, 19:40
Litar du inte på det du läser på andra forum? Question Question

Som du själv vet majos3 , Förtroende är bra men kontroll är bättre :smile:

Mvh Kalle

Bästa sättet att kontrollera, anser jag, är väl att fråg den som skrev det! :D

majos :smile: :smile:

Kalle_P
2006-10-24, 20:05
Bästa sättet att kontrollera, anser jag, är väl att fråg den som skrev det! Very Happy
Nu är du allt bra blåögd, vad skulle det vara för kontroll.

Mvh Kalle

P.S. Det här schafset är ju kanska Offtopic så låt oss sluta med det.

majos3
2006-10-25, 11:29
Bästa sättet att kontrollera, anser jag, är väl att fråg den som skrev det! Very Happy
Nu är du allt bra blåögd, vad skulle det vara för kontroll.

Mvh Kalle

P.S. Det här schafset är ju kanska Offtopic så låt oss sluta med det.

Stämmer bra det att jag har blåa ögon! :D Men jag förstår fortfarande inte varför andra/annat forum ska svara för det som annan/annat forum skrivit/sagt? :?: :?:
Och med det avslutar jag för min del denna diskussion! :D

majos :) :) :smile: :smile:

pesa
2006-10-25, 14:12
skall vi återkomma till min fråga! vad skickar dem för info till mottagaren? kan man komma åt detta och varför behövs inget kort osv..

atomized
2006-10-25, 14:41
skall vi återkomma till min fråga! vad skickar dem för info till mottagaren? kan man komma åt detta och varför behövs inget kort osv..

Jag är också mycket nyfiken på detta! Nån som vet eller kan gissa hur det fungerar?
:shock:

T-bird
2006-10-25, 17:47
Har aldrig satt mig in i hur videoguard fungerar men att dom öppnar för dom här kanalerna är ju ingen skillnad mot hur dom håller reda på vilket paket man abbonerar på.

atomized
2006-10-25, 21:18
Skillnaden här är ju att man inte har något kort...?

Man ringer ju bara in och anger sin BoxID. I normala fall laddar de väl ner en nyckel till kortet, men här finns som sagt inget kort...

T-bird
2006-10-26, 07:46
Kommer du ihåg hur det var när dom bytte system?
Man ringde bara in sitt boxid så öppnade kanalerna och det finns dessutom ett fåtal boxar som det aldrig slutat fungera på. :shock:

atomized
2006-10-26, 08:20
Det har du rätt i.

Man undrar hur detta fungerar och varför de fortfarande kör med kort om det inte behövs...?

Man får väl sätta sig in mer i hur NDS fungerar om man skall fatta detta...

tergo
2006-10-26, 16:41
om jag minns rätt så behövs inga kort för att se kanalerna,utan det som behövs finns i mjukvaran i boxen
korten behövs för extratjänster tex tvåvägskomunikation

mvh
t

ibi
2006-10-26, 16:52
Det är fortfarande en väggs komunikation de kan skicka utt men de kan inte få tillbacka! (rätta mig om jag har fel!)Mvh

Freelock
2006-11-05, 14:13
efter mitt 3:dje samtal till viasat så har de löst sig , nu har jag tv6 istället för ztv...
Fråga: :-)
Hade du TV3 innan och fösvann den nu när du fick TV6
eller har du både TV3 och TV6 men inte ZTV?

Såg i tidigar topic att det verka vara olika.


Har testat!
Jag hade TV3 och ZTV upplåsta först men när jag klagade att jag inte hade TV6, så när Viasat öppnde TV6 så slutade TV3 och Ztv att fungera :-(
Alltså!
Har du en box med TV3 och ZTV fungerande så beställ inte TV6 om du vill ha kvar TV3 och ZTV.

pesa
2006-11-06, 08:54
har beställt men hur skall mottagaren vara på/av? går det fast man har diseqc inkopplad?

ibi
2006-11-06, 09:12
Lått tv vara på tv 3 o du får bild ganska snabt!Mvh

pesa
2006-11-06, 20:47
fick det att fungera nu! det var någon kontakt i kortläsaren som hade ärgat och då trodde mottagaren att han hade ett kort i, så kan det vara!

loney
2006-12-01, 19:33
Undrar om dom kommer att lägga ut Aftonbladet TV7 som också är en frikanal :?:

PrOsOn
2006-12-01, 20:04
tur att man sparade sin gamla nokia 9780s under alla dessa ar.

Har ju en sladd for thor och en for sirius ner fran parabolen sa nu kan man ha bade Canal Digital och Viasat (gratis kanalerna ) samtidigt.

Detta later bra.

josef
2006-12-01, 20:33
Det har du rätt i.

Man undrar hur detta fungerar och varför de fortfarande kör med kort om det inte behövs...?

Man får väl sätta sig in mer i hur NDS fungerar om man skall fatta detta...

Det är en säkerhetsrisk därav de inte kör utan kort. Vad säkerhetsrisken ligger är lätt att förstå nu...

trollhattan
2006-12-01, 20:51
fast viasat använder ju faktiskt kort till sina abb ändå...

josef
2006-12-01, 20:54
fast viasat använder ju faktiskt kort till sina abb ändå...
Ja exakt för att det är en säkerhetsrisk att köra utan. :roll:

DennisOlof
2006-12-01, 20:58
loney Aftonblandet TV7 är ju gratis på Thor satelliten.

