handdator

Visa fullständig version : extra hårddisk



tonu
2006-11-24, 13:22
Har köpt en extra hårddisk, men kan inte hitta den.
När jag startta xp pro så sa den att den hitta drivrutiner för den och maskinvara.
Hur skall jag göra för att få den att synas då jag trycker "start"- "den här datorn".
Tack för all hjälp jag kan få

Spidde
2006-11-24, 13:55
Du lär gå till kontrollpanelen / administationsverktyg / datorhantering / diskhantering

och aktivera den där

DennisOlof
2006-11-24, 15:07
Precis du måste in i diskhanteraren och formatera din externa hårddisk. Därefter kommer den synas när du pluggar in den på din dator och en annan men utan filsystem är det lite svårt.

tonu
2006-11-24, 19:49
Har försök med det men får endast detta meddelande:

Ett internt fel har inträffat. Starta om snapin-modulen Diskhantering.

Vad skall man göra, är det någon uppdatering som det är fel på?

trollhattan
2006-11-24, 19:55
har du ställt in pinnen på baksidan hårddisken rätt då?

tonu
2006-11-24, 20:00
Det är en seagate 250Gb och pinnen är som slav som det skall vara men jag vet ej vad "cable select" betyder.
Det är den gråa flatkabel pluggen jag använder.
Kan det vara det som är felet..
Prövade också med att ha cable select som oaktiv.

matkoh
2006-11-24, 20:11
Hmmm.

Kolla då om din första disk är satt på "cable select", är den det så flytta den till master.

DennisOlof
2006-11-24, 20:19
Eh, de där är nog lite fel. Alla externa USB monteringar jag har haft står det alltid, hårddisken som MASTER (inte slave eller cable select). Detta för att controllerkortet i USB lådan bara har en hårddisk ansluten till sig. Att man sedan har en ide-till-usb brygga kvittar.

De är därför windows inte hittar hårddisken för att controllern i lådan inte hittar någon disk.

De är bara i speciellt fall om man har flera diskar i större externa lådor med usb / firewire / sata men det ska framgå av manualen hur det ska ställas in.

tonu
2006-11-24, 20:28
Men jag har haft en annan hårddisk där som var inställd som slave och det fungera i några år.
Det var en maxtor på 60Gb

Den är som master. Den först hårdisken.

DennisOlof
2006-11-24, 21:44
Jo de är klart det kanske fungerar.

Vad jag vet av IDE är att har man en enkel disk, så är den master och den andra disken slave, om de sitter på samma kabel.

Jag föreslår du kollar manualen till lådan om du har någon sådan eller på nätet så du är säkert på det är rätt installerat.

Därefter ska man formatera disken i windows dishanterare. Har du win98 eller liknande kan det vara svårare.

I värsta fall kan man ta ut hårddisken ur lådan och formatera den på datorn som vanligt, därefter stoppa in den och aktivera den i operativsystemet. Då fungerar det garanterat.

Sedan vet jag att vissa såkallade IDE till USB chip i en del externa lådor fungerar mindre bra med windows / linux. Alltså att själva chipsetet inte är stabilt.

Spidde
2006-11-25, 06:58
Du kan boota upp med en gammal win98 eller win me skiva å köra fdisk på den nya hårddisken. Då funkar den

matkoh
2006-11-25, 08:00
Hmmm.

Varför inte fixa filsystemet mha Linux, då kan du välja ex. GhuHurd eller vilket obskyrt filsystem du vill. Klart bra om man måste fixa en disk till något konstigt system. Linux Fdisk klarar att generera de flesta filsystemen, klart fler än hundra. Starta fdisk & kör kommandot l så får ni se vad som finns att välja.

deas
2006-11-25, 08:03
matkoh du vet vad som gäller! vad jag kan se så är det en windows fråga så lägg ner linux snacket!

matkoh
2006-11-25, 08:45
Hmmmm.

Det var ett rent informativ inlägg, men förståss blir man påhoppad på en gång !

