handdator

Visa fullständig version : De har tappat hjärnan!



ibi
2006-12-01, 22:53
Biobränslen Skattefria biobränslen för
uppvärmning kommer att beskattas från
årsskiftet. Orsaken är att det saknas
ett godkännande från EU-kommissionen.
Företag som säljer biobränslen är de
som främst berörs av beslutet, skriver
riksdagen i ett pressmeddelande. :evil:

Kalle_P
2006-12-02, 00:07
Det får väl heta VEDSKATT :roll: :shock:

Mvh Kalle

hälge
2006-12-02, 08:26
ursäkta mig men
vi är ju med i eu
jag röstade nej
våra riksdagspolitiker har ju inte någon
verklighetsförankring de har ju
ett arvode för det dom skall utföra
d.v-s. bara inte drabbar mig så får det kosta

DennisOlof
2006-12-02, 10:44
Biobränslen är ingen lösning. Oavsett om det blir skatt på det eller inte. Redan idag är det brist på träd som blir papper i europa. De är så förbannat löjligt att dom snackar om att vi måste fixa mera biobränslen.

ibi vill du ha gratis energi, då är det vätgas som gäller.

Enda som behövs för att fixa detta är elström och vatten (går bra med saltvatten också). Sedan behöver man en liten anläggning som fixar fram vätgasen när det går. Skaffa ett litet vindkraftagg så får du ström du behöver. Och använd regnvatten t.ex.

Sedan är det bara bränna gasen i pannan till huset för att få värme.

Framtiden är vätgas och INTE biobränslen. Men jag vet varför politiker inte gillar detta. Det kommer bli skitsvårt att införa skatt på det (i alla fall hög skatt). Då kommer folk börja "bränna" hemma.

Redan nu finns det sådana aggregat att köpa från japan :D

Plus det finns färdiga bilar som drivs på vätgas. Såg en dokumentär (som dom inte visat på svt). Att utvecklingen är nästan klar. Så massproduktion av vätgasbilar kan dra igång om några år.

maximus
2006-12-02, 12:04
Energiexperten DennisOlof har löst Sveriges energiproblem. :o
Äntligen!

mvh
Dickus

DennisOlof
2006-12-02, 15:44
HEHE, maximus nej då. Men jag antar att dom flesta håller med.

Det är ju lite märkligt att man satsar på biobränslen som inte är så lätt att framställa. Vätgas är ju ett bättre alternativ.

Visst nya bilar behövs och mycket annat men å andra sidan om det tar 20-30år att ställa om så är det inte så farligt. Problemet är att man måste börja nu för att efter tiden ovan ha fasat bort de flesta bensindrivna bilar osv.

Blir ju tokigt om man blir beroende av biobränslen och måste odla skog m.m. som galningar för att få soppa.

När ändå all energi från början kommer från solen på ett eller annat sätt. Men de är klart jag antar att det är därför politiker inte gillar vätgas, är svårt att kontrollera då man kan "bränna hemma" själv så att säga :DDD

Men vem vill inte de, gratis är ju grymt bra. Plus att inte tala om alla andra fördelar. Distribuerad energiproduktion istället för centralicerad som vi har nu.

De är lite svårt att förklara allt men om ni såg den där dokumentären jag såg, blir man helt paff. Allt är redan klart, bara börja bygga och köra igång.

Jag kan dock inte lägga upp den filen här av risk för att bli utsparkad (copyright och sura comhit admins ;)

:D

eviln
2006-12-04, 07:38
Varför skulle det inte vara skatt på biobränslen?
Vi betalar ju skatt för allt möjligt skit som vi både måste ha och som är "miljövänliga".

ibi
2006-12-04, 07:49
eviln! Vad värmer du dit hus med?Mvh

eviln
2006-12-04, 09:35
Värmepump som jag miljöskattas elen fö samt att jag får högre taxeringsvärde med värmepump än ett kolkraftverk i källaren.
Så nej, jag förstår inte varför man inte ska beskatta pelletesbrännare på samma sätt (om man tycker det är okej).

ibi
2006-12-04, 09:51
För pellets är sopor som mals ner överbliven spån o bark. Gör de inte det så blir de kvar över allt o man kan vell inte göra sågsponskivor av allt.Tror du att (kolkraftverk) får inte högra taxeringsverde.Men kanse du har en årsinkomst på en milijon då spelar vel ingen roll vad man skatas för.Eller du bryr dig inte du bara akcepterar alting för du eldar bara för 100kr som vissa gör det?Hyr mycket blir det 100kr varje dag? Mvh

DennisOlof
2006-12-04, 14:01
Men snälla ni. Precis som eviln säger, det mesta betalar vi skatt på.