Dvs inte ens krypterat, jag tar in den helt gratis :D

(Kanske blir krypterad snart, jag vet inte) men de kvittar tycker kanalen är ganska dålig, bättre ha TV6 gratis i sådana fall

tergo
2006-12-01, 22:01
här står lite om VideoGuard

http://www.biohemma.nu/filer/viasatinforvideoguard-1-04.pdf

mvh
t

PrOsOn
2006-12-07, 12:55
Ringde till Viasat idag och det tog bara 4 minuter sen hade jag bild på Gratiskanalerna.

Synd att jag inte fick Tv3 och TV7.

Uppdaterade min 9780s samtidigt och fick de nya funktionerna som Dolby Digital, Sökning av FTA kanaler samt DVB Textning. Har väntat länge på de funktionerna till den boxen kan jag säga. Runt 5-6 år bara =)

atomized
2006-12-07, 16:04
TV7 går fri på 1°W om du har LNB för det.

DennisOlof
2006-12-07, 16:28
PrOsOn precis som atomized sa, har du nordenparabol får du in TV7 gratis från Thor satelliten (som är canal digital).

PrOsOn
2006-12-07, 16:51
Som jag skrev tidigare i denna tråd har jag CD redan. Men har en lnb till Viasat mottagare och en lnb till CD mottagare och hade velat haft Tv7 på Viasat mottagaren.

Har ju även motor till min stora parabol men vill inte gärna flytta den och koppla om sladden till Viasat boxen. De va därför.

Nu kör jag

125 cm Parabol med motor. En kabel ner.

75 cm nordenparabol men en kabel för sirus och en annan kabel för Thor.

DennisOlof
2006-12-07, 19:51
Jaha då förstår jag.

Off topic kanske, jag förespråkar ju en sammanslagning av CD + Viasat. Om dom vill borde det gå från EU's sida då boxer finns som konkurrent i marknätet. Plus dom har mer kunder nu.

Tror det skulle gynna oss som vill ha flera kanaler, och kanske lite billigare priser ? men de vet man ju inte.

Tusse
2006-12-14, 11:25
Hej, är det nån som har fått gatiskanalerna (SVT mm.) att funka via satelit på en icke-viasatgodkänd box. Typ en dreambox?

ivan50
2007-02-17, 08:53
jag hade ingen viasatgodkänd box, kan jag fixa det ändå?

trollhattan
2007-02-17, 10:32
nej de går inte

ivan50
2007-02-17, 12:26
ok, synd

abloy
2007-05-08, 18:53
Skaffar man gratiskanalerna från Viasat lär dom väl börja
bomba en med reklam och erbjudanden för att man skall
skaffa deras dyra programpaket.

trollhattan
2007-05-08, 19:29
har haft sedan Lör 14 Okt, 2006 och har inte fått ett enda reklam utskick eller samtal så nej de gör dom inte

PrOsOn
2007-05-08, 20:26
Ja har gratis kanaler men har inte fått ett enda erbjudande och dom tog mitt namn o address när jag skaffade dem.

Balders-balle
2007-05-08, 21:01
Jag håller också med om dem inte skickar ut nån reklam.Men när jag ringde in till dem för att öppna min box så gick den en vecka bara sen nattasvart. Ringde då till dem å gnällde att det inte funkade. Tjejen jag pratade med ville att jag skulle göra en massa inställningar hit å dit, inget funkade å hon sa att hon skulle skicka detta vidare till deras tekniker. En vecka utan att dem hörde av sig tröttnade jag å ville prova igen. Fan vet vad dem gjort, men dem lyckades att dra igång alla gratiskanalerna plus att dem drog även igång trean å z-tv. Hehe det har nu rullat på i ca 4 månader. :lol:

atomized
2007-05-08, 21:08
Skaffar man gratiskanalerna från Viasat lär dom väl börja
bomba en med reklam och erbjudanden för att man skall
skaffa deras dyra programpaket.

Det befarade jag också. Men jag har haft frikanalspaketet sedan i höstas och de har inte hört av sig än... :smile:

gmagnus
2007-08-02, 22:47
Hjälp?

Man behöver tydligen Box ID(11 siffror) enl Viasat när jag ringer om frikanals paketet , men har en Nokia 9902 o vet ej hur jag lyckas hitta detta nr ( canal digital funkar bra);) :D

atomized
2007-08-02, 22:58
Om din mottagare har senaste versionen av programvaran som är klar för NDS så har du ett BoxID i menyerna. Kolla på System -> Information eller något liknande. (Kommer inte ihåg vad det heter och jag har inte mottagaren kvar).
Om du inte kör senaste programvaran på mottagaren måste du uppgradera.

T-bird
2007-08-03, 11:59
Kontroll Boxid - Tryck på menyknappen på din fjärrkontroll.- Välj systeminformation med hjälp av pilknapparna på din fjärrkontroll, tryck OK.- Läs på raden Boxid

http://www.viasat.se/cm/2.10/2.165/1.283?boxId=1.583

csan
2007-09-04, 09:22
Om man nu inte har en Viasat-godkänd box så har man ju heller ingen Box-ID. Så frågan är nu om man med en TRex-cam(Dragon-cam) med rätt programvara kan "fejka" en BoxID? eller hur vet Viasat att det BoxID man uppger är "riktig"?

