handdator

Visa fullständig version : Köra en server utan monitor/tangentbord/mus



mimmie
2007-02-04, 08:34
Har bytt till en Compaq Evo som server, och upptäcker att jag inte kan ändra i bios, så att jag kan köra den utan monitor/tangentbord/mus.
Jag kommer bara in i en användarvänlig setup ( f10 ), och där finns inte dom inställnings möjligheterna, undrar om någon vet om det finns någon vanlig bios där man kan ta bort varning för errors så man kan köra servern med fjärrskrivbord. Då kan jag placera servern var jag vill.

Johan
2007-02-04, 08:56
Du kan ju kolla om det finns nyare bios till datorn som löser det annars får du nog koppla in ett tangentbord i den iaf.

mimmie
2007-02-04, 09:18
Det går att köra servern utan monitor, så jag får gömma undan tangentbordet och musen.
Eftersom allt funkar nu, vågar jag inte röra bios, då pajar väl hela skiten.

DennisOlof
2007-02-04, 10:33
Bara koppla på ett skittangentbord så den startar, köra utan skärm och mus går alltid.

Men många datorer blir sura om man inte har tangentbordet inkopplat, det brukar gå att ändra i BIOS men de vill du inte så då är det den enklaste lösningen.

mimmie
2007-02-04, 11:29
Bara koppla på ett skittangentbord så den startar, köra utan skärm och mus går alltid.

Men många datorer blir sura om man inte har tangentbordet inkopplat, det brukar gå att ändra i BIOS men de vill du inte så då är det den enklaste lösningen.

Det är inte frågan om jag vill ändra i bios eller inte,i den menýn jag kommer in i finns det inte valmöjligheter att köra utan tangentbord.

Snouser
2007-02-04, 13:47
Varför ska du köra utan tangenbord?
De blir lilte svårt att administera server utan en sådan, speciellt om ssh eller nått krachar.

Koppla bara in ett tangenbord utan skärm och mus så ska de funka. Sedan kan du helt enkelt styra servern mha SSH.

Johan
2007-02-04, 19:01
Bara koppla på ett skittangentbord så den startar, köra utan skärm och mus går alltid.

Men många datorer blir sura om man inte har tangentbordet inkopplat, det brukar gå att ändra i BIOS men de vill du inte så då är det den enklaste lösningen.

Jag har varit med om datorer som vägrar om man inte har mus i. Tror det va nån Compaq server.

mimmie
2007-02-04, 19:57
Eftersom Compaq EVO är en utpräglad skrivbordsdator så finns det väl en tanke varför det inte finns inställningsmöjligheter att koppla bort mus och tangentbord.
Ps: nu har jag ställt undan burken med mus / tangentbord så jag slipper se eländet, huvudsaken är ju att den gör sitt jobb.