handdator

Visa fullständig version : Viasat + Canal Digital



jughead
2006-11-26, 18:04
Hejsan!

Följande scenario kommer utspelas för mig och jag behöver lite hjälp av er, jag kan absolut ingeting om paraboler etc har försökt söka runt lite men inte hittat riktigt svar på mina frågor/funderingar.

Kommer flytta troligtvis nu till en villa där det i dagsläget enbart finns en tak antenn ála 1950 tal. Dvs SVT1+2 fungerar med krasslig bild. Det jag är intresserad att få tillgång till är Viasats guld packet + Canal Digital samt Kanal5 som ska finnas hos C.D? Samt även dom tyska kanalerna som finns på Astra1. Jänkar kanaler, ESPN, FOX etc är väldigt intressanta dom också.Finns det någon slags decoder box som klarar alla dessa eller måste man införskaffa två separata, dvs beställa installation från båda (viasat+CD)så man får två paraboler på taket eller kan man sätta upp en lite större med flera "huvuden"? och ha enbart kort från Viasat + CD i en kombinerad box?

Klarar dagens decodrar hdtv/hdmi etc?
Enklast är kanske att ringa ett Parabol Installations företag och
berätta vad man vill uppnå och låta dom göra det, men risken att
dom tar i och ger mig saker jag kanske egentligen inte behöver
till ett alldeles för högt pris är väldigt stor.

Tacksam för svar till en mycket novis person

T-bird
2006-11-26, 19:18
Det billigaste (och enklaste) alternativet är nog att skaffa ett boxer abb.
Du behöver ev. byta antenn om den nu är så gammal som du tror men du kan säkert få en bra deal av din lokala radio/tv handlare om du skaffar allt samtidigt.

Alternativet är dyrt o lite besvärligare.
Det finns inga boxar som är godkända för både Viasat och CD, box och parabol får du på köpet när du tecknar abb men förmodligen ingen som tar tex 4st LNB och dessutom fungerar dåligt på andra satelliter än Thor o Sirius.
Då får du själv köpa till en parabol + 2 nya LNB + en box som gör det du vill tex en Dreambox.

ESPN och FOX kan du glömma helt annars finns det mycket "skräp" att titta på ASTRA o Hotbird

DennisOlof
2006-11-26, 19:42
Om dekoder boxen har HDMI eller inte får du kolla med tillverkaren. Inga boxar kan köra CD + Viasat utan du måste ha två. De är iofs lika bra då det säkert funkar bättre. Boxar är inte så dyra ändå.

Skaffa en Europaparabol med 4st LNBs, då får du in Viasat + CD + Astra 19.2 Och Hotbird. Finns massor av gratiskanaler där.

Fox kan du inte få in, däremot finns FOX news (tror dom sänder på Sky Digital om jag inte minns fel, om det nu är detta du pratar om).

Jag har själv kollat upp ESPN, NBA TV, NASN, ESPN Classic. De är dom kanaler som finns i europa. DÅ är det ESPN och NBA TV som inte finns på normala satelliterna vad jag vet.

Det enda jag har hittat är Orbit (kräver kort + box), men även där visar inte EPSN, Samt NBA TV alla matcherna, det är någon bantad version.

Jag vet dock inte vad det kostar och hur stor parabol man behöver.

Jag letade ju upp PowerVU och tänkte jag kunde ta in ESPN från Telstar12 satelliten, det skulle gå men de är inte möjligt att köra PowerVU.

Det kräver en special dekoder och aktiv registrering i en databas som sköts av militären osv så de är ganska svårt att fixa till detta. De har med copyright rättigheter att göra och massa annat. De är egentligen endast till för Amerikas Militärer som befinner sig på andra platser på jorden.

http://www.lyngsat.com
http://www.kingofsat.net

ibi
2006-11-27, 17:42
Det fins vist boxar som man kan köra samtidigt boda två operatörerna viasat o Cd men de är inte godkända av boda två. Den ena är Triax o den andra är Strong och Dreamboxen.De kostar en slant men de två första boxar är inte av de bästa mottagarna.Antingen gör du som T-bird skriver eller kör du med de boxar du får från de boda operatörer inte smidigt men ok.Mvh :smile:

DennisOlof
2006-11-27, 19:28
ibi jag förstår, då är förmodligen DreamBox bästa alternativet.

