handdator

Visa fullständig version : Problem med singnal styrka Comhem.



syntax81
2007-02-12, 18:30
Sitter på en 500C med comhem.

Med antennkabeln direkt från väggen till boxen har jag runt 65% i singnal styrka.
När jag kopplar in antennförstärkare så får jag 90-95%, fast inte på SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barn&kunskap Lokal kanal. Dessa förblir på 65%.

Vad beror detta på?

Har denna Antennförstärkaren.
http://www.elfa.se/elfa-bin/showpage.pl?prev=11653.htm&lang=se]Triax (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?[url) IFB 405[/url]

lonn2se
2007-02-12, 19:04
Lite svårt o sägatill 100% men det låter onekligen som du har en dålig kabel/kontakt någonstans.

nissebulle
2007-02-12, 19:50
Är kabeln mellan väggen och dreamboxen en färdigkontakterad kabel från Biltema eller Claes Ohlson?

Jag har haft JÄTTEDÅLIG erfarenhet av just de färdriga kablarna. Lägg ner lite pengar på nått "highend" alt. köp kabel och kontakter separat och bygg en egen.

Biltemas tvantennkablar är riktiga dämpsatser. Svepte upp en på kul och vid 400MHz hade jag en bra bit över 4dB loss (mer än en halvering av signalstyrkan alltså) på en 1½ meters kabel... Och det blev inte bättre upp i frekvens...

Har du trots detta fortfarande problem så prova att köp en bredbandsförstärkare på Biltema eller CO. Kostar 99 spänn.

DennisOlof
2007-02-12, 20:39
Jag anser inte att du bör skaffa en antenn förstärkare om du fortfarande har problem trots hög kvalitets kabel. Det enda som händer är att du förstärker upp "skräpet" som redan finns i signalen plus att bilden blir något sämre.

Då tycker jag du ska höra med din hyres värd hur du ska göra. Det kan vara så att någon fulis har kopplat upp extra TV uttag i sin lägenhet och eftersom man oftast ligger några uttag i serie och då påverkar detta dig om du är sist på linan.

Dessutom får man inte sätta upp extra uttag utan man måste köra splitter i uttagen och sedan dra kabel. Det står nog angivet i kontraktet med comhem eller specificerat på något sätt. Just för att man då förändrar signal nivåerna och även andra aspekter eftersom nätet är instället enligt ursprunglig konfiguration.

Sedan kan det vara så att det är något annat som stör, då borde du kunna få en tekniker att komma och kolla upp detta hos dig och så står hyresvärden för kostanden. Du kan också höra med Comhem vad dom har för praxis om signal styrka osv.

nissebulle
2007-02-13, 16:46
Jag håller med Dennis.
Do that.

Du bor säkert som alla andra "nerdar" längst upp. Dist.punkten för kabeltv är ofta i källarn och du sitter sist på slingan. :/