Kalle_P
2007-09-05, 21:14
Om man nu inte har en Viasat-godkänd box så har man ju heller ingen Box-ID. Så frågan är nu om man med en TRex-cam(Dragon-cam) med rätt programvara kan "fejka" en BoxID? eller hur vet Viasat att det BoxID man uppger är "riktig"?
Det skulle inte hjälpa med en BoxID på ett DragonCam.:lol:
Ett DragonCam hanterar bara ECM och skickar dom till kortet för avkodning.
Rutiner för passande EMM finns inte, så du kan inte få ett DragonCam frikopplad för SvT.

Mvh Kalle

c-larsson
2007-10-11, 08:40
Köpte en begangnad Thomson DSI 35TH för att få in de friakanalerna. Ringde viasat och aktiverade, dom sa att det skulle fungerar efter ca 15min. Efter 4 timmar ringde jag upp igen, då sa hon att jag skulle ställa boxen på tv4 så skulle hon skicka en ny aktveringssignal. Vips, mitt under telefonsamtalet så kom bilden. Men nu dag senare var bilden borta och den här rutan med "välkommen till viasat ring och aktivera ditt abonemang" var uppe igen.

Någon mer som har upplevt denna osabilitet eller är de min box som är kass?

Balders-balle
2007-10-11, 10:37
Köpte en begangnad Thomson DSI 35TH för att få in de friakanalerna. Ringde viasat och aktiverade, dom sa att det skulle fungerar efter ca 15min. Efter 4 timmar ringde jag upp igen, då sa hon att jag skulle ställa boxen på tv4 så skulle hon skicka en ny aktveringssignal. Vips, mitt under telefonsamtalet så kom bilden. Men nu dag senare var bilden borta och den här rutan med "välkommen till viasat ring och aktivera ditt abonemang" var uppe igen.

Någon mer som har upplevt denna osabilitet eller är de min box som är kass?

Hade samma problem med en Nokia.Ringde då tebax till dem å gnällde.Dem skulle kontakta sina servicetekniker sa dem. Dem hörde aldrig av sig men efter en vecka så ´startade jag upp boxen å då funkade det . Fick även med 3:an å Z-tv. Har funkat nu i ett halvår ungefär.:lol:

The Cre8a
2007-12-02, 15:24
Varför hittar man ej någon information om frikanalspaketer mer på viasats hemsida? Det gör iallafall inte jag!

kronblom
2007-12-02, 16:16
Varför hittar man ej någon information om frikanalspaketer mer på viasats hemsida? Det gör iallafall inte jag!

Nej, det är nog inte Viasats tanke att man ska se nåt gratis, men ring deras kundtjänst om du har en godkänd box.

The Cre8a
2007-12-02, 17:15
Jag har frikanalpaketet redan, tänkte bara om dom slutar sända dessa kanaler fritt... plus att jag tipsade en bekant, lite snopet om dom skaffar en box o sen slutar det att funktionera...

majos3
2007-12-02, 18:18
Varför hittar man ej någon information om frikanalspaketer mer på viasats hemsida? Det gör iallafall inte jag!

Den som söker, den finner,detta finns att läsa på viasats hemsida! :D


För att kunna se Viasats frikanalspaket krävs att du har en parabol samt en digital-TV mottagare som är godkänd av Viasat.

Viasats Frikanalspaket innehåller följande kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6.

Frikanalspaketet är helt kostnadsfritt och du behöver inget programkort för att ta emot kanalerna (förutom om du har mottagaren Pace 460 som kräver programkort).

majos :):)

shalle
2007-12-02, 20:30
Det är riktigt man får dom fria kanalerna samma som boxer jag fick ett erbjudande från expert dom hadde fått info av viasat att jag uppgraderat till videoguard.
Jag fick erbjudande att teckna ett förbetalt kort för 495kr och inte en krona till det gäller i 24mån kanalerna jag fick extra blev tv3-aftonbladet-explorer-tv8 och ztv för det priset det var ok tyckte jag.
Men till min förvåning så gjorde viasat om hela sin kanalplan alldeles efteråt så nu har jag hela underhållnings paketet för samma pris det kallar jag en god affär

K.K.
2007-12-02, 21:10
Tackför tipset, även jag har tillgång till de extra kanalerna.

Freelock
2007-12-04, 20:06
Nu finns även Aftonbladet TV7 med i frikanalerna från Viasat!

Jag har nu dessa 13 st frikanaler i min lista från Sirius som jag tycker är intressanta:
SVT1
SVT2
SVT24
TV4
TV6
Kunskapskanalen
SVT Extra
Barnkanalen
Aftonbladet TV7
God Channel
Kanal 10
1 st Baltic Music Channel
Sirius Shannel

ynot
2007-12-26, 17:43
Det fanns tidigare ett nummer som gick till en aut.telefonsvarare och när man uppgan ett box id nr. fick man bild på viasat ett tag framöver. Någon som kan numret?

Telix2
2007-12-26, 18:22
Numrret är 08-56203300

braket
2008-02-24, 14:07
Numrret är 08-56203300
Er det mulig for meg å ringe fra Norge og oppgi min boxid slik at jeg kan få Frikanalspaketet????

warre.
2008-05-11, 10:18
jag ringde det där numret, men de frågar även efter ett abbonemnags nummer är det nån som vet på rak arm vilken men y mna ska gå in i deras telefon växel för att kunna aktivera en box ?

trollhattan
2008-05-11, 10:52
ni måste ringa kundtjänst för att få frikanalspaketet.

