handdator

Visa fullständig version : Är Linux lösningen?



trollhattan
2006-12-13, 16:07
Nu behöver jag faktiskt hjälp av er som kan detta...

Det är så att min lillasyster har en äldre dator (p2 450mhz) som det ligger xp på , hon sitter med alla sakerna som alla andra "Fjortisar" :smile: sitter med typ msn,lunarstom,youtube osv.. ni med syskon eller barn i den åldern vet vad jag menar..

Nu till problemet datorn laggar jämt och hänger sig ibland , men vi i familjen tycker inte det är värt att lägga ett x antal tusen på en ny dator eftersom vi har 2st nya i övrigt (vi är 5st i familjen så vi är ju inte gjorda av pengar) min tanke var då att kanske formatera om hennes gammla burk och lägga in nån linux dist.

Men då måste det ju vara nåt som liknar windows (så hon känner igen sig) och där man kan köra saker som msn , internet (lunarstorm,youtube,flash sidor) , hon använder även datorn till många skolarbeten så dokument hantering typ word måste ju finnas....

Specen å datorn: Pentium2 450Mhz , 256 RAM , hårdiskar: 1*6 och 1*10 ...

Så vad säger ni skulle man tjäna på min ide och är det värt att göra , och kan tipsa om nån dist som uppfyller ovanstående krav?

Hoppas jag förklarat så ni fattar annars hojta så ska jag försöka förklara igen :D

Tack comhitare !

matkoh
2006-12-13, 16:26
Hmmm.

Ska hon få lov att bli lycklig :D Mina flickor (15 & 17 år) har kört Linux (Fedora & Mandriva) i 4-5 år nu. Och de går aldrig tillbaka till Bills förlorade värld. Vad jag förstår så funkar allt även mot skolan med Office o.d. Inga problem heller med MSN, Lunarstorm osv. Kör bara OpenOffice & ElRäven (som finns i alla distar). Men för att enkelt komma igång så rekomenderar jag Fedora eller Ubuntu. Klart trevliga miljöer. Maskinen räcker hur mycket som helst, bara hon inte håller på med videorendering eller liknande.

Min äldre dotter håller även kurser på skolan i Linux, och har haft datalärarna (FönsterMupparna) som elever. Då känner man sig hyfsat stolt som förälder !

trollhattan
2006-12-13, 16:34
hehe , ja men efter lite sökande verkar det tunt med drivrutiner till wlan usb kort och till modellen hon har verkar det bara finnas drivisar till windows....

Några ideer? (Modellen är: Connect2Air WLAN E-5400 och är tillverkad av Fujitsu Siemens)

när du säger videorendering menar du tyngre saker va?
Exempelvis så går det väll typ att se en avi,mpeg,divx,xvid etc på ex.40mb utan problem eller?

matkoh
2006-12-13, 19:00
Hmmm.

Bry dig inte så mycket om drivisar, till 99,9% sannolikhet så funkar det. Ditt kort verkar inte vara av dagens tillverkning = ännu troligare.

Se en film med VLC = inga problem. Jag brukar använda min gamla bärbara (333 mhz) för att se på film när jag åker tåg.

trollhattan
2006-12-13, 19:03
ok fick berättat för mig att lunarstormfunkar dåligt i firefox och har då denna frågan:

om lunarstorm funkar dåligt i firefox under linux finns alternatviet ietab som plugin som de finns till forefox under windows...


jag gjorde testet på http://urban.it.hik.se/chooser2/chooser.php?och den komfram till att jag skulle ha fedora ... såjag tänkte att jag drar ned , är de nån skillnad om jag drar ner dvd:n eller cd-r isona

matkoh
2006-12-13, 19:05
Hmmm.

Jag kollade med mina tjejer och inga problem med Lunarstorm & EldRäven. De förstod inte ens frågan :D

Vilket media du laddar ner beror ju på vad du har i datorn. Har du en dvd-läsare så ta DVD-ison.

trollhattan
2006-12-13, 19:08
låter kanoners det...

jo förstod ju att det beror på vilken läsare jag har tänkte om det va nån extra skillnad på dom bara :D

wlankortet är ett USB, gäller samma "odds" då också ?

matkoh
2006-12-13, 19:15
Hmmm.

