handdator

Visa fullständig version : LCD-TV ger sämre mottagning?



toks
2007-02-09, 19:56
Jäkligt konstig sak som händer, av nån anledning får jag sämre mottagning på min LCD jämfört med min gamla vanliga tv.

Sämre bild, dessutom så funkar text tv dåligt, verkar som att mottagningen på nåt sett är sämre.

Pratade just med en kompis som också haft strul med sin LCD.

Vad är detta? nån fler som upplevt samma sak?

DennisOlof
2007-02-09, 22:33
Det beror oftast på att en LCD TV precis som LCD datorskärmar har en FAST upplösning. Det finns även flera andra aspekter som spelar in här.

En vanlig TV bild är 768*576 och denna bild förstoras upp eller liknande och det gör att bilden inte ser lika bra ut på en LCD.

Har för mig att utrymmet mellan "pixlarna" är större jämfört med "masken" som sitter på en vanlig TV.
T.ex. på datorskärmar är det oftast 0.28-0.30 dot pitch mellan punkterna i masken

T.ex. så kan man ju nämna att en DVD film som spelar i en vanlig dvdspelare ser sämre ut än om du använder en dvd spelare som kan köra "upscaling" på dvd filmen, dvs spelaren tar farje "frame" i en dvd film och gör en resize på den och visar därefter bildrutan på din LCD TV.

Då ser det mycket bättre ut. Jag vet inte om bilden förstoras eller hur det fungerar exakt men bilden blir bättre i alla fall.

Jag tycker Plasma TV är bättre än LCD över lag, mindre problem. Förut var "burn-in" vanligt men de problemet är inte lika vanligt idag. Plus dom har teknik nu som ska förhindra detta. Sedan kostar dom mera pengar.

Här står det mera om LCD

http://en.wikipedia.org/wiki/LCD

En roliga sak när man pratar med folk om "plasma" brukar jag alltid säga "jaha du tittar på en Norr-skens TV".

Plasma TVn fungerar grovt sett precis som norrsken man kan se vid vissa tillfällen.

:D

T-bird
2007-02-09, 22:48
Jäkligt konstig sak som händer, av nån anledning får jag sämre mottagning på min LCD jämfört med min gamla vanliga tv.

Sämre bild, dessutom så funkar text tv dåligt, verkar som att mottagningen på nåt sett är sämre.

Pratade just med en kompis som också haft strul med sin LCD.

Vad är detta? nån fler som upplevt samma sak?

Jag har en Samsung LE40M71 och den ger kanonbild även på analog SDTV så det är nog mer beroende av signal källan eller vilken skärm man har.

Bernoullis
2007-02-10, 09:28
Jag har också en Samsung lcd men på 32". Signalen är analog Comhem och jag är jättenöjd med bilden på de flesta kanalerna. 8)

janbananfan
2007-02-10, 10:13
Jag tycker Plasma TV är bättre än LCD över lag, mindre problem. Förut var "burn-in" vanligt men de problemet är inte lika vanligt idag. Plus dom har teknik nu som ska förhindra detta. Sedan kostar dom mera pengar.

Det man ska passa sig för med plasma-TV är reflexer. Tänder man en lampa i rummet är det stor risk att den syns i TV:n. Hänger man TV:n högt på väggen så ökar risken att en golvlampa syns.

DennisOlof
2007-02-10, 11:29
janbananfan precis.

Det är ju ett problem, men man slipper ju det att upplösningen är låst som på LCD. Att det är just en upplösningen som ger bästa bilden.

Plasma är dyrare men priserna har kommit ner så snart kanske man skaffar en sådan.

Det bästa med LCD/Plasma är att man kan köra datorbilden direkt up på skärmen. De är perfekt för oss som kör det mesta genom datorn, TV-out fungerar ju men lite jobbigt navigera.

toks
2007-02-10, 11:30
Jag har en Samsung LE40M71 och den ger kanonbild även på analog SDTV så det är nog mer beroende av signal källan eller vilken skärm man har.[/quote]



Signalkällan- innebär det att en antennförstärkare skulle kunna hjälpa?

T-bird
2007-02-10, 13:41
Rent generellt så kan ju en stor LCD (40 tum och uppåt) ge sämre bild än en CRT, ju större skärm desto lättare att se dom brister som finns i bilden eftersom man kan säga att felen blir förstorade.

Det som låter märkligt är att texttvn skulle påverkas, det tyder ju på dålig signalkvalitet.

Var får du signal ifrån, egen antenn, kabel, satellit?
Vad är det för tv du har?

toks
2007-02-10, 15:58
Rent generellt så kan ju en stor LCD (40 tum och uppåt) ge sämre bild än en CRT, ju större skärm desto lättare att se dom brister som finns i bilden eftersom man kan säga att felen blir förstorade.

Det som låter märkligt är att texttvn skulle påverkas, det tyder ju på dålig signalkvalitet.

Var får du signal ifrån, egen antenn, kabel, satellit?
Vad är det för tv du har?



Samsung 32 - kabel- comhem.

Störningar på text tv brukar betyda dålig mottagning så ska testa en antennförstärkare.

music4keep
2007-02-14, 19:49
Jo, det är dålig signal. inget annat. Sitter själv och kör med en Sammy 40" på com bort och mottagningen är t.o.m. bättre än tidigare på den analoga TVn, men nu syns vilken skitkvalitet detta kabelnät har på sina analoga kanaler. I övrigt måste jag säga att jag t.o.m. tycker att tunern är bättre än på den analoga som är en Philips. Plockar t.ex. in dansk lokalteve utan störning på vanlig antenn och innan hade jag lite småstörningar. Så kör en antennförstärkare. Det verkar som om din tuner är av lite sämre kvalitet.

DennisOlof
2007-02-15, 19:27
music4keep precis.

Comhems analoga kanaler ÄR bra, och dom har oftast hög kvalite på signalen i nätet. Problemet är ju att det är lite som lotto.

Bor man på fel ställe kan det vara ett dåligt nät och då får man mycket sämre bild. Sedan beror det på TVn också, vissa tuners är bättre än andra osv.

Jag undrar t.ex. hur en analog signal skulle se ut om man kunde köra "upscaling" i realtid via en box och sedan köra ut det på en LCD TV eller liknande. Folk påstår att "upscaling" av dvd-filmer på HDTV apparater ser jättebra ut.