Sista_Bossen
2008-05-14, 11:37
För att få frikanalerna ringer du beställningsavd 0200 219 219

navyzeal
2008-08-27, 11:38
Läs gärna texten "Frikanalspaketet fås utan månadskostnad, kortkostnad eller övrig avgift"

Slog en signal idag och en administrativ avgift för de s.k. fria kanalerna ligger f.t. på 39:-

navyzeal
2008-08-27, 11:40
Viasat info för dom som inte visste det redan...

Viasat erbjuder ett frikanalspaket, innehållande SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6. Frikanalspaketet fås utan månadskostnad, kortkostnad eller övrig avgift. Kravet för att få Viasats frikanalspaket är att du har en parabol samt en digitalbox som fungerar för Viasats utbud.

Har mailat och frågat viasat och de stämmer att det är helt gratis , dom gör inte ens en kreditkontroll...

De man MÅSTE ha dock är en viasat godkänd mottagare med nds, eftersom INGET programkort används utan dom skickar bara signaler till boxen..

Kan vara bra och veta om man har en viabox liggande och inte har tillgång till en boxer...

GÅr inte att beställa via hemsdan utan man måste ringa 0200-219 219

:D funderar faktiskt på detta själv eftersom kvaliteen på boxer-tv6 är sisådär ...
mm, HELT gratis utom en "administrativ" avgift på 39:- / månaden.. har precis kollat.

Balders-balle
2008-08-27, 14:33
mm, HELT gratis utom en "administrativ" avgift på 39:- / månaden.. har precis kollat.
jag kör en box på detta sett. lämnade bara mitt box-id, sen gick dem kanalerna utan problem. Har aldrig varit tal om någon acgift varje månad.Har funkat i över ett år nu.

atomized
2008-08-27, 15:20
Har också haft detta över ett år och aldrig betalat någon avgift.
Men det skulle inte förvåna mig om Viasat plötsligt skulle börja införa en avgift. Men ingen information om något sådant har hittills skickats ut till mig som kund.

atomized
2008-08-27, 15:28
Jag blev nyfiken och gick in på Viasats hemsida. När jag frågade den automatiska kundtjänsten "Viviann" fick jag följande svar:

"frikanalspaket
För att kunna se Viasats frikanalspaket krävs att du har en parabol samt en digital-TV mottagare som är godkänd av Viasat.

Viasats Frikanalspaket innehåller följande kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6.

Frikanalspaketet är helt kostnadsfritt och du behöver inget programkort för att ta emot kanalerna (förutom om du har mottagaren Pace 460 som kräver programkort)."

Sista_Bossen
2008-09-03, 19:17
det kommer efter september kosta 39:- per månad för frikanalspaketet.
samtliga som tecknar ett sådant kommer få ett kort till boxarna.
Största anledningen är att det inte funkat som det ska och många har haft problem med bruten signal o.s.v.
Men det kommer inte påverka er som redan har svt-kanalerna, ni väljer själva om ni vill köra på som vanlligt.
Den informationen har jag luskat ut och det stämmer sannolikt.

abloy
2008-09-05, 22:09
Då kan det ju inte heta frikanalspaketet längre.:errf:

kronblom
2008-09-06, 20:53
det kommer efter september kosta 39:- per månad för frikanalspaketet.
samtliga som tecknar ett sådant kommer få ett kort till boxarna.
Största anledningen är att det inte funkat som det ska och många har haft problem med bruten signal o.s.v.
Men det kommer inte påverka er som redan har svt-kanalerna, ni väljer själva om ni vill köra på som vanlligt.
Den informationen har jag luskat ut och det stämmer sannolikt.

39 kr/mån för samma kanaler som är fria i marknätet? Knappast troligt! I Norge försökte Viasat kränga box + parabol för 1495:- för motsvarande, marksända gratiskanaler. Efter en kortare betänketid från Viasats sida så får man numera kanalerna gratis om man har en godkänd Viasat-box, precis som i Sverige.

atomized
2008-09-06, 21:27
Tyvärr är ju Visat ökända för att ändra villkoren när man lurat in tillräckligt många användare på en lösning. Så det skulle inte förvåna mig om de fortsätter traditionen.
Kom ihåg när de lurade alla svenskar att köpa Sverige-paraboler för att TV3 sändes FTA via satellit. Strax därefter kodade de TV3 så att mottagarna blev värdelösa.
Ett antal år senare var det dags igen när de först sände TV3 FTA i marknätet. När tillräckligt många skaffat digitalbox för att kunna se TV3 gratis så kodade man...
Lita aldrig på Viasat! :(
Säkert sitter de och lurar på om de inte kan blåsa alla med frikanalspaket att börja betala... :mad:

Atrix
2008-09-07, 09:40
det kommer efter september kosta 39:- per månad för frikanalspaketet.
samtliga som tecknar ett sådant kommer få ett kort till boxarna.
Största anledningen är att det inte funkat som det ska och många har haft problem med bruten signal o.s.v.
Men det kommer inte påverka er som redan har svt-kanalerna, ni väljer själva om ni vill köra på som vanlligt.
Den informationen har jag luskat ut och det stämmer sannolikt.

Det råder väl knappast någon tvivel om att du jobbar för Viasat eller på annat sätt har tillgång till info som inte är publikt.

Är du säker på det du skriver ovan? När hade Viasat isf tänkt gå ut med detta?