Det här landet bygger ju mycket på att människor betalar skatt på olika produkter / tjänster. Om det blir för många som t.ex. bränner hemma (sprit) så går ju staten miste om pengar. Så fort något system utnyttjas av för många då blir det ändring (eller rättning i leden).

Politikers första prioritet är att få in skatt för att kunna fördela pengarna till olika saker. Dom bryr sig ju inte om det blir skatt på biobränslen. Alla som går på "snacket" om att vissa saker ska bli befriede från skatter kommer bli snopna.

Det är ju sådant som bara varar en kortare period.

Bor man ute på landet, har plats och det blåser ofta, då är det bättre skaffa ett litet vindkraftverk. De tjänar man mera på i längden. Vem vet hur dyr elen blir om 20år t.ex.

ibi
2006-12-04, 14:30
Men man behöver vell inte akceptera allting man kan vell protestera eller.Skall man bara akceptera för att de vill beskata den.Om de säger att ni skall hoppa i bron gör ni det?

eviln
2006-12-04, 14:57
Men man behöver vell inte akceptera allting man kan vell protestera eller.Skall man bara akceptera för att de vill beskata den.Om de säger att ni skall hoppa i bron gör ni det?

Men det grundläggande frågan är väl ändå om din pelletsbrännare är så miljövänlig som du tror?
Det går nog åt en del energi för att frakta runt dina råvaror, komprimera och göra pellets av resterna. För övrig så lär det vara en hel del plast i vilket görs av oljor.
Jag har en verkningsgrad på 1:4 alltså hundra watt el ger 400 watt värmeeffekt.
Antar att du har 1:1 på din pelletsbrännare.

Så är det då inte fel att jag bestattas för elen men inte du för dina pellets?

ibi
2006-12-04, 15:17
Plast i pellets då har du ingen aning vad du pratar om. Men jag tror att vii har häller inget att argumentera för här gäller det att akcepteras allting o hålla käft.Tack för mig i deta sammanhang.

eviln
2006-12-04, 17:43
Plast i pellets då har du ingen aning vad du pratar om. Men jag tror att vii har häller inget att argumentera för här gäller det att akcepteras allting o hålla käft.Tack för mig i deta sammanhang.

Så att jag inte är av samma åsikt som du gör att du ska hålla käft och acceptera?
Jag förstår inte hur du tänker.

För övrigt så var det du som påstod att sopor användes för pellets och skulle således innehålla plaster. Spån och bark är inte sopor.
Men det är inte helt lätt att hänga med i vad du menar.

DennisOlof
2006-12-04, 18:25
Evelin LOOOOL :D snygg kontring, smock.

ibi självklart får man protestera, det var inte så jag menade utan jag tänkte mera på att man inte ska ha höga förväntningar på politiker och förändringar.

Det tar nästan alltid längre tid än man tror och går segt som tusan.

Nicepoz
2006-12-07, 13:30
Hej Vänner

Detta är sverige i ett nötskal, först ser dom till att alla är "tvungen" att skaffa en sak sen när alla skaffat det så kommer skatterna som ett brev på posten. Det finns många exempel på det.

Någon här skrev att det skulle vara billigare att fixa egen el via ett eget vindkraftverk; FEL, om du skaffar egen el så får du betala skatt på den el du själv tillverkar. Snacka med miljöpartiet så kanske dom vill ta bort den skatten, neeeej tror inte det, dom vill också ha in pengar

DennisOlof
2006-12-07, 16:26
Nicepoz NÄÄÄÄÄ är det sant, måste man betala skatt på egen el man producerar även om det är ett slutet system där man inte skickar ut egen producerad el på elnätet.

De var ju bara för mycket. ÄKTA Svenska Politiker.

Kålsupare allihopa säger jag.

Lovar runt, håller tunt !

