handdator

Visa fullständig version : HDTV & Cardsharing



boliver
2007-02-05, 09:06
Hallå,
Jag tänkte bara höra om någon har lyckats få igång comhems hdtv tillsammans med cardsharing? Jag använder för tillfället två dvb-c kort och en newcs server. Men när jag pratade med comhems kundservice sa de att hdtv kanalerna är låsta till ditt box id. Så om jag vill köra hdtv cardsharing måste jag på något sätt emulera ett box-id.
Någon som har erfarenhet av detta? Eller har någon idé om hur man ska gå tillväga?

/Peter

T-bird
2007-02-05, 12:38
Det första man behöver ta reda på är om dom talar sanning, för det vet man aldrig om dom gör.

Någon med ett HD abb behöver testa det i antingen: annan box eller DVB-C kort

nadat
2007-02-08, 14:08
Jag kan iaf kolla på SVT HD.
Delar mitt kort med newcs och funkar bra, fortsett från att min dator inte gillar att titta på hdtv, men jag får bild och ljud, dock hackar bilden, men det gör den om jag kör med en cam-modul också.

Flippin
2007-02-08, 18:55
nadat hur går du till väga för att se på HD sändning?

Jag har testat att få bild på C+ HD utan resultat.

Ser den i Kanllistan men kan inte få bild via webif eller streaming till VLC.

boliver
2007-02-09, 10:19
Till skillnad från de andra HD kanalerna är inte SVT-HD låst till boxen (enligt comhem support). Jag kan också se SVT-HD, det hackar även för mig med med en 3ghz dator och mythtv. Det verkar fungera bättre med mplayer dock.

Flippin, lite mer info vore nice. Har du hd-box? Har du abbonemang på comhems hd paket och canal+? Vilken kortserver/klient kör du? Kan du se på svt-hd, den ska vara gratis.

/Peter

Flippin
2007-02-10, 09:52
Kör på en 500c box. Har inte hd paket. Har Canal + Total där C+ HD ingår.

Server är NewCs med Mgcamd. Leatherface image.

Testade att streama C+ HD till datorn och kolla på det. Men får som sagt ingen bild.

templo
2007-02-11, 08:55
Det verkar inte fungera. Jag har också försökt med alla möjliga program utan att lyckas. Kan dem verkligen låsa bara en kanal?

SVT HD går att streama men det är bara test sändning hela tiden. Inget att titta på!

Kan rekommendera Elecard MPEG Player som är mer stabil än VLC när det gäller HDTV streaming.
Hade varit kul om någon får bild och i så fall skriver här, hur!

sb2000
2007-02-11, 10:24
Comhems HDkanaler är låsta till boxid. Det är inget kundserviceprat utan från källan av en anställd tekniker. Får se hur lång tid det tar att knäcka :) ... ingen större förlust iofs, bättre bild att tanka hem hdmatrial från annan källa.

templo
2007-02-11, 10:45
Synd!

Tänkte testa med det här ""h__p://sewelldirect.com/dvivideoadapter.asp"" eller med en färdig kabel!

:-(

boliver
2007-02-12, 07:49
Jag kör med newcs cardserver och där kan man ju fylla i ett boxid. Men eftersom jag inte har någon box har jag fått lämna boxid til "00000". Finns det någon med riktig box som testat/kan testa att fylla i korrekt boxid i konfigurationsfilen och se om det fungerar bättre?

/Peter

Leatherface
2007-02-13, 11:57
dom är även låst till viss hårdvara.... är kortet låst till en humax box så måste det vara i en annan humax box t.ex....

boliver
2007-02-13, 12:58
Jävla comhem! Det är ju grymt surt att man inte kan ha hdtv när det äntligen erbjuds.
Hoppas det kommer en lösning på det här. Har ingen lust att skaffa en hdbox när jag redan har en dator som fungerar bättre.
Jag vet att man kan kringgå viss kryptering genom att använda någon forma av "roms" som (jag tror) hjälper till att emulera en box. Hoppas det finns något geni som kan göra något liknande för comhem.

Mango
2007-04-14, 09:58
Inga nyheter om detta ?

Sitter också med ComHem CS och har Canal+ Total (med Canal+ HD) men får endast svart bild med kanalen (SVT-HD fungerar fint)

Skulle ju vara kul att testa med ett boxid, är det helt säkert att det inte fungerar ?

Läste på ett annat forum att det endast var Canal+ HD som var låst - inte Voom och Discovery, men jag har inte testat själv eftersom jag inte abonnerar på kanalerna.

phq
2007-04-15, 20:24
Jag förstår inte det här med låsning till box id riktigt. Beställde en Humax HD box från annat ställe än ComHem och när jag ringde upp för att lägga till HD kanalerna i mitt abbonemang, sa de inget alls om box id eller frågade inte om box id.