Jepp med USB, är det nästan ännu mindre problem.

trollhattan
2006-12-13, 19:18
ok då tackar jag för alla svaren matkho ,nu återstår bara att kolla om den gamla datorn har dvd läsare , hehe..

sen ska det tankas och imorn påbörjas "Transformation" :D

Får se om ag återkommer och behöver assistans...


p.s
om hon totalt skulle stöta bort detta och vill ha tillbax windows så går det väll bra att formatera bort fedora och installera win igen va...

DennisOlof
2006-12-13, 19:22
trollhattan jag säger såhär.

Datorns specifikationer kan ställa till problem även i linux / unix. Jag kör själv Fedora på en 500Mhz burk, med 384mb ram, 20gb hårddisk, hade Nvidia TNT2 men bytta till Geforce 4 MX 128mb ram.

Jag körde först med Gnome desktop men det gick på tok för seeegt, bytta till KDE det gick bättre. Nu har jag inte trimmat in burken genom att stänga av massa onödiga prylar men det hjälper inte så mycket ändå.

Jag vill påstå att din burk är på gränsen till vad man kan ha idag om man ska köra mera grafiska operativ, det går ganska segt. Du kan möjligtvis trycka in mera ram, 512mb hjälper mycket i linux / windows jämfört med 256.

Sedan håller jag delvis med matkoh, linux / unix brukar funka bra så länge man har en hyffsat snabb dator (idag behöver man nästan runt 800-900Mhz p3 med 512mb ram för att klara sig i det flesta operativ). Då går det bra surfa och annat utan att det känns för segt.

En annan sak att tänka på är hårdvaran, kör med linux / unix är det enklare och bekvämare om man har hårdvara i burken som det finns stöd för, och inte någon konstig specialdator från HP eller likanande. Det går men blir krångligare.

Nu klagar jag inte på matkoh postning, jag menar bara på att är man nybörjare och inte kan mycket är det inte så roligt att ha för stora hårdvaruproblem.

Med tanke på att lunarstorm, msn och kanske i framtiden annat liknande ska köras på datorn. Anser jag att du istället skulle kunna skaffa en något snabbare dator, köp begagnat de är mycket billigt idag.

Du borde kunna hitta minne, moderkort, cpu för en billig slant. Sikta på att skaffa 1.0-1.4Ghz, med 512ram, du kan ju behålla de diskarna du har, alternativt får du med 20-40gb hårddisk osv. Sedan om det inte är en specialdatorn du har nu, kan du ju använda den lådan och kraftagg du redan har.

Det här såg t.ex. bra ut

http://www.blocket.se/vi/10262003.htm?ca=11_s

Eller vad sägs om det här.

http://www.blocket.se/vi/10022771.htm?ca=11_s

En helt fungerande dator för 1600kr. Rena fyndet tycker jag :) Nu kanske du inte kan åka dit och hämta samt du inte vill ha den där. Men det finns grejer. Bara leta på.

Jag har själv tonvis med saker jag ska börja sälja av snart, för mycket datorskrot. Kommer sälja billigt som tusan.

trollhattan
2006-12-13, 19:33
nej som sagt så kommer det inte köpas nåt nytt speciellt inte kring jule månaderna när pengarna redan är upptagna...

electrified
2006-12-13, 20:14
när du säger videorendering menar du tyngre saker va?
Exempelvis så går det väll typ att se en avi,mpeg,divx,xvid etc på ex.40mb utan problem eller?Har en dator på 433mhz, dock en powermac, och på den går det att spela upp lite film och sånt men inte mer. Det kan vara segt att söka ibland men det funkar.

Jag rekomenderar ubuntu varmt. Har användt kubuntu (ubuntu med fönsterhanteraren kde) i över ett år nu och det funkar jättebra! Har xubuntu (Ubuntu med mycket små systemkrav) på macen som står som en server/router i en garderob. Men en sak som du ska tänka på är att för att flash ska fungera tillfredsställande så måste du ha den senaste 9 nånting versionen för annars blir ljudet väldigt osyncat i filmer å sånt.

