handdator

Visa fullständig version : <Dålig signal.



kurdsson
2006-11-18, 12:40
<hej allihopa.Jag har nyligen skaffat mig boxer paket och mottagningen är ibland bra o ibland dåligt.Vissa tider pådygnet är det skit dåligt....jag har en sån här annten.. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1099855&node=670

Vad är det jag har gjort för fel`?

DennisOlof
2006-11-18, 12:54
Hur nära masten bor du ? Du kan ju testa att sätta upp den på taket när det inte regnar, då borde du få mycket bättre signal. Om så är fallet.

Skaffa en bättre antenn som monteras på huset och riktas in ordentligt.

Innomhus antenner fungerar inte så bra även fast man sa det från början. Då ska man bo mycket nära masten för att det ska funka bra. Sådana antenner och andra liknande är kanske lämpliga för camping och annat men har man en fast plats, är det bättre att fixa en fast installation.

kurdsson
2006-11-18, 14:58
Jag bor i skarpnäck o masten är vad jag vet i nacka.Problement är att jag bor i lägenhet och har ej möjlighet för utomhus antänn.Men vad jag har läst i den sidan så har jag inbyggd förstärkare.då kankske det inte hjälper med en förstärkare.?

DennisOlof
2006-11-18, 18:27
Jaha, lägenhet i skarpnäck, då förstår jag.

Har du ingen möjlighet att montera den utanför fönstret eller något i den stilen. Alternativt kanske du kan montera en "glitter" antenn på utsidan av fönstret.

Har du ingen balkong då. Finns det ingen annan i närheten som har parabol då ?

Vore ju perfekt om den som bor högre upp direkt ovanför dig har parabol eller liknande, då är det bara "droppa" en sladd ner till dig så delar ni på en parabol :D

TheVaran
2006-11-18, 19:19
Vore ju perfekt om den som bor högre upp direkt ovanför dig har parabol eller liknande, då är det bara "droppa" en sladd ner till dig så delar ni på en parabol :D

tror inte att Boxer-bilden blir bättre med en parabol. :?

DennisOlof
2006-11-18, 20:40
TheVaran hehe, jag menade inte att du skulle ta in boxer med parabol, utan istället ta canal digital eller viasat om det var möjligt, nästan alla kanaler i boxer paketet finns på satellit.

Förutom problemet att man inte kan få kanal 5 respektive TV 3 i ett paket :/

wiggen-cx
2006-11-18, 20:40
köp en digital imomhus antenn pris cirka 200 skr.

kurdsson
2006-11-18, 21:25
Jag vill inte behöva borra hål i väggen o ha nåt på balkongen.

köp en digital imomhus antenn pris cirka 200 skr?


vad är det för antenn?kommer mina problem förvinna med den?

DennisOlof
2006-11-18, 22:15
Kurdsson, jag förstår de men det kan ju bli så i alla fall tillslut. Det beror på vart du bor osv. Iofs vet jag att terracom jobbar på att förbättre nacka sändaren osv så det kanske löser sig.

Men den du har borde fungera bra, du kanske måste placera den på ett annat ställe. I värsta fall kanske du kan använda dig av en glitter antenn på någon form av stativ. Den tar iofs upp plats då.

Jag förstår inte varför du inte vill ha något på balkongen om du har en sådan. Där finns ju plats för stativ och en ordentlig mottagnings antenn.

Annars kanske du aldrig får bra bild. Testa att ställa ut den antennen du har idag på balkongen om det blir bättre. Jag tycker du ska avvakta tills det analoga i nackamasten har stängst av (början på mars 2007). Dom kanske kör på med mera signal då eller något. Visst, antennen tar upp plats på balkongen men det är ju bara tillfälligt tills det analoga stängts av. Sedan kanske du kan flytta in den ?

Ingen som egentligen vet vad som kommer hända, först när dom stänger av vet vi hur det blir.

kurdsson
2006-11-18, 22:30
Grejen är att jag inte vill behöva ha hål genom väggen.Men ja kanske måste göra det ändå.glitter antten?vad är det för en?nån länk m.m?

DennisOlof
2006-11-18, 23:23
Nej då du behöver inte borra hål i väggen det går alltid att fixa på något sätt.

Kolla här www.satpro.se (dom har massor av grejer, kanske inte billigast men helt klart största utbudet av allt möjligt för paraboler, digital tv osv)

Televés DVB-T Gitterantenn (macab) Art nr.: 1941483

Dessa ska funka mycket bra vid kortare avstånd och den borde funka bättre än den du har nu och jag tror man kan köpa till förstärkare eller liknande. Dessutom är den mer eller mindre en tvättbräda konstruktion vilket tar mycket liten plats om den står i något rum på en enkel men stabil ställning som man kan flytta undan om den är ivägen. Tar inte mycket plats ute på en balkong heller.

Koaxkabeln kan man ju köpa och dra själv ganska enkelt, sedan för att slippa borra hål i väggen kan man skaffa sig

Fönstergenomföring F-F 20cm Art nr.: 2452

Då slipper du borra hål. Kanonbra.

Jag tror att kanske en bättre antenn skulla avhjälpa dina problem, det beror också på vart nackamasten är. Om du t.ex. vet att ett visst fönster vetter mot nackamasten behöver du ställa antennen där. Precis som med trådlöst och andra signaler, ju mera väggar och annat som är i vägen desto sämre signal.

Optimalt är utomhus men då du kanske inte kan sätta upp en antenn pga att du bor i lägenhet så behöver man hitta någon lösning som fungerar bättre än det du har idag. Antingen monterar man något på en balkong (vilket är vanligt med paraboler) eller något stativ.

Har man inte detta men bor i rätt läge kan man ha någon antenn eller liknande stående i rätt fönster och på de viset ändå få bra signal. Detta fungerar bra för markburna signaler.

Hoppas du kan hitta någon lösning som passar dig och ger bättre signal :D

wiggen-cx
2006-11-19, 10:59
du behöver inte borra hål i väggen.kolla www.eklid.se

OA
2006-11-19, 12:18
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383285

DennisOlof
2006-11-19, 13:00
Jag tycker fortfarande satpro har bästa utbudet, dom har helt klart mest prylar för satellit, tv osv :D

Många boxar också.

kurdsson
2006-11-19, 21:26
När ja kollade på terracom s hemsida så är jag bara 4 km från sändaren.Borde inte bli nån hackningar tycker man..

DennisOlof
2006-11-20, 13:04
kurdsson njae, hackningar i bilden osv beror nog snarare på dålig signal eller liknande.

Finns det ingen annan i ditt närområde som har boxer ? hur har dom löst problemet.

Det är ju så med digital TV att det kan variera mycket beroende på vart man bor, t.ex. i ditt fall kanske 200 meter från den punkten där du befinner dig kan signalen vara jätte bra.

De har med terrängen att göra, om man bor högt upp eller långt ner, i dalgång osv :/

kurdsson
2006-11-20, 15:49
Så ja...efter att ja flyttade den en massa så verkar det få bra signal nu....signal typ 85 % o kvalite är 82 ....borde räcka.

DennisOlof
2006-11-20, 18:33
De låter ju bra, det återstår att se hur signalen varierar under dygnet och om du upplever några problem. Då borde du kunna klara dig fram tills mars 2007 då som släcker det analoga.

Då får vi se vad som händer om dom skruvar upp mera signal osv. Kanske du får ännu bättre signalstyrka.

De är ju lite halvdåligt nu när dom kör båda digitalt och analogt parallellt