handdator

Visa fullständig version : XBox 360



cichlidae
2006-12-06, 23:21
Finns det någon tråd som tar upp XBox 360 och chippning och så vidare? Det pratas om det i två trådar här ser jag, men jag skapar en ny i alla fall, någon moderator kan väl flytta det här till rätt ställe om det var opassande att starta en ny.

Det har ju kommit lite olika sätt att modda sin 360 om man vill kunna spela piratspel, både ett par mjukvarumodifieringar och ett par chip vad jag har förstått. Däremot verkar alla sidor som säljer dom här chipen vara väldigt dåliga på att förklara för och nackdelar med dem. Vad är det egentligen som gäller? Det börjar ju bli dags att köpa den årliga julklappen till sig själv och i år lutar det åt en chippad 360, men det kanske är värt att vänta på bättre chip?

Vägled mig i träsket o stora visdomskälla!

LancelotSweden
2006-12-07, 07:31
jag skulle vänta tills det finns ett riktigt bra chip !
blir en PSP den här julen för min del :-)

rottweiler
2006-12-07, 07:44
kolla chipper.se

cichlidae
2006-12-07, 22:35
Jag har kollat chipper.se, men som sagt, dom är ju ganska dåliga på att skriva ut vad som är bra och dåligt, vad som funkar och inte funkar osv. Bättre att fråga oberoende källor.

Ripleyonline
2006-12-08, 12:21
Chipen som finns är dualboot. De utför samma sak som en firmware uppgradering men med möjlighet att koppla bort uppgraderingen om man vill spela på live. Bra eller dåliga kan säkert någon annan säga. Skulle rekomendera xbox-scene.com för mer info


I väntan på ett riktigt chip så tycker jag att firmwareuppgradering är helt ok. Tyvär är det ju så att M$ har börjat byta ut chipen på sina dvd-läsare och dessutom hälla plast eller lim över dem så att de inte skall gå att lossa. Det mesta av detta går att komma runt men det är ju betydligt krångligare.

DennisOlof
2006-12-08, 13:13
LOOOL "plast eller lim över dem". Låter som MS kommer göra allt för att hindre "chipping".

Det är nog ändå bara en tidsfråga innan det kommer gå att fixa. Men det är för tidigt ännu.

deas
2006-12-08, 16:18
Problemet är att dom har byggt in en jävla massa checkar som kollar massa saker och stämmer inte checksumman så startar inte boxen... Det är det som är det svåra att kringgå....

DennisOlof
2006-12-08, 16:55
Deaaaaaas aha, de låter ganska smart, dom kanske använder samma system som "kontantkort" där olika serier av kort (kanske 1000st) generaras med en nyckel och därefter bytar man den osv. Allt för att hindra att någon ska kunna knäcka systemet och på så vis fylla på sin mobiltelefon gratis.

Det borde i sådana fall finnas XXX (eller mindre) antal huvudnycklar. Precis som när det gällde DVD.

Jag misstänker också att MS kommer revidera hårdvaran, dvs ändra om så att de chip som folk vill byta ut istället integerars i större kretsar osv så det inte går att byta utan att förstöra maskinen.

Jag läste något om att MS ska ändra för att spara pengar i tillverkning osv, men det blir inte förens om ett halvår eller något.

Vi får se vad som händer.

kx80
2006-12-13, 07:09
tjenare,,varför lägga lägga ner en jävla massa tid på att chippa som kräver stora lödkonster +skrapa bort stenhård epoxylim utan att sabba kretskortet?....när det räcker med att kopplaihop din 360dvd till pc (sata) o flasha firmwaren med en ny bombsäker firmware ..och skulle du ha den oturen med att det sitter en hitachi 0078 i din 360 (senaste dvd från ms)så finns det lösningar till den med:)......
en fet link läs läs läs och lär http://www.xboxhacker.net

deas
2006-12-13, 09:10
Problemet är inte mjukvaran utan att microsoft har låst firmware kretsen på dvd läsaren... Så du kan inte skriva till den via sata kabeln... Utan måste ta ur den och sätta i en extern programmerare för att flasha...

kx80
2006-12-14, 07:02
yes men det gäller bara 0078an .men till allas glädje så jobbar mr GARYOPA på en en ny software även till den här vertionen, så jag tvilar på att den e låst
här e en kopia skrivit av han själv.

#1: You can only get the drive into Mode B using any of Slax CD's that work on the other Hitachi drives,
You CAN NOT use the external "cross-wire" or "Team-X" or "Xeno" connect kits to get into Debug.

#2: Once in Mode B, currently you can only see the drive in Windows, there is STILL NO DIRECT software
which allows you to read or dump or write the firmware via Windows, or Dos, or Linux.

#3: There is Maximus tool called "Firmware Tool Box v2.0" which can handle the new variable KEY placement
and encrypt and decrypt the firmware, BUT only after you have removed the chip use an external programmer.

#4: There is also a Xtreme version of "Firmware" for the v78 drive (currently v1.6) but it only works if you first
of course again, remove the chip and read it, and find your drive key, and then insert it into the v1.6 firmware
and then encrypt it and then program a compatible chip and re-solder that chip back onto your v78 drive.

#5: I personally do have a v78 drive now, thanks to some loyal UK customers that have shipped me one at their cost.

#6: I am working on "software" versions of new tools which will be able to dump and then later write the firmware

bjornsson
2006-12-14, 14:35
Har en annan fråga angående Xbox360, hur är ljudnivån på den? Om man t.ex. jämför den med gammla xbox?

Ripleyonline
2006-12-14, 15:25
Har en annan fråga angående Xbox360, hur är ljudnivån på den? Om man t.ex. jämför den med gammla xbox?

Det beror mycket på vilken dvdläsare som sitter i boxen. Vissa väsnas som satan andra är ganska tysta. Jag upplever min tidiga med samsung som ganska tyst.

bjornsson
2006-12-14, 18:55
Har en annan fråga angående Xbox360, hur är ljudnivån på den? Om man t.ex. jämför den med gammla xbox?

Det beror mycket på vilken dvdläsare som sitter i boxen. Vissa väsnas som satan andra är ganska tysta. Jag upplever min tidiga med samsung som ganska tyst.

ok, så det är alltså dvd-läsaren som väsnas och inte någon fläkt alltså?
Vilka dvd-läsare är det som sitter i nu då?

Ripleyonline
2006-12-19, 14:17
Saxat på xbox-scene.com

Xtreme firmware 5.0A and 5.0B for TS-H943
>> A New firmware for the Toshiba-Samsung TS-H943 drive released by commodore4eva!
Whats new:
(V5.0) Single Layer DVD disc support(+/-R) for both Xbox1 and 360
(V5.0) Xbox1 file ISO support - burn just game files to disk in ISO format
(V5.0) Xbox1 file ISO capacity increase to utilise full disk space for single layer
(v5.0) 360 file ISO support (Work in progress. New QWIX tool to come)
(V5.0) Supports older style XBox1 disk format (just burn game.iso)
(v5.0) Enable0800 disk now supported on single layer disk
(v5.0) New 5.0a (fast always) and 5.0b (slow always) read speed option (Originals unaffected)

A Few side notes:
This release will play previously burnt (if supported) xbox 1 games, but only if they are built with gdfimage or another builder based on it. Qwix(info) built images have different header information and will not boot! A new version will be out soon enough to fix these issues. Also, xbe's that are patched/modifed will also not boot, due to the signature being broke.
360 iso based Single Layer images are still being worked on. The support is there in v5, but the protection must be figured out on the disc structure. Qwix should be the first program to do this, and there is no ETA.