Suck

electrified
2006-11-25, 09:15
matkoh du vet vad som gäller! vad jag kan se så är det en windows fråga så lägg ner linux snacket!Fast nu är det faktiskt du som har fel, det är ingen windows fråga utan en fråga hur han ska få sin disk att fungera! Kan ju säga att fdisk är väldigt mycket bättre än windows egna diskhanterare...

Men jag har en fråga, är det en extern disk eller bara en extra? Kan inte se att du har skrivit extern nånstans.

tonu
2006-11-25, 18:37
det verkar som mitt windows inte fungerar.
Kan inte hitta filer som är .ddl samt att inte explorer.exe fungerar.
Tror att jag måste intallera windows igen.

DennisOlof
2006-11-25, 20:06
Usch de låter inte kul.

Installera om suger fett (även för linux / unix). Tar lång tid och alla installerade program försvinner osv :(

husmor
2006-11-25, 22:10
matkoh du vet vad som gäller! vad jag kan se så är det en windows fråga så lägg ner linux snacket!

matkoh kanske syftade på att tonu skulle använda sig av en live-cd med Linux på? Då skulle tonu kunna behålla Windows men samtidigt formatera hårddisken med hjälp av Linux. Har du något förslag på någon bra live-cd distrubution matkoh?

DennisOlof
2006-11-25, 23:49
Varför inte prova "Hirens Ultimate Boot CD", mycket kompetent cd som fixar allt. Inget operativ eller något behövs, bota upp välj program att köra och fixa biffen nästan i alla fall :D

http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd.html

Hur man får tag i den osv, säger jag inte, de får ni själva klura ut.

deas
2006-11-26, 09:10
matkoh du vet vad som gäller! vad jag kan se så är det en windows fråga så lägg ner linux snacket!

matkoh kanske syftade på att tonu skulle använda sig av en live-cd med Linux på? Då skulle tonu kunna behålla Windows men samtidigt formatera hårddisken med hjälp av Linux. Har du något förslag på någon bra live-cd distrubution matkoh?
Jag kan medge att jag hade fel denna gången... Fick uppfattningen om Windows när jag läste frågan det var därför... Ber om ursäkt matkoh...

Bra livecd kan vara allt från Slax till Knoppix eller Ubuntu/Kubuntu...

matkoh
2006-11-26, 09:54
Hmmmm.

Ursäkten är accepterad :D Men jag upphör aldrig att förvånas över, att det ska hackas så mycket på detta forum.

En bra livecd är Ubuntu, som har fått pris som "årets rookie" i Linux-världen. Klart bra.

DennisOlof
2006-11-26, 11:09
matkoh det här forumet är ju GULD. Bästa forumet jag känner till i alla fall, de händer lite här och finns en del aktivt folk.

matkoh
2006-11-26, 12:37
Hmmm.

Jovisst är det bra drag i detta forumet, dock lite mycket Fönsterputs för min smak :D . Men vad gör man !

DennisOlof
2006-11-26, 13:40
HAHAHA, fönsterputs ;)

Jag älskar små äckliga mjuka fönster ;)

Mest för jag nuförtiden pysslar med video redigering, multimedia och spelar lite spel. Men de kan man säkert ordna i andra operativ, man är ju LAT :D

matkoh
2006-11-26, 14:59
Hmmm.

Och jag har fördelen att slippa den miljön helt. Jobbar bara med Linux & Solaris, klarar mig med typ 10 minuter/vecka i Bills förlorade värld.

DennisOlof
2006-11-26, 19:26
Aha jag förstår, jag jobbar inte alls med datorer och tycker det är skönt att slippa allt det där. Är lite anti-teknik nuförtiden. Har en hederlig GSM mobil med vanlig LCD display.

Jag använder MS för jag gjort det sedan länge, win 2.0 var första jag körde. Windows funkar ok tycker jag. Fungerar för det jag använder det till mer än så bryr jag mig inte så mycket om.