Nicepoz
2006-12-10, 17:29
Jooo, tyvärr är det så att man måste betala skatt fastän det är ett slutet system.
Samma sak är det väl med skatten på dieselbilar, varför? Dom är ju renare än bensinbilar, okay, några av er kommer att säga tvärtom men man kan ju då ställa sig frågan varför det enbart är dieselbilar som är godkända undergjord, ex. i gruvorna. Tror nog att det är att dieselbilar drar så mycket mindre soppa än bensinbilar och om nu alla skulle skaffa dieselbil så skulle ju staten gå miste om massor av miljarder i skatterpengar.
Fy på er miljöpartiet som gör det så dyrt att åka till jobbet varje dag.

Leatherface
2006-12-10, 19:00
fy på moderaterna och dom andra svinen dom satsar mindre på kolletivtrafik och höjer priserna på det och istället satsar på motorvägar... det är ju bara att flytta problemet... nää höj priset till 20-30 kr/litern på bensin och sänk skatten på miljövänliga alternativ och märk dom pengarna till stora satsningar på kollektivtrafik... och sänka priserna på det rejält eller tom ha gratis.... iaf det ska kosta att förstöra milljön...

DennisOlof
2006-12-10, 19:58
Nicepoz aha, Leatherface tja, klaga på politiker brukar inte hjälpa. Jag tycker inte något politiskt parti sedan början av 1990 talet har lyckats driva det här landet på ett bra sätt.

De har gått ganska dåligt över lag. Nu har vi fått ett annat styre men jag tror inte det hjälper, kommer inte gå bättre för de.

Det enda konkreta man kan göra är att ändra saker för sig själv, t.ex. bränna hemma om man super mycket, de blir billigt då.

Flytta till billigare bostad, skaffa el-bil, alternativt, köra moped (om man inte har mer än 5-9km till jobbet), cykla, går bra ute i förorten t.ex.

Nu får man ju inte ta med sig cykel i rusningen på pendel, de suger, fast man kan ju skaffa goped :D
Då sparar man pengar som tusan, slipper man gå långa sträckor till och från bussen osv.
http://www.goped.com/

Ingen fordonsskatt, ingen vägskatt, drar inte mycket bensin :)

Cykla, gå eller åka kommunalt (de kostar iofs pengar) men att åka t.ex. 20 mil varje dag på pendeltåg, då sparar man pengar. Kostar mycket mer att åka bil.

Dessutom i dessa "snåltider" då man inte kan räkna med att få pengar från socialen, a-kassan eller gud vet vad för bidrag, då är det ju ännu viktigare man har billig bostad. Blir enklare att låna av polare, få bidragspengar att räcka till osv.

Värst måste det ju vara för familjer, URK, hemskt.

Nicepoz
2006-12-11, 11:17
Leatherface;
Inte så lätt att åka kollektivt om man inte bor i storstad och jobbar i storstad. Om jag inte minns fel så bodde du i Kiruna så du borde väl veta att alla jobb är inte i närheten av en busshållplats eller pendelstation.
Miljövänligt ska man satsa på, tex. dieselbilen som är betydligt miljövänligare än bensinbilen. Inte höja skatten på det som är miljövänligare

Leatherface
2006-12-11, 15:28
om de satsar på kollektivtrafiken istället för att bygga motorvägar så är det mycket lätt... självklart ska skatten sänkas rejält på miljövänligt som etanol t.ex.... nää bensinen måste upp till 20-30 kr/litern...

ibi
2006-12-11, 16:42
Vänta tills de lägger skat på berjvärme! :shock: Först ser de till att flera skafar sig bergvärme sen är det bara att slå huvet i vägen. :wall:

DennisOlof
2006-12-11, 16:57
ibi HAHAHAHA, de vore en fin julklapp till alla som lever gott på bergvärme.

Skatt 1: En summa man får betal om man har bergvärme eller inte.

Skatt 2: En skattesumma på ett beräknat värde av hur mycket värme man kan ta ut med värmepumpen

Skatt 3: Alla som skaffar värmepump måste betala en del av priset i skatt för det påverkar skatteinkomsterna till staten negativt då folk snålar på drivmedel (el osv) som staten producerar.