Jag har inte fått boxen ännu, så jag har inte testat, men de borde ha frågat (pratade t.o.m. med två personer om mitt abbonemang) i så fall tycker man.

Mango
2007-04-15, 20:35
intressant phq, har ComHem sagt något om att de ska skicka ett nytt kort till dig ?

phq
2007-04-17, 00:20
Nej, jag frågade om det behövdes men de sa nej. Jag uppdaterar här när jag får boxen, förhoppningsvis i veckan.

aeqvist
2007-04-17, 07:48
ni som kör svt hd hur har ni fått det att fungera vilka codecs har ni användt ? jag kör med progdvb.

Teeo
2007-04-17, 18:23
ni som kör svt hd hur har ni fått det att fungera vilka codecs har ni användt ? jag kör med progdvb.

jag använder den codec som ingår i PowerDvd 7.3 tillsammans med DVBViewer. Fungerar klockrent. Väntar nu bara på att det finns en lösning så att man kan se de övriga HD kanalerna.

phq
2007-05-02, 14:07
Uppdatering: Jag fick boxen, men programkortet visade sig vara för gammalt (oväntat, även om jag hade frågat två personer innan).
Fick det nya idag, men jag var tvungen att paira det.

gmork
2007-05-23, 01:18
Det nya kortet man behöver för nya HD Humaxen. Fungerar det kortet i en "gammal" mottagare ála Sagem även efter att man "pairat" det i Humaxen?

Intressant att veta. Har hört rykten om att det "nya" korten är ett rent Conax kort. Till skillnad från de tidigare. som tunnlar Conax genom viaaccess. Sagem m.fl. stöder ju inte Conax direkt....

Ludde76
2007-05-23, 18:43
Det nya kortet man behöver för nya HD Humaxen. Fungerar det kortet i en "gammal" mottagare ála Sagem även efter att man "pairat" det i Humaxen?

Intressant att veta. Har hört rykten om att det "nya" korten är ett rent Conax kort. Till skillnad från de tidigare. som tunnlar Conax genom viaaccess. Sagem m.fl. stöder ju inte Conax direkt....Nej, för mig funkar inte kortet som kom med HD-boxen i min gamla Sagem ICD 3000

josef
2007-05-24, 13:41
Det nya kortet man behöver för nya HD Humaxen. Fungerar det kortet i en "gammal" mottagare ála Sagem även efter att man "pairat" det i Humaxen?

Intressant att veta. Har hört rykten om att det "nya" korten är ett rent Conax kort. Till skillnad från de tidigare. som tunnlar Conax genom viaaccess. Sagem m.fl. stöder ju inte Conax direkt....

Kolla om ins 18 finns på kortet.

sc.write("ca 00 00 00 00")
sc.delay 200
sc.read 2
sc.write("ca 18 00 00 00")
sc.delay 200
sc.read 2

DennisOlof
2007-05-24, 21:32
Intressant, nu när HDTV är pågång vill man ju kunna köra kortdelning och med nya Dreamboxen som kommer :D

MUMS

fastrunner
2007-05-28, 20:00
Intressant, nu när HDTV är pågång vill man ju kunna köra kortdelning och med nya Dreamboxen som kommer :D

MUMS

Hur ska du kunna köra det när dom inte kommer tillåta det?

gmork
2007-05-29, 11:16
Intressant, nu när HDTV är pågång vill man ju kunna köra kortdelning och med nya Dreamboxen som kommer :D

MUMS

Hur ska du kunna köra det när dom inte kommer tillåta det?
Det kan ju ta lite tid att lösa, men parning av kort och mottagare sysslar andra än comhem redan med, t e x viasat med sitt NDS, vilket också är "knäckt". Så det finns säkert andra en comhemmare som vill kortdela conax.
Nu måste vi få reda på vilken typ av "parning" som comhem använder. Ett nytt eller redan etablerat system. Kan vi få reda på det, kan vi säkert på sikt också komma runt det. Alltså att lura kortet till att tro att det är en och samma "(humax) box" som gör alla förfrågingar. Vanligtvis avänds någon form av enklare DES-kryptering eller kanske rentav XOR eller nån annan hashningsrutin. Men jag har väldigt svårt att tro hela kortdelnings-scenen bara ger upp helt plötsligt. Det jobbas säkert rätt mycket med att lösa detta....tro mig :D

Leatherface
2007-05-29, 19:53
dom anvädner sig av conax chipset pairing som är låst till boxtyp och serienummer... du kan flytta kortet mellan samma typ av box med samma serienummer men inte till andra boxar... det räcker alltså inte att emulera boxid som på viasats nds tyvärr... man måste emulera hårdvaran med...

habul
2007-05-29, 22:13
Har inte newcs den funktionen?