Sista_Bossen
2008-09-09, 19:24
Har vänner som jobbar där så jag är väl ganska säker.
Vet däremot inte när de går ut med detta, trodde det var rätt känt vid det här laget :)

wiggen-cx
2008-10-09, 19:50
Det råder väl knappast någon tvivel om att du jobbar för Viasat eller på annat sätt har tillgång till info som inte är publikt.

Är du säker på det du skriver ovan? När hade Viasat isf tänkt gå ut med detta?
det är bara kolla,infon stämmer.:'(:'(:D nu kommer nog ingen att betala för det som är gratis,men ni får tv3 4+ mm,fl

Cobran
2008-10-13, 10:03
Viasat har backat på det! Kanalerna är GRATIS!

Kalle_P
2008-10-21, 21:42
Med vplug2.3.8 och den senaste NDSmodulen får man Frikanalspaketet utan att besvära Viasat.

Mvh Kalle

s_a
2008-11-18, 09:46
Det kan vara lite problem för vissa boxar. De kan behöva få ny signal ibland, men kostnadsfritt ska det vara.

pesa1
2008-12-08, 17:50
undrar: om jag gör en ominstallation av min nokia 9802 kommer jag då att tappa "frikanalspaketet" och måste kontakta viasat igen?

Freelock
2008-12-08, 19:17
undrar: om jag gör en ominstallation av min nokia 9802 kommer jag då att tappa "frikanalspaketet" och måste kontakta viasat igen?

Det går bra att ominstallera kanalerna är kvar fritt :-)

mooz2009
2008-12-30, 17:33
Ni glömmer också att Viasat är jävligt kräsna på vilken box man har. De accepterade enbart 2 olika boxar...ett uselt knep för att sälja dessa och få in pengar iaf.

reidarberge
2008-12-30, 22:28
det finns många godkända boxar

mooz2009
2008-12-31, 18:58
Det var inte vad de sa till mig, har någon en lista över godkända boxar?

atomized
2009-01-01, 01:00
Det var inte vad de sa till mig, har någon en lista över godkända boxar?

http://www.viasat.se/Teknisk-info/

shupez
2009-01-06, 18:19
Hittade e gammal 9780 som jag ringde in och uppgav boxid till så nu har man en box till ungarnas rum :) Det tog 5 min efter jag ringt tills jag hade kanalerna.

För att kunna se Viasats frikanalspaket krävs att du har en parabol samt en digital-TV mottagare som är godkänd av Viasat.

Viasats Frikanalspaket innehåller följande kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6.

Frikanalspaketet är helt kostnadsfritt och du behöver inget programkort för att ta emot kanalerna (förutom om du har mottagaren Pace 460 som kräver programkort)

reidarberge
2009-04-30, 09:53
frikanalerna kommer att funka t.o. m 1-8 sen behövs ett kort

wildone
2009-04-30, 09:58
frikanalerna kommer att funka t.o. m 1-8 sen behövs ett kort

Inte riktigt sant, SVT-kanalerna kommer fungera utan kort och avgift.
Däremot om man ville ha Tv3/Tv6/Ztv (tror jag det var) så tillkommer en kortavgift. Fick brevet igår jag.

trollhattan
2009-04-30, 10:41
Fick brevet idag i mitt står det Tv4/Tv6/Kanal7 kostar 299kr/halvår

wildone
2009-04-30, 18:39
Fick brevet idag i mitt står det Tv4/Tv6/Kanal7 kostar 299kr/halvår

Helt rätt, såg det nu när jag kom hem =)

reidarberge
2009-04-30, 22:36
ni kommer att få ett kort även för svt kanalerna för det blir mycket stabilare bild då. enligt viasat dom gör ju bort sig igen...:'(:headbang::headbang::headbang:

Rolsten
2009-05-01, 06:41
Det ska kosta att titta på svenska reklamkanaler, annars hade vem som helst kunnat göra det! :rolleyes:

Stabilare bild? Alltid lär man sig något nytt :lol:

reidarberge
2009-05-01, 17:05
degt kostar inget att se svt men ni får ett kort så det ska gå fort att uppgradera till 4-6 men då kostar det. vilken ploj dom kör hoppas ni förstår deras baktanke.

bpl
2009-05-02, 08:00
Viasat i ett nötskal!

Tur att man har sagt upp abonnemanget...

Girigare företag får man leta efter!

atomized
2009-05-02, 08:58
Viasat är ökända för att ändra villkoren hela tiden. Först lockar man in människor på lösningar och sedan ändrar man spelreglerna. Jmf. Sverigeparabolen och TV3 fritt i marknätet. När tillräckligt många kunder hoppat på en fri lösning så ändrar man spelreglerna och börjar ta betalt.

pesa1
2009-05-03, 13:02
Viaspratt!!! Nu ska jag testa telias tv... hej då, viasat.

Behöver man säga upp något hos viasat??

bpl
2009-05-03, 17:06
Säga upp??? Självklart om du har ett abb hos dom...

Du måste till och med skicka tillbaka programkortet annars får du betala 1000:- i "böter"
Skicka kortet rekommenderat ska man också göra då dom säger att korten brukar försvinna hos Posten, 55:- med andra ord som dom snor av dig...

Jag tror att jag ska kräva tillbaka en del av kortavgiften jag har betalat då jag avslutat abonnemanget och betalt kortavgift för 3 månader som jag inte utnyttjar. Det är säkert ett mission impossible men man får försöka iaf...

pesa1
2009-05-04, 08:28
Men jag har ju inget kort hos dem ännu! jag har haft frikanalspaketet!!
Hör jag inte av mig får jag väl inget kort eftersom jag måste ju anmäla att jag godkänner att betala kortavgiften! Har jag rätt eller fel??