De blir svårt för operatörerna att hindra den boxen, jag vet också att *haha* Viasat sagt att "dreambox" är deras fiende nummer ett :D

ibi
2006-11-28, 14:10
Ja det är sant men de hade en kampani erbjudande på Swedish Digital i stockholm om man täcknade abb på viasat 24 mån så fick man köpa en DB 500 för 500kr.Precis han bästella o de tåg tillbacka erbjudanden tur att man fick varan.Mvh :D

DennisOlof
2006-11-28, 15:02
ibi GRYMT. De var ju bra :D Dom märkte nog att det blev många som ville ha boxen, blev lite dyrt för dom kanske hehe :D

jughead
2006-12-18, 18:06
Det fins vist boxar som man kan köra samtidigt boda två operatörerna viasat o Cd men de är inte godkända av boda två. Den ena är Triax o den andra är Strong och Dreamboxen.De kostar en slant men de två första boxar är inte av de bästa mottagarna.Antingen gör du som T-bird skriver eller kör du med de boxar du får från de boda operatörer inte smidigt men ok.Mvh


EN total idiot fråga säkert, men smäll jag får ta... :P Om man beställer båda packeten från både CD+VIASAT då får man ju två boxar av dom, ibland tom parabol men om jag köper som rekomenderat av tidigare inlägg en europa parabol med 4 st lnb?´s kan jag använda deras boxar då mot denna parabol, eller måste jag smälla upp 2 st paraboler på taket? CD erbjuder ju en HDMI box, kanske enklaste sättet är att skaffa en Dreambox som verkar vara en riktig bra box om jag förstår det rätt, den klarar av 2 abg samt dom två andra satelitterna som jag vill ta in då?

Om vi bortser från kostanden, vilket är den bästa lösningen.. och om vi sätter en budget på 20000:- vad tycker NI är bästa lösningar då?

mvh J

kronblom
2006-12-18, 18:47
De Viasatboxar som har slot för CAM kan du använda helt problemfritt.......även till CD.
Problemet...eller, det är väl inget problem, är att man inte kan teckna abb. hos CD utan att få med en box, men den är ju gratis.....

DennisOlof
2006-12-18, 19:14
kronblom usch sånt där blir man så sur på. Samma sak när man ska köpa mobil, nästan omöjligt att köpa mobil utan abb. dessutom blir det helt plötsligt dyrt om man gör så. Iofs så är dekodern gratis men man vet aldrig, det brukar plöjas på duktigt med avtalstexter.

jughead, njae, köper man en europa parabol kan man ta in nyhetskanaler gratis, och Travel Channel. Mer än så blir det inte. Bara utländskt språk annars. Tyska fotbollskanaler osv. Samt har man flertalet kanaler från CD tror jag flera av dem ingår gratis i alla fall.

Du behöver en switch där du kan välja mellan de olika LNBerna till boxen. Men det beror helt på hur man vill göra.

T-bird
2006-12-18, 20:46
EN total idiot fråga säkert, men smäll jag får ta... :P Om man beställer båda packeten från både CD+VIASAT då får man ju två boxar av dom, ibland tom parabol men om jag köper som rekomenderat av tidigare inlägg en europa parabol med 4 st lnb?´s kan jag använda deras boxar då mot denna parabol, eller måste jag smälla upp 2 st paraboler på taket? CD erbjuder ju en HDMI box, kanske enklaste sättet är att skaffa en Dreambox som verkar vara en riktig bra box om jag förstår det rätt, den klarar av 2 abg samt dom två andra satelitterna som jag vill ta in då?

Om vi bortser från kostanden, vilket är den bästa lösningen.. och om vi sätter en budget på 20000:- vad tycker NI är bästa lösningar då?

mvh J

Det är aldrig lätt att rekommendera andra att köpa det ena eller andra eftersom vi alla har så olika åsikter om vad som är bra eller acceptabelt.

Oavsett vilken lösning du kommer fram till så tänk på följande:
Viasatboxen måste sparas eftersom den ibland behövs för att uppdatera kortet.
Testa att få abb hos CD genom att säga att du redan har en gammal sammy eller nått, går inte det så ta deras box och lägg den på hyllan om det nu inte är HD boxen du menar.
Prata med din lokala TV handlare när du ska skaffa abb så kan du säkert göra en deal med honom, skaffar du 2 abb samtidigt så får han pröjs från bägge för parabol o montage, så där har du förhandlingsutrymme.

Ang parabolerna så vet inte boxen vad som sitter på taket, får den bara signal så är den nöjd.

makkan
2007-03-07, 17:57
Jag har en Nokia 9802 och en 9902. Behöver jag två uppsättningar cardsharing produkter för att kunna köra cardsharing på både Viasat och Canal Digital? Jag skulle tro att jag behöver två uppsättningar eller har jag fel?