Leatherface
2007-05-29, 23:08
den emulerar bara boxid och inget annat... men det funkar med vissa riktiga conax cams sen om cs inte funkar är bara bra... betalar man inte för kanalerna så ska man inte kunna se på dom heller...

gmork
2007-05-30, 00:10
den emulerar bara boxid och inget annat... men det funkar med vissa riktiga conax cams sen om cs inte funkar är bara bra... betalar man inte för kanalerna så ska man inte kunna se på dom heller...
Men om man betalar då, som jag gör, ska man kunna se då? Jag betalar för C+ Total samt HDTV-paketet. Jag kan inte säga upp (12 mån bind), jag kan heller inte se det, för jag har ingen humax. Comhem sa per telefon: "-Det var ju tråkigt...köp bara en humax så fungerar allt."

Förresten, om cs inte funkar är bara bra? Det var ju ett sant uttryck i sig om det används för att blåsa comhem, självklart! Att Comhem däremot tvingar folk(mig) till att köpa en specifik hårdvara för att se deras kanaler motsätter jag mig fullständig. Det ska vara varje enskild kunds rätt att själv kunna välja vilken box han/hon vill använda. I mitt fall har jag en "jävligt" dyr HTPC med 3 st DVB-C kort som alla klara HDTV, men som i detta fallet är helt värdelös till att se annan HDTV än svtHD pga comhems krav på humax. Helt sjukt. Jag betalar för mig, det har jag alltid gjort. Jag har fram tills nu kört cs med mig själv för att kunna spela in samtidigt som jag tittar...men att tvingas köpa en box till för att se C+ HD som jag redan betalar för tycker jag rent ut sagt suger. Lusten att fortsätta betala till comhem har sjunkit....mycket :x

Kanske dax att börja tanka HDTV filmerna från nätet i stället.... :naughty:

Leatherface
2007-05-30, 05:14
Ditt hopp är en riktig conax cam då som kan funka... Självklart ska du kunna använda vilken hårdvara som helst om du betalar för kanalerna men tyvärr är det inte så enkelt och det kan du tacka alla som sysslar med cs för...

josef
2007-05-30, 16:30
betalar man inte för kanalerna så ska man inte kunna se på dom heller...

:clap:

Smergo
2007-06-12, 09:17
Alloj!
Tänkte väcka denna gamla tråd och höra hur det har gått.
De som testat verkar ju inte ha hittat någon lösning på att dela HDtv.
Finns det möjlighet att se på kanalerna själv i sin DreamBox eller är dom så jobbiga att man måste köpa en helt ny från dom för att få det att lira?
Det räcker gått för mig om jag får HD på en av mina boxar hemma.
Pratade med Supporten imorse och fick svaret att man måste köpa en box med kortet för att få det att funka...

Ha en bra dag alla glada!

robur
2007-06-12, 22:22
Ditt hopp är en riktig conax cam då som kan funka... Självklart ska du kunna använda vilken hårdvara som helst om du betalar för kanalerna men tyvärr är det inte så enkelt och det kan du tacka alla som sysslar med cs för...
Å andra sidan är ju CS enda alternativet om man ska kunna se de kanaler man betalar för på fler än en TV. comhem har ju inte ens multiabonnemang så det är ju abonnemangskostnaden x antalet TV rakt av vilket för mig skulle bli mellan 1000-1500 per månad. Det kan ju vem som helst räkna ut att en vanlig "jonne" inte har råd med. Tack vare CS kan jag konsumera på det sätt alla borde kunna göra. I en tid där HTPC växer sig allt större är det helt sjukt att man ska påtvingas en skitbox för att kunna se HDTV.

toks
2007-06-13, 08:11
Kanske har jag missat nåt men jag ställer frågan iaf.

Att hdtv signalen inte går att "kortdela" har jag förstått, men kan hdtv signalen delas ut till andra boxar som en "vanlig" tv signal så att man får bild?

likeaglove
2007-08-20, 22:35
dom anvädner sig av conax chipset pairing som är låst till boxtyp och serienummer... du kan flytta kortet mellan samma typ av box med samma serienummer men inte till andra boxar... det räcker alltså inte att emulera boxid som på viasats nds tyvärr... man måste emulera hårdvaran med...

Vet inte om jag begriper detta korrekt. Boxtyp och serienummer sa du. Det borde alltså räcka med att emulera box-id:t om man har två stycken av de HDTV-boxar som Comhem erbjuder?