Sista_Bossen
2009-05-04, 10:40
Viaspratt!!! Nu ska jag testa telias tv... hej då, viasat.

Behöver man säga upp något hos viasat??

Telia tar också en avgift per halvår på frikanalerna?

Sista_Bossen
2009-05-04, 10:43
Säga upp??? Självklart om du har ett abb hos dom...

Du måste till och med skicka tillbaka programkortet annars får du betala 1000:- i "böter"
Skicka kortet rekommenderat ska man också göra då dom säger att korten brukar försvinna hos Posten, 55:- med andra ord som dom snor av dig...

Jag tror att jag ska kräva tillbaka en del av kortavgiften jag har betalat då jag avslutat abonnemanget och betalt kortavgift för 3 månader som jag inte utnyttjar. Det är säkert ett mission impossible men man får försöka iaf...

Mjo 1000:- är orimligt.
Isåfall bättre med 500:- som konkurenterna. Fast även det tycker jag är orimligt.

55:- får väl posten och inte Viasat?

K.K.
2009-05-04, 11:46
Ja, då kan man skrota Viasat och gå över till Boxer. För inte vill man betala för det som man kan får gratis.

bpl
2009-05-05, 07:36
Mjo 1000:- är orimligt.
Isåfall bättre med 500:- som konkurenterna. Fast även det tycker jag är orimligt.

55:- får väl posten och inte Viasat?

Jo 55:- får posten men JAG får betala summan, det borde va Viasat som skickar en fraktsedel till mig om dom vill ha tillbaka sitt sunkiga kort! :mad:

CD kräver inte tillbaka programkortet om man avslutar abb...

K.K.
2009-05-05, 13:31
Att ta betalt för ett kort som är inaktiverat och kostar ett par kronor är hutlöst. Men det är väl som alla i branchen, kunden i tredje hand.

Sista_Bossen
2009-05-06, 11:09
Jo 55:- får posten men JAG får betala summan, det borde va Viasat som skickar en fraktsedel till mig om dom vill ha tillbaka sitt sunkiga kort! :mad:

CD kräver inte tillbaka programkortet om man avslutar abb...

Men de kan ändå kräva dig på pengar om du inte skickar tillbaks det.

folke
2009-05-14, 10:08
Mitt barnbarn (och min dotter) bor i Danmark. När jag ringde Viasat fick jag höra att om jag bor i Sverige kan jag med parabol och av Viasat godkänd box utan programkort i se alla fria kanaler som är fria i Boxer. Jag måste anmäla boxens id till Viasat. Om jag sedan packar ner alltihop, åker till min dotter och monterar upp det hos henne så kommer det inte att funka säger Viasat. Stämmer detta i verkligheten?
Om jag vill öppna detta hos svenska Viasat och berättar att jag bor i Danmark så säger Viasat nej med hänvisning till upphovsrättsregler.

DennisOlof
2009-05-14, 11:30
folke, HAHA, klart det inte stämmer.

Om du skaffar dig en box, alt. aktiverar ett abonnemang hos dem med betalkanaler, eller fria kanaler som du säger, så kan du använda boxen i HELA EUROPA, enda begränsningen är att man måste kunna ta emot signalen från satelliten. Så bor man t.ex. i Spanien behövs förmodligen runt en 1.5meters parabol för mottagning, men i Danmark (hela norden) är det 70cm parabol som gäller.

Precis som du säger är det copyright som gäller, därför använder sig folk som bor utomlands av "bulvaner" eller tredje-parts förmedlare som sköter, betalning, fakturor osv. Vill hon ha just dessa kanaler, skaffa viasat grejen och aktivera den, testa att allt funkar hos dig (antar du redan har parabol) sedan bara ta med boxen och montera upp i Danmark där hon bor, rikta in parabolen på viasat och hon får kanalerna.

Däremot är det DU som måste teckna abonnemang, eller stå som kontaktperson, du måste sköta kontakten med viasat om hon t.ex. måste byta box osv. Iofs så kanske man kan ringa till kundtjänst från danmark och be dem regga upp en ny box-id om den boxen man har går sönder, bara man inte SÄGER att man ringer från Danmark.

Antar du förstår vad jag syftar på :D

Lycka till

T-bird
2009-05-14, 16:47
Mitt barnbarn (och min dotter) bor i Danmark. När jag ringde Viasat fick jag höra att om jag bor i Sverige kan jag med parabol och av Viasat godkänd box utan programkort i se alla fria kanaler som är fria i Boxer. Jag måste anmäla boxens id till Viasat. Om jag sedan packar ner alltihop, åker till min dotter och monterar upp det hos henne så kommer det inte att funka säger Viasat. Stämmer detta i verkligheten?
Om jag vill öppna detta hos svenska Viasat och berättar att jag bor i Danmark så säger Viasat nej med hänvisning till upphovsrättsregler.

Någon boende i Sverige måste stå som användare, sen har dom ingen som helst aning om var boxen befinner sig.
Du kan alltså inte vara helt ärlig och säga att den ska till Danmark (det är av upphovsskäl) but who cares :lol:

atomized
2009-05-14, 16:49
Mitt barnbarn (och min dotter) bor i Danmark. När jag ringde Viasat fick jag höra att om jag bor i Sverige kan jag med parabol och av Viasat godkänd box utan programkort i se alla fria kanaler som är fria i Boxer. Jag måste anmäla boxens id till Viasat. Om jag sedan packar ner alltihop, åker till min dotter och monterar upp det hos henne så kommer det inte att funka säger Viasat. Stämmer detta i verkligheten?
Om jag vill öppna detta hos svenska Viasat och berättar att jag bor i Danmark så säger Viasat nej med hänvisning till upphovsrättsregler.

