handdator

Visa fullständig version : USB minnen som fungerar ?



mimmie
2006-11-27, 18:12
Go kväll.
En kompis till mig använder ett flera år gammalt USB stick ( Jula / no name )
och han har problem när han kör multiboot.
Kan det bero på USB sticket, och isåfall finns eller fanns det fabrikat som inte lirar med Dreamboxen ?
Om han köper ett nytt idag, är det något han behöver tänka på ?
Har letat på forumet men inte hittat någon relevant information.

matkoh
2006-11-27, 18:23
Hmmm.

Ett smartare val är att köpa ett CompactFlash-kort istället, så slipper man ha något som sticker ut på baksidan. Så har jag kört i 3 år utan probs.

mimmie
2006-11-27, 19:01
Hmmm.

Ett smartare val är att köpa ett CompactFlash-kort istället, så slipper man ha något som sticker ut på baksidan. Så har jag kört i 3 år utan probs.

Jag har läst att man kan få konflikter mellan Hårddisken och Compact Flash kortet, vad ligger det för sanning i det.
Om man ska köra med Compact Flash, vilken adapter på den här sidan rekomenderas.
http://www.webhallen.com/sok.php?sokord=adapter+compact+flash&x=0&y=0&avd=3&konsol=13&genre=168

DennisOlof
2006-11-27, 19:25
Mimmie eftersom USB minnen idag är grymt billiga kan han ju prova att köpa ett nytt och se om problemet försvinner, annars kan det vara något med att Dreambox inte fungerar så bra om man gör så.

Då kanske man ska använda compaq flash, eftersom det tydligen fungerar.

matkoh
2006-11-27, 19:28
Hmmm.

Vadå konflikter, ingen som jag vet av iallafall ? Och vad ska du med adapter till ? Om det är en 70xx box så har den ju en CF-slot på framsidan, bara plugga in och köra. Funkar kalasbra. Jag har hjälpt typ 20 personer med att fixa igång en 70xx med CF.

Lycka till

mimmie
2006-11-27, 19:56
För att vara övertydlig.
Har man en DB 7000s behöver man ingen adapter, utan det är bara att trycka in compaq flash minnet i fronten på apparaten och vara lycklig över att man slipper USB minnet som sticker ut därbak.
Vad menar du med / Jag har hjälpt typ 20 personer med att fixa igång en 70xx med CF /
Är det krångligt ?

matkoh
2006-11-27, 20:30
Hmmm.

Nix det är inte krångligt, men för Fönsternissarna så verkar allt som stavas LINUX vara "krångligt". Men vad ska jag veta som inte använder Fönsterputs.

DennisOlof
2006-11-27, 21:07
HAHAHA, fönsternissar, där sa du något. Jag kan inte mycket om linux/unix men man kan ju läsa för tusan och försöka hitta information.

Detta problem finns överallt, bruksanvisningar för alla möjliga aparater, folk kan ju inte ens hantera TV apparater.

De sjuka är att numera finns dessutom digitala manualer i TV apparater (vissa) pluss dom har tydliga bilder. Som barn kan läsa.

TROTS de kan folk ändå inte sköta grejerna, de är ju tragiskt.