handdator

Visa fullständig version : Dlink 604



Znocko
2006-11-22, 07:34
Hej på er

Jag har en sådan router tuffande nu, och min fråga är:
Klarar den 24Mbit från internet eller får man skaffa en bättre?

Jo jag har den senaste firmware i den :-)

/Znocko

Snouser
2006-11-22, 08:20
Alla nya routrar klarar 100Mbit

matkoh
2006-11-22, 08:41
Hmmmm.

De klarar INTE 100 mbps, möjligen på interfacen, men det är ju throughput vi pratar om. Och tveksamt om 604 klarar 24 mbps, jag har för mig att den är testad, och klararde bara c:a 8mbps.

Köp en Linksys (made by Cisco), så blir du lycklig, de klara 70-90 mbps.

DennisOlof
2006-11-22, 11:14
Znocko de är tveksamt den klarar detta. Jag vill minnas att en tidning gjorde något test för något år sedan eller liknande och kom fram till att många router/brandväggar av det billigare slaget inte klarade mer än 5-8 Mbit genomströmning.

Inte behöver du skaffa dig en cisco för att klaga den hastigheten men du får räkna med att kanske behöva skaffa en ny router/brandvägg om du får snabbare hastighet.

Du kan ju enkelt testa genom att koppla datorn direkt till adsl modemet om du har t.ex. adsl 2+ så märker du att det gå mycket fortare att överföra filer.

Jag vet inte några routers/brandväggar som klarar den högre hastigheten men det borde finnas billigare produkter som numera är "trimmade".

Själv har jag en watchguard soho6, den klarar runt 80Mbit genomströmning, skaffade den för 4år sedan eller något då jag tröttnade på att billiga routers/brandväggar inte levde upp till mina förväntningar.

T.ex. fungerade inte SSH som det skulle plus spel och annat inte gick så bra, när jag bytta upp mig, WRRROOOMM då gick allt perfekt.

matkoh
2006-11-22, 11:37
Hmmm.

Jag nämnde ju Linksys som är en BRA & BILLIG router, typ 5-600:-. Att de sedan tillverkas av Cisco är ju bara ett plus.

Ricky67
2006-11-22, 11:37
Jag kör med den i Helsingborg, På Bredband2 och Adamo:s 100/100. Dom har jag andvänt hoss många kunder till mig. Och dom kör som fan. Min bror fick 23/2,5 av telia, och kör full speed. Bara kör på.

DennisOlof
2006-11-22, 12:50
Aha vad bra, då är det Linksys som gäller då för ADSL2+ kunder.

Znocko
2006-11-22, 13:00
man får buga och bocka för alla svar man fått,
Jag kommer nog att pensionera 604:an och skaffa en Linksys

Ock som "matkoh" sa är det troughtput som frågan gällde.

Åter igen Tack

atomized
2006-11-22, 14:16
Linksys är bra grejor och Linksys ägs av Cisco. De tillverkas dock inte av Cisco och håller inte den extremt höga kvalitet som Ciscos grejor gör. Det finns en anledning till att Cisco tar 15.000:- för en switch när Linksys motsvarande modell kostar 4.000:-. Det är alltså inte samma grejor i olika lådor.
Jag jobbar med Cisco så jag vet vad jag talar om.
Men för hemmabruk är Linksys ett utmärkt val. :-)

DennisOlof
2006-11-22, 16:54
Cisco är bra men oftast lite "overkill" för hemanvändare. De är klart iom att bandbredden ökar så öker ju också kraven på produkterna.

Jag skaffade min watchguard soho6 enbart för jag fick den billigt 900kr betalade jag begagnat. Har funkar bra sedan dess. Mycket nöjd.

Men jag vet inte om jag vill betala 5 lakan för en router/brandvägg som man ska använda hemma, känns lite väl mycket pengar.

Smakar det så kostar det ;)

kentstefan
2006-11-23, 00:17
Den här trådade routern från Planex klarar 100Mbps i throughtput. Kostar 499,00

http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=3&product_id=39