handdator

Visa fullständig version : Lokala TV4 på viasat?



sodertalje
2006-11-06, 09:56
Varför går det inte få de lokala sändningarna från TV4 på viasat?
Eller går det?
I så fall hurgör jag?

OA
2006-11-06, 18:01
varken Viasat eller Cannal Digital sänder annat än TV4 med Stockolms lokalasändning

DennisOlof
2006-11-06, 18:18
Du kan få in lokala sändningar från SVT men inte TV4. De kanske kommer, viasat har ju en ny satellit på gång som dom ska skicka upp.

Problemet idag för båda leverantörerna är brist på utrymme, inte tillräckligt många transpondrar och annat som är problemet.

TheVaran
2006-11-07, 00:50
Problemet idag för båda leverantörerna är brist på utrymme, inte tillräckligt många transpondrar och annat som är problemet.

Mest är det en kostnadsfråga. Varje lokal version av TV4 betyder att de behöver ytterligare en kanalplats. Tror inte att det kommer att ske då det skulle bli enormt dyrt.

Sminer
2006-11-07, 09:45
Nja...det stämmer inte helt.
Det är bara den lokala sändningen dom betalar extra för. Alltså. SVT2 GävleDala är samma kanal som SVT2 Riks utom när det är lokala sändningar.

Låt oss säga att riks har id 1 och GävleDala id 2. (Alla SVT2s lokala kanaler har ett eget id)

RIKS SÄNDNING
SVT2 GävleDala på id 2 är pekar (som en genväg på datorn) till riks på id 1. Alltså ingen extra stream behövs för varje enskild lokal kanal, och ingen extra kostnad tillkommer.

LOKAL SÄNDNING
Det är först här den lokala sändningen blir aktiv och börjar kosta extra för operatören då det blir separata kanaler/stremar under just de lokala sändningarna.
Det är därför du märker ett hopp/låsning på boxen.

FÖRKLARING
Tänk dig att du har en fil i datorn i mina dokument och vill ha den filen på skrivbordet också. Då är det ganska dumt att kopiera samma fil till skrivbordet. Då gör man en genväg som pekar till filen som ligger i mina dokument. Vill man ha en nästan lika fil måste man kopiera den så man kan redigera filen. Det är så det är på som lokala sändningarna.

Hoppas det inte blev allt för rörigt :-)

DennisOlof
2006-11-07, 10:12
De som jag upplever som konstigt nu när de digitala marksändnigarna är igång.

Varför sänder t.ex. inte SVT ut alla "lokala nyhetssändningar" som är cirka 10min lång per län varje dag i t.ex. SVT 24.

De skulle ju räcka med 1-2h sändningstid att visa alla lokala nyhetssändningar i SVT24 ? Dom sänder visserligen vanliga nyheter ofta men dom kan ju ändra lite. Tror många skulle uppskatta detta som bor någon annan stans i sverige att kunna se lokala nyheter från deras län 10min varje dag. Möjligheterna finns ju.

TV4 borde göra samma sak tycker jag.

Dom kan ju ta bort annat skräp dom visar jämt i TV4 och SVT24 för att breda lite plats för detta istället. På tok för mycket nyheter tycker jag, de finns ju andra kanaler som CNN, euronews, sky news, bbc world etc.

Men lokala nyheter är mer intressant.

OA
2006-11-07, 16:44
Men när de väl sänder lokalanyheter måste det finnas mer än SID då finns även PID'ar för varje kanal och det tar plats :D

PePe
2006-11-07, 17:40
Den här frågan var aktuell nyligen i ett program med Tittarombudsmannen i TV4. Förklaringen från TV4 var att lokala nyheter saknas enbart på grund av kostnadsskäl. TV4 ansåg inte att det var deras sak att bekosta lokalnyheterna. Det måste ju i princip lösas snart innan hela landet är nedsläckt analogt om TV4 vill ha tittarna kvar.

DennisOlof
2006-11-07, 21:38
PePe jo jag förstår att TV4 klagar på kostnads-skäl men ny när dom får flera kanaler osv, dom kan ju för tusan sända lokala nyheterna från varje län (10min per styck gånger 20län eller något) nattetid mellan 03.00-05.00

Dom har ju knappast många tittare då men dom som vill se nyheterna kan ju spela in varje dag med PVR eller något.

De är ju löjligt klart dom kan sända om dom vill.

Botten säger jag.