:DDD

eviln
2006-12-11, 18:46
Vänta tills de lägger skat på berjvärme! :shock: Först ser de till att flera skafar sig bergvärme sen är det bara att slå huvet i vägen. :wall:

Idiot!
Det är redan skatt på bergvärme.
Fastighetsskatten är högre om du har värmepump än annan uppvärmning samt att du betalar diverse miljöskatter på elen.

Så förklara, varför ska inte du behöva skatta när dina pellets spyr diesel över landet med alla frakter?

DennisOlof
2006-12-11, 18:56
ahahahahahah, är det redan skatt på bergvärme. LOOOL, de visste inte jag.

Då var det ju ännu mera komiskt, det du skrev ovan eviln. Ursäkta jag inte var insatt i frågan eller läste ordentligt :)

Jag väntar mig bara den dagen vi ska börja betala en koldioxid skaff per volym utandningsluft, alltså skatt på att andas luft. Vi förorenar ju, hmm eller är det koldioxid vi andas ut, bah, minns inte.

P.S. Visste du att i en kommun i sverige försökte man införa skatt på spillvatten (dagvatten) dvs, att alla husägare i kommunen skulle betala skatt på kvadratmeter tack som då tillförde regnvatten till kommunens avloppsnät, dom påstog att det kostar pengar att sköta eller något, minns inte. Men jag skojar inte, det var helt seriösa. Dock fick dom aldrig igenom det. Men man undrar ju. Vi kan ju lika bra ha 100% skatt i sådana fall. Varför ha lön ?

Konstiga politiker.

T-bird
2006-12-11, 20:11
P.S. Visste du att i en kommun i sverige försökte man införa skatt på spillvatten (dagvatten) dvs, att alla husägare i kommunen skulle betala skatt på kvadratmeter tack som då tillförde regnvatten till kommunens avloppsnät, dom påstog att det kostar pengar att sköta eller något, minns inte. Men jag skojar inte, det var helt seriösa. Dock fick dom aldrig igenom det. Men man undrar ju. Vi kan ju lika bra ha 100% skatt i sådana fall. Varför ha lön ?

Konstiga politiker.

Återigen faktafel:
Spillvatten är det som kommer från våra toaletter odyl
Dagvatten är det som rinner ned i brunnar längs våra gator o vägar

Detta kan inte skattebeläggas men däremot avgiftbeläggas, vilket också görs.

ALLT vatten som kommunerna tar omhand måste renas innan det släpps ut i våra sjöar och vattendrag, kostnaden för detta debiteras brukarna.

DennisOlof
2006-12-11, 23:00
T-bird ok, då heter det dagvatten men jag vill minnas att dom pratade om en SKATT utöver att det var avgiftsbelaggt eller något. Det är sant.

Men såklart gick det inte igenom, de är ju absurt om man ska behöva betala någon form av skatt på regnvatten i rellation till kvadratmeter tak. Jag kan ju inte hjälp att det regnar.

De är ju samma tänk som fastighetskatten, det är ju rena MAFFIA påfundet. Sådan skatt finns inte i europa (om jag inte minns fel), helt sjukt hur mycket mysko skatter det finns.

Tack och lov har dom tagit bort gåvoskatten och arvskatten. Sjukt ju, om jag ger någon 100000kr varför ska jag betala skatt på de, jag har ju redan skattat för pengarna. Så var det förut, dubbelbeskattning. MAFFIA. Bra det togs bort.

De som har varit i ropet senaste 5åren, tycker jag, är såkallade smygskatter dom lägger på saker. Ruttet, dom får faktiskt dra ner på välfärden eller liknande, man kan ju inte höja skatten i all evighet.

52% av BNP utgörs av skatt, näst högst av alla länder på detta klot.

ibi
2006-12-12, 10:54
Eviln! Vem sa det att jag vill inte betalla skat? Deta inläg handlar inte om en enkild person eller enkild uppvärmning.Frågan är som konsument hur mucket skall man aceptera.Är man en IDIOT bara att man tar upp en fråga eller att det kan komma skat på bervärme! Venta o se? Men det värkar i dina inläg att du lever för staten du jobbar för staten.O du som jag läst i reglen på deta fårum så får man inte ha påhop på personer? Men om jag kommer rätt ihåg så har du flera sona fall på olicka inläg! Jag mo ha stavningsfel men IDIOT som du skriver? Titta själv i spegeln så får du se!