Det är inte alla kanaler som går fria i Boxer som finns med i Viasats frikanalspaket. Dessutom håller Viasat på att döpa om det till SVT-paketet och efter 1 augusti är det bara SVT-kanalerna som skall vara fria hos Viasat. Vill du t.ex. ha TV4 och TV6 efter 1 augusti så får du köpa kort av Viasat...

yuphin
2009-07-08, 14:06
Jag har en Hyro4000 box, den har Viaccess stöd. Kan jag få Viasats gratiskanaler då?

Om nej, vilka boxar är godkända av Viasat?

bpl
2009-07-08, 14:13
Du behöver en Viasat godkänd box. Viasat använder NDS Videoguard inte Viaccess...

http://www.viasat.se/node/78

Jag har en Viasat box som ligger i garderoben, du kan få köpa den om du vill ;) (DS230NV) helt ny, aldrig använd!

hedberg
2009-07-14, 13:14
Jag beställde det igår, efter att ha läst här på forumet. Flyttade nämligen in i ett hus med parabol och mottagare, men inget kort. Tittar inte så mycket på tv, så jag kan gott ha de fria kanalerna.

Har ringt Viasat typ 7 gånger om det, men då har de varje gång försökt pracka på mig paket för typ 200 kronor i månaden men först när jag ringde och frågade efter detta specifika paket så fick jag svar om det ;-)

De sänder ut ett kort till mig, och behövde mina uppgifter och boxid. Vill jag ha TV4 och TV6 också får jag betala 56 kronor i månaden i kortavgift, annars ingen kostnad för kortet.

K.K.
2009-07-20, 14:47
Jag har haft de fria kanalerna på min Nokia 9902 samt ett snikpaket som tillkom för ett par år sedan (295:-/24 mån). Nu har man tagit bort SVT1, SVT2, SVT24 samt Barn/Kunskapskanalen från kortet, med utan kort kan jag fortfarande se dessa kanaler. De övriga fria kanalerna (som skall försvinna i augusti) är helt borta från boxen, men kvar på kortet.

Om tanken är att man skall ta ut kortet för att se SVT och stoppa in det för att se allt det övriga, i stället för att låta alla kanalerna ligga på kortet så känns denna lösning från Viasat mycket korkad.

perlun
2009-09-17, 21:17
Kan bara nämna att det funkar mkt bra att ta emot Frikanalspaketet utomlands... :-) Bor själv i Finland. Anser att det är lagligt att göra det i mitt fall (eftersom jag ändå har SVT, TV4 och TV6 via kabeltv, sedan är jag lite speciell som hellre tar emot dem via parabolen. ;-)

Det som suger riktigt mycket är att Viasat inte säljer några abonnemang innehållande de vanliga svenska kanalerna (SVT och TV4) i t.ex. Finland. Trots att de ligger på samma satellitplattform som finska Viasat. Antar att det är samma sak i Danmark/Norge. Man kan få ett abonnemang där TV3 och TV6 ingår men det räcker ju liksom inte riktigt.

GLOBALISERA VIASAT (och övriga TV-operatörer) NU!!!!!!! Inse TV-leverantörer att folk kollar inte längre bara på "sitt eget lands" TV. Så har det varit här i Finland i många år (man har satt upp egna centralantenner i byarna i Österbotten för att kunna ta in och återdistribuera de analoga TV-sändningarna från Sverige), det är bara politikerna och TV-bolagen som verkar vägra inse att det finns en efterfrågan på andra länders TV.

/ Per

addat
2009-09-18, 08:07
Varför skulle SVT sändas gratis i grannländerna när vi i Sverige inte kan få deras motsvarighet till SVT. Vi betalar ju 2000kr/året bara för att kunna se SVT, så varför skulle grannländerna få snylta på dessa kanaler utan att betala kan man fråga sig.
Om du vill ha Svensk tv får du skaffa ett svenskt abonnemang till en adress i Sverige eller fråga någon vän i Sverige om de kan skaffa ett extrakort till dig.

K.K.
2009-09-18, 08:42
Varför skulle SVT sändas gratis i grannländerna när vi i Sverige inte kan få deras motsvarighet till SVT. Vi betalar ju 2000kr/året bara för att kunna se SVT, så varför skulle grannländerna få snylta på dessa kanaler utan att betala kan man fråga sig.
Om du vill ha Svensk tv får du skaffa ett svenskt abonnemang till en adress i Sverige eller fråga någon vän i Sverige om de kan skaffa ett extrakort till dig.

Men det perlun skriver är att globalisera Viasat och andra TV-operatörerna och det innebär de facto att man betalar för grannländernas kanaler om de sätts in i kanallistorna man prenumererar på. Jag byter t.ex. gärna bort alla barnkanalerna mot NRK och DK för oförändrad kostnad.

perlun
2009-09-18, 10:06
Men det perlun skriver är att globalisera Viasat och andra TV-operatörerna och det innebär de facto att man betalar för grannländernas kanaler om de sätts in i kanallistorna man prenumererar på. Jag byter t.ex. gärna bort alla barnkanalerna mot NRK och DK för oförändrad kostnad.

