handdator

Visa fullständig version : Vilken av dessa två bärbara dator ska jag köpa?



mdredfox8
2006-11-09, 08:23
Jag ska köpa mig en av dessa två bärbar datorer.

Det viktigaste är inte att den ska ha "grym" prestanda utan batteritiden/kvaliteten är viktigast. Då jag ska surfa och titta på dvd mest.

Vilken av dessa är mest prisvärd:
Eller finns det någon annan i prisklassen som ni kan rekomendera?

http://www.siba.se/product/product.aspx?Identifier=SE92582

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/43921?opendocument&markID=datorer_tillbehordatorerbarbaradatorer

matkoh
2006-11-09, 10:25
Hmmm.

Köp vilken som, men välj Linux istf. Xp då sparar du minst 1500:- i licenskostnad.

DennisOlof
2006-11-09, 13:27
matkoh om han redan har WinXP kvittar det.

Skaffa en bärbar med Pentium M 740 eller 760, dvs Intel cpu, vad jag vet ska dom vara bra på att spara ström och ha bra fart.

Tror att en M740 på 1.7Ghz motsvarade en P4 på 2.8Ghz prestanda mässigt.

Sedan finns ju Core2 solo eller duo, samt AMD varianter, allt beror på vilket pris du vill betala osv.

Av dom två varianter du listar tycker jag HP G3000 datorn var bättre, endast för att den hade 1024mb minne, de gör skillnad i på alla operativ, 512 är för lite minne.

Sedan har den 128mb grafikminne jämfört med 64, de gör också en del för program man kör osv. Prestandamässigt kanske den inte är så snabb men då är det viktigare att man har mera minne osv.

Sedan att batteri tiden är 2h kan man ofta utöka genom att köpa ett bättre och kraftigare batteri, köper du dessutom laptop väska till kan du säkert få tag i en variant där du kan ha extra batteri.

matkoh
2006-11-09, 13:29
Hmmm.

Även om han har ex XP-licens så är han TVUNGEN att köpa en ny med den bärbara. Det enda alternativet att slippa det är att begära att få Linux istället !

trollhattan
2006-11-09, 13:38
haha dessa ständiga win vs linux diskussioner ...

i detta fallet kvittar det för tror knappast att varken siba eller onoff byter ut operativet utan de är windows xp home som gäller....

Snouser
2006-11-09, 14:36
Även om man inte ska använda linux så är de bättre att köpa en dator utan windows. Å så vitt ja vet så kan man inte använda en windows lien på mer än en dator.

deas
2006-11-09, 15:06
Hmmm.

Även om han har ex XP-licens så är han TVUNGEN att köpa en ny med den bärbara. Det enda alternativet att slippa det är att begära att få Linux istället !
Det hjälper inte att kräva att få Linux på den idag tyvärr... Windows XP licenserna är redan satta på maskinen och inga av de störra företagen kör med datorer utan XP...

matkoh
2006-11-09, 16:40
Hmmm.

Men det är just det som går, annars kan man prata med KO, för det är konkurrenshämmande. Tänk om man bara kunde köpa en blå bil hos bilhandlaren, eller rosa telefon osv.

Det är väl ändå kunden som måste få välja och inte någon snubbe i Redmod som bestämmer vad jag ska ha i min dator !

Jag vet att det går, då jag själv har köpt 16 bärbara för en utbildning utan operativ. Det blev genast 2000:- billigare / dator.

DennisOlof
2006-11-09, 16:41
Tja, jag gillar windows och linux, båda har bra och dåliga sidor.

Däremot precis som andra säger, tror jag alla bärbara datorer kommer med WinXP vare sig man vill eller inte.

Jag tror inte man kan FÅ dator utan windows förinstallerat, de är dom stora Compaq, HP osv som har avtal med Microsoft eller något. Dom får alltså inte sälja sina datorer utan Windows på eller något sånt.

Men självklart kan man lägga in linux/unix själv, problemet är att bärbara datorer ställer till med problem. De är ännu svårare att hitta drivrutiner osv.

matkoh
2006-11-09, 17:09
Hmmm.

Nix det är INTE svårt att få en bärbar att funka, det är en fördom. SÅ var det för 3-4 år sedan.
Och än en gång varför ska man som kund acceptera att det bara går att köpa en blå bil, när jag vill ha en grön osv.

Snacket att de har avtal med Pyttemjuk håller inte juridiskt, då det är monopol, och kunden ska kunna välja.

Så det är inga problem att få 1500-2000:- rabatt. Det är bara att stå på sig & kolla med KO.

DennisOlof
2006-11-09, 22:09
matkoh jo det var den tiden jag tänkte på. När jag höll på 8-10år sedan med bärbara och skulle få linux/unix att fungera.

De var ju meningslöst, helt omöjligt nästan och när det fungerade var prestandan rent skräp.

Fast å andra sidan var ju Win95/Win98 lika dåligt på bärbara också på den tiden.

WinXP är det bästa som hänt på Windows fronten. Samma sak med unix/linux, de har ju hänt sjukt mycket de senaste 5åren. Otroligt.

janbananfan
2006-11-14, 20:13
Hmmm.

Men det är just det som går, annars kan man prata med KO, för det är konkurrenshämmande. Tänk om man bara kunde köpa en blå bil hos bilhandlaren, eller rosa telefon osv.

Det är väl ändå kunden som måste få välja och inte någon snubbe i Redmod som bestämmer vad jag ska ha i min dator !

Jag vet att det går, då jag själv har köpt 16 bärbara för en utbildning utan operativ. Det blev genast 2000:- billigare / dator.

Lyckades du med det som privatperson? Har hört att det ska fungera om det är ett företag som är köparen, men annars trodde jag det var jäkligt svårt att få tag på en utan WinDos.

Å andra sidan börjar det ju bli populärt att plocka ihop sin egen bärbara dator och då borde det ju vara lättare att "glömma" OS:et. Fast det är ju knappast något för vem som helst förstås...

matkoh
2006-11-15, 05:13
Hmmm.

Jepp jag har även fixat 2 stycken bärbara åt kompisar. Inga problem, bara 2000:- billigare.

janbananfan
2006-11-18, 20:21
Hmmm.

Jepp jag har även fixat 2 stycken bärbara åt kompisar. Inga problem, bara 2000:- billigare.

Men då har du ju ett problem: Vad du ska hitta på med dina 2000:- ;)

Grattis!

matkoh
2006-11-19, 12:04
Hmmm.

Ja inte lägger jag dem på några Bill-licenser iallafall :D

Johan
2006-11-19, 12:23
Hmmm.

Jepp jag har även fixat 2 stycken bärbara åt kompisar. Inga problem, bara 2000:- billigare.

Låter mycket att man skulle få 2000:- tillbaka inte ens Dustin (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098076) tar så mycket för en oem.

trollhattan
2006-11-19, 12:40
dustin priset är ju 1 495,00 kr inkl. moms , och de rörde ju sig om 2 datorer va....