handdator

Visa fullständig version : Film i skolan!



muhammed_3
2006-11-27, 19:24
Hejsan, undrar om någon kan berätta för mig hur det fungerar när man vill spela upp en film i skolan. Det är en gymnasieskola och filmerna ska visas i en Aula. Vilka filmer är tillåtna att visa i en skola, hyrfilmer?Köpfilmer?

admin
2006-11-27, 19:47
Köpfilmer får du ju självklart visa. Det kan jag inte under några som helst omständigheter se att det är olagligt.
Dock hyrfilmer är nog lite svårare. Brukar väl stå att de inte får visas offentligt eller nåt sånt... tror jag iaf...

Johan
2006-11-27, 20:22
Nej man får inte visa köpfilmer offentligt.

http://www.skolweb.haninge.se/templates/Page____314.aspx

Kalle_P
2006-11-27, 20:24
Köpfilmer får du ju självklart visa. Det kan jag inte under några som helst omständigheter se att det är olagligt.

Jag är tveksam till det. Köpta CD får du inte heller spela för allmänheten.

Mvh Kalle

DennisOlof
2006-11-27, 21:04
Jag påstår såhär. Om det bara är enstaka tillfällen som saker ska visas på en skola.

Vad hindrar dig, visst du bryter mot copyright men vadå, det krävs ju att någon anmäler dig för att du ska åka dit och det lär ju knappast någon göra.

Vi visar t.ex hyrfilmer här i vårat eget TV nät (130 hushåll). Ingen som bryr sig, dessutom är det ett slutet nät så vi kan göra vad vi vill.

Ingen som vet något, krävs ju att någon anmäler och i praktiken lär det aldrig bli någon längre än en anmälan.

Kostar ju pengar att driva. Men visar man filmer mycket ofta varje vecka på skolan, biofilmer osv då kan man ligga lite risigt till, men någon enstaka gång. Äsch.

ibi
2006-11-28, 11:09
Var inte så säkert deta är en Tjalar samhälle(AVUNDSJUKAN ÄR STORT) tyvär.mvh :pray:

admin
2006-11-28, 14:57
Nej man får inte visa köpfilmer offentligt.

http://www.skolweb.haninge.se/templates/Page____314.aspx

mhmm där ser man. :/

DennisOlof
2006-11-28, 15:08
ibi hahahahah :) jo så kan det vara.

Finns säker en och annan "EViL" person i publiken som anmäler.

Skadeglädje är sann glädje ;)