Precis, det jag skulle vilja se är följande:

1) Möjlighet att välja ett annat lands TV-kanaler (Sveriges, Norges, Finlands, Danmarks åtminstone, eftersom vi har samma språk eller åtminstone stora grupper av de som talar språket i landet (i fallet med sverigefinnarna)) och betala för detta.
2) Helst också möjlighet att välja bort det egna landets s.k. "public service" och slippa betala för detta... Varför ska en dansk i Sverige som bara tittar på danska kanaler betala för SVT? Varför ska en svensk (finlandssvensk eller rikssvensk) i Finland som bara tittar på svenska kanaler behöva betala för YLE? Osv.

Men det jag grundläggande stör mig på är att satellitoperatörerna inte ens erbjuder möjligheten att köpa t.ex. ett svenskt paket i Finland, eller ett danskt paket i Sverige. Varför ska det vara så begränsat?? Låt gå att det får kosta mer än motsvarande paket i Sverige, det är väl än så länge ofrånkomligt när vi har ländernas egna public service-system.

Men, man kan också tänka sig att man öppnar upp Nordens TV-kanaler för varandra: låt oss i Finland se svenska kanaler gratis, låt danskar i Sverige se danska kanaler osv... det kanske jämnar ut sig ändå? Alltså att det är ungefär lika många danskar i Sverige som kollar på dansk TV som det är svenskar i Danmark som kollar på svensk TV...

Leatherface
2009-09-18, 14:47
Om dom sänder i fler länder så måste kanalerna också betala mer för sändningsrätten eftersom dom bara betalar för sändningsrätten i ett land...
Tyskarna t.ex kan sända fritt eftersom dom dubbar allt till tyska...
Det är alltså upp till kanalerna om dom vill att kanalerna ska gå se i andra länder eller inte och inte operatören...
För länder utanför Sverige så har SVT valt att sända SVT World istället...
Avgiften för SVT (tv licensen) är inget operatörerna kan göra nåt åt heller det är upp till politikerna om den ska vara kvar eller tas bort...

K.K.
2009-09-18, 16:16
Det märkliga är att bland annat norska kabelbolag visar SVT 1, 2 och TV4, medan de som tar ned kanalerna via parabol inte kan köpa det. Så vad är det som hindrar Canal Digital eller Viasat att köpa tjänster från utlänska TV-bolag och sända via sin distributionsform?

Jag ser mer inkompetens än något annat då vi parabolägare i Norden inte kan ta in grannländernas kanaler medan grannanar med kabel-TV kan göra det. Sedan tycker jag att SVT24 borde sändas gratis över valfri satellit så länge de enbart tillhandahar svenskt material. Vem utanför Sveriges gränser är intresserad av svenska nyheter, bandy eller handboll om man inte är svensk?

perlun
2009-09-20, 13:11
Det märkliga är att bland annat norska kabelbolag visar SVT 1, 2 och TV4, medan de som tar ned kanalerna via parabol inte kan köpa det. Så vad är det som hindrar Canal Digital eller Viasat att köpa tjänster från utlänska TV-bolag och sända via sin distributionsform?

Exakt! Precis likadant är det här i Finland; såväl Anvia (Vasas telekombolag) som ett annat företag som heter Maxivision (internet-TV i en egen box från dem, typ) distribuerar de svenska kanalerna mot en (ganska låg) kostnad. Billigare än att betala TV-licens i Sverige faktiskt.

Men icke via parabol, vilket för mig (och säkert för flera andra) är ett mer intressant alternativ än de andra... :-( Varför???


Jag ser mer inkompetens än något annat då vi parabolägare i Norden inte kan ta in grannländernas kanaler medan grannanar med kabel-TV kan göra det. Sedan tycker jag att SVT24 borde sändas gratis över valfri satellit så länge de enbart tillhandahar svenskt material. Vem utanför Sveriges gränser är intresserad av svenska nyheter, bandy eller handboll om man inte är svensk?

Håller med även här. Inkompetens/ointresse från operatörerna känns det som. Sedan har du nog rätt i att SVT24 (eller kanske SVT World) borde kunna släppas upp och bli en ren FTA-kanal. Om den enbart innehåller sådant SVT själva producerat, låt den bli en FTA-kanal som en service åt oss svenska medborgare som är bosatta utomlands...

mvh,
Per

hedberg
2009-10-24, 09:01
Jag beställde det igår, efter att ha läst här på forumet. Flyttade nämligen in i ett hus med parabol och mottagare, men inget kort. Tittar inte så mycket på tv, så jag kan gott ha de fria kanalerna.

Har ringt Viasat typ 7 gånger om det, men då har de varje gång försökt pracka på mig paket för typ 200 kronor i månaden men först när jag ringde och frågade efter detta specifika paket så fick jag svar om det ;-)

De sänder ut ett kort till mig, och behövde mina uppgifter och boxid. Vill jag ha TV4 och TV6 också får jag betala 56 kronor i månaden i kortavgift, annars ingen kostnad för kortet.

Fick en räkning efter ett tag på kortavgift. Den strök de. Sen kom en räkning häromveckan, då visade det sig att de debiterade kortavgift och att man inte behövde kort för fria kanalerna. Efter att ha förklarat att de hade sagt att man behövde det och att det var gratis, så låste de upp boxen utan kortet och jag sänder tillbaka kortet utan att behöva betala för det.