Lycka till!

trollhattan
2006-12-13, 20:21
Okej vilken bör jag välja då tycker ni , för att få så bra prestanda som möjligt...?

Dessa 4 har jag valt ut som kandidater:

Fedora
Xubuntu
Ubuntu
Kubuntu

deas
2006-12-13, 20:35
Slax får du inte glömma :)

DennisOlof
2006-12-13, 22:10
..........

Leatherface
2006-12-14, 00:23
ok fick berättat för mig att lunarstormfunkar dåligt i firefox och har då denna frågan:

om lunarstorm funkar dåligt i firefox under linux finns alternatviet ietab som plugin som de finns till forefox under windows...


jag gjorde testet på http://urban.it.hik.se/chooser2/chooser.php?och den komfram till att jag skulle ha fedora ... såjag tänkte att jag drar ned , är de nån skillnad om jag drar ner dvd:n eller cd-r isona

lunarstorm funkar utmärkt i opera åtminstone...

Tusse
2006-12-14, 13:35
Okej vilken bör jag välja då tycker ni , för att få så bra prestanda som möjligt...?

Dessa 4 har jag valt ut som kandidater:

Fedora
Xubuntu
Ubuntu
Kubuntu


Slax får du inte glömma :)

Slax såg trevligt ut, du kan ju testa med det och se hur det går innan du formaterar disken och gör något du inte kan återställa. :wink:

Om linux faller i smaken och allt fungerar ok, så kör igång på "riktigt"

Av de andra ovan så skille jag välja Xubuntu då xfce är en "mindre" fönsterhanterare än KDE och GNOME.

cHeLo
2008-08-09, 23:01
Nu behöver jag faktiskt hjälp av er som kan detta...

Det är så att min lillasyster har en äldre dator (p2 450mhz) som det ligger xp på , hon sitter med alla sakerna som alla andra "Fjortisar" :smile: sitter med typ msn,lunarstom,youtube osv.. ni med syskon eller barn i den åldern vet vad jag menar..

Nu till problemet datorn laggar jämt och hänger sig ibland , men vi i familjen tycker inte det är värt att lägga ett x antal tusen på en ny dator eftersom vi har 2st nya i övrigt (vi är 5st i familjen så vi är ju inte gjorda av pengar) min tanke var då att kanske formatera om hennes gammla burk och lägga in nån linux dist.

Men då måste det ju vara nåt som liknar windows (så hon känner igen sig) och där man kan köra saker som msn , internet (lunarstorm,youtube,flash sidor) , hon använder även datorn till många skolarbeten så dokument hantering typ word måste ju finnas....

Specen å datorn: Pentium2 450Mhz , 256 RAM , hårdiskar: 1*6 och 1*10 ...

Så vad säger ni skulle man tjäna på min ide och är det värt att göra , och kan tipsa om nån dist som uppfyller ovanstående krav?

Hoppas jag förklarat så ni fattar annars hojta så ska jag försöka förklara igen :D

Tack comhitare !

xubuntu, bra för datorer som pallar inte mycket tryck :) Hon kommer snappa upp hur grejer funkar väldigt snabbt, Det finns aMSN, Skype, Annars finns att tillgå ett program som heter Kopete instant messanger, som stöder AIM, ICQ, MSN, Yahoo, Jabber, IRC, Gadu-Gadu, Novell GroupWise Messenger. http://kopete.kde.org/

cHeLo
2008-08-09, 23:07
Slax får du inte glömma :)


Slax är en live skiva vilket ioförsig går installera efter lite pill och är bra att ge till ungar, då sover man lungt när det gäller virus och sånt skit, men att köra en live skiva på en gammal burk som han har, skulle jag inte rekomendera eftersom han har säkert en gammal cd-rom så det kommer bli seeeeegt.

Snouser
2008-08-09, 23:34
Tråden är snart 2 år....

cHeLo
2008-08-10, 18:08
Tråden är snart 2 år....

Det har jag märkt, men information får man aldrig nog av.