handdator

Visa fullständig version : Byte av moderkort



skiva
2007-02-03, 17:20
Hej Jag skulle vilja byta moderkort o processor i min dator, men kan jag göra det utan att formatera hårddisken o installera alla program på nytt?

Mvh Skiva

matkoh
2007-02-03, 17:54
Hmmm.

Kör du Linux så är svaret JA, men kör du Fönster (och framförallt eXtraProblem), så är svaret NEJ. Förmodligen så skriker Fönster efter fel version av HAL (HardwareAbstractLayer).

DennisOlof
2007-02-03, 17:55
Det bör fungera, normalt brukar man dock intstallera om pga stabilitets skäl.

Däremot att byta, olika kort, som grafik, hårddiskar (klonar operativsystems disken) samt andra saker fungerar.

Även byta cpu och minnen.

Men själva moderkortet kan blir problematiskt. Varför vill du inte installera om ? Är det inte bättre förbereda allt så du kan installera om.

Funkar säkert bättre då också.

skiva
2007-02-03, 18:10
Jo jag har windows o xp home, och anledningen är att jag har ganska många program
installerade, vill slippa lite jobb helt enkelt.
Det går alltså men kan bli instabilt om jag förstått det rätt, antar attt jag isåfall använder mig av windows xp skivan för att köra igång det efter moderkorts bytet?

Snouser
2007-02-03, 19:09
När man kör Windows (XP?) så måste man installera om om man byter stora enheter i datorn eller fler än 2st mindre enheter (om jag inte minns fel). Det blir mao att lägga in Windows på nytt, men du kan ju alltid testa.

DennisOlof
2007-02-03, 20:47
skiva, ett tips är följande.

Har man en dvd brännare t.ex kan man köpa dvd-r (eller dvd+r) osv för att bränna data.

Då kan man enkelt skapa en eller flera skivor där alla program ligger färdiga i kataloger för att installeras. Så när du installerar om blir det enkelt.

Sedan kan man ju använda sig av USB minnes pinne och där lagra viktiga filer som inte installeras vid ominstallation, t.ex. dokument osv.

För att detta också ska bli enkelt bör man ha som strategi att spara saker på t.ex andra partitionen.

Har man alltså en enda hårddisk bör man ha C: och D: (i normala fall). På de viset kan man även installera om windows UTAN att behöva backa upp dokument och viktiga filer, för dom ligger på D: partitionen. Då enbart C: innehåller operativsystemet och programen.

Dom flesta som har installerat om flera gånger kör denna variant. Helt klart mest tidssparande. Inte roligt att installera om. Men ibland behövs det. Operativsystem har en benägenhet att plocka på sig ordentligt med skräp med tiden.

Gäller dock mest windows men det finns säkert liknande problem i unix / linux om än inte lika stora.

Så mitt tips är att innan du installerar nya moderkortet osv. Fixa ovanstående förts så allt är klart när du installerar om, då går det snabbt plus du förlorar ingen data.

Allt för många kör allt på C: och tonvis med program etc. Dom tänker inte på att spara konton (användarnamn + lösenord), spara mail och massa annat som försvinner när operativet tas bort.

Även virus kan ju förstöra datorn om man har riktig otur.

Johan
2007-02-03, 21:56
Hej Jag skulle vilja byta moderkort o processor i min dator, men kan jag göra det utan att formatera hårddisken o installera alla program på nytt?

Mvh Skiva

Ett hett tips är att gå tillbaka till standard ide driver innan du byter moderkort. På det viset har jag flyttat Windows installationer mellan moderkort där det inte hade funkat annars.


Hmmm.

Kör du Linux så är svaret JA, men kör du Fönster (och framförallt eXtraProblem), så är svaret NEJ. Förmodligen så skriker Fönster efter fel version av HAL (HardwareAbstractLayer).

Vad har vi sagt åt dig? Säger inte folk att de kör Linux så lär de inte göra det heller


När man kör Windows (XP?) så måste man installera om om man byter stora enheter i datorn eller fler än 2st mindre enheter (om jag inte minns fel). Det blir mao att lägga in Windows på nytt, men du kan ju alltid testa.

Det låter som du tänker på att man måste aktivera om då.

Snouser
2007-02-03, 22:34
När man kör Windows (XP?) så måste man installera om om man byter stora enheter i datorn eller fler än 2st mindre enheter (om jag inte minns fel). Det blir mao att lägga in Windows på nytt, men du kan ju alltid testa.

Det låter som du tänker på att man måste aktivera om då.

Nja.

När man startar windows så sker en omröstning i fall alla komponenter sitter kvar i datorn från senast den va startad. 9 av 12 (eller nått) komponenter måste vara rätt. Fler gånger när jag har flyttat diskar mellan datorer så har datorn sartat upp prima första gången, men när man startar om datorn så startar den inte upp andra gången.

Vet dock inte ifall de va otur eller liknande.

DennisOlof
2007-02-03, 22:48
Snouser det var nog mera otur.

Vad jag känner till brukar man kunna byta allt i en dator (WinXP) kanske inte går i alla operativ.

Men det man inte kan byta direkt är själva moderkortet. Det funkar ju bra att t.ex. klona ett operativ till en ny hårddisk. Inga problem.

Men just moderkortet är knöligt, just för att så många grejer är knutna till specifika adresser osv, dessutom skiljer sig BIOSen från det nya moderkortet osv. Jag lyckades uppgradera en HEL dator, rakt av utan att ominstallera.

Det var iofs WinNT 4.0

För att slippa stabilitets problem är det att föredra en ominstallation vid moderkortsbyte, i övrigt klarar man sig.

Dessutom bör man installera om windows en gång per år ändå. Varför, jo det kommer så mycket nya drivrutiner och annat. Även om du kör uninstall av grejer och håller på så ligger det ändå "skit" kvar i systemet tillslut.

Enda sättet att få bort det är att ominstallera.