handdator

Visa fullständig version : Scart alltid en förutsättning?!?



Atrix
2007-03-01, 10:20
Hur är det nu - måste TV'n ha scart för att man ska kunna koppla in en digitalbox?

Jag lånade hem svärfars Sagem till Boxer för att kontrollera mottagningen. Till min förvåning var den utmärkt trots att bilden analogt alltid har sugit kraftigt. Det gick även bra att koppla in boxen på vår gamla fullt fungerande 80-talare utan scart.

Humdidum :D , lade en beställning på en likadan (trodde jag) box på Boxers hemsida, och upptäckte att just denna modell saknade RF-modulator, vilket omöjliggör antennanslutning till TV'n. :x Boxer är idioter. De påstår att man kan koppla in boxen på månen så länge man har mottagning, men inget om att boxen kräver scart!

Iaf, jag ids inte byta bort min gamla TV, och behöver därför sondera terrängen avseende boxar som kan kopplas in utan scart. Primärt är jag intresserad av Viasat, men detta går väl förmodligen inte, eller?

Edit: F.ö. ringde jag supporten på Boxer om mitt problem. Jag bad dem byta ut boxen mot en som går att koppla in utan scart. ICKE SA NICKE! Svaret blev att hon inte kunde garantera att jag fick rätt box levererad! Lösningen var att annullera abbonnemanget! Herregud...

matkoh
2007-03-01, 10:26
Hmmmm.
'
Köra digitalt utan scart torde vara som att lyckats köra Fönster utan virus !
En ekvation som inte går hem !

Atrix
2007-03-01, 10:39
Hmmmm.
'
Köra digitalt utan scart torde vara som att lyckats köra Fönster utan virus !
En ekvation som inte går hem !

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Frågan gällde alltså om det finns boxar till i huvudsak Viasat som kan kopplas in utan scart. Jag är inte intresserad av din åsikt att göra detta eller dina (som vanligt) ironiska kommentarer om MS.

matkoh
2007-03-01, 10:41
Hmmm.

Och det var ju det jag svarade på. Nix det finns ingen box med RF-ut. Om du måste så köp en RF-modulator.

K.K.
2007-03-01, 11:42
Nokia 9802+ 9902 har RF ut liksom Pace DS 420 NV.

Atrix
2007-03-01, 12:01
Nokia 9802+ 9902 har RF ut liksom Pace DS 420 NV.

Ahh, strålande :D Bugar o bockar.

matkoh
2007-03-01, 16:45
Hmmm.

Men de finns väl inte kvar som "nya" boxar, eller ?

majos3
2007-03-01, 16:56
Hmmm.

Men de finns väl inte kvar som "nya" boxar, eller ?

Och det var det som det frågades efter, eller? :?: :?: Eller ska du bara ha sista ordet? :?: :?:

majos :) :)

LancelotSweden
2007-03-01, 17:12
t.o.m Pace DS-230 till Viasat har RF-ut så man inte behöver scart .
(dvs.. om dom inte ändrat något , för den har haft det tidigare )

ElFeo
2007-03-02, 15:55
Gjorde en sökning på prisjakt på alla marksända boxar som har RF-modulator. Vet inte om listan stämmer, men i så fall så finna det ett helt gäng:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s4315802

Edit: Sedan så ligger väl denna tråd fel. Du kan alltså inte få så många viasatkanaler via marksänd TV, utan det är parabol eller kabel som gäller i så fall.

Atrix
2007-03-03, 20:13
Gjorde en sökning på prisjakt på alla marksända boxar som har RF-modulator. Vet inte om listan stämmer, men i så fall så finna det ett helt gäng:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s4315802

Edit: Sedan så ligger väl denna tråd fel. Du kan alltså inte få så många viasatkanaler via marksänd TV, utan det är parabol eller kabel som gäller i så fall.

Primärt har jag tänkt dra in parabolen till TV'n utan scart. Jag har redan ett Viasatabb och kan utöka detta. Därför valde jag att lägga tråden här, men ev. ska den vara på övrigt.

Tack för länken. Sidan verkar vara kanon!

atomized
2007-03-03, 21:23
I första inlägget skriver du "Boxer" fyra gånger och sedan pratar du om Viasat i resten av inläggen? Vilket system är det du har?
Generellt kan man säga att man alltid måste kolla om den box man funderar på att skaffa har inbyggd RF-modulator. Det är inte självklart, det blir färre och färre boxar med inbyggd RF-modulator tycker jag.
Om man är intresserad av en viss box är det väl säkrast att kontrollera på tillverkarens hemsida eller i något datablad om den har inbyggd RF-modulator.

Atrix
2007-03-04, 21:47
I första inlägget skriver du "Boxer" fyra gånger och sedan pratar du om Viasat i resten av inläggen? Vilket system är det du har?

:lol: Det är bara att sätta sig i skolbänken igen, jag måste skriva inihelvete omständigt.

1. Jag har Viasatabb som snart går ut.
2. Behöver nytt abb till två TV apparater, en med och en utan scart.
2. Jag provade Boxer, men boxen jag fick hem fungerade inte till TV utan scart.
3. Jag skiter nu förmodligen i Boxer och undrar: Kan man skaffa Viasatmottagare med denna RF-modulator så jag kan få bild på bägge apparaterna.

Edit: Skrev om texten lite utförligare :smile:

LancelotSweden
2007-03-04, 23:28
I första inlägget skriver du "Boxer" fyra gånger och sedan pratar du om Viasat i resten av inläggen? Vilket system är det du har?

:lol: Det är bara att sätta sig i skolbänken igen, jag måste skriva inihelvete omständigt.

1. Jag har Viasatabb som snart går ut.
2. Behöver nytt abb till två TV apparater, en med och en utan scart.
2. Jag provade Boxer, men boxen jag fick hem fungerade inte till TV utan scart.
3. Jag skiter nu förmodligen i Boxer och undrar: Kan man skaffa Viasatmottagare med denna RF-modulator så jag kan få bild på bägge apparaterna.

Edit: Skrev om texten lite utförligare :smile:

3: Svar ja med en box med RF-ut så kan du få bild på bägge apparaterna !
( OBS ! 1kanal åt gången så klart )

atomized
2007-03-05, 14:24
3. Jag skiter nu förmodligen i Boxer och undrar: Kan man skaffa Viasatmottagare med denna RF-modulator så jag kan få bild på bägge apparaterna.


Själv har jag Viasat med Thomson 4200 mottagare som jag fick av dem. Till den har jag kopplat en separat RF-modulator som jag köpt på Kjell&Co art. nr. 57131 för att skicka bilden upp till sovrums-TV:n på andra våningen.

http://www.kjell.com/?item=57131&path=50000,110000,120000

Man kan alltså köpa en separat RF-modulator och koppla till om boxen saknar inbyggd RF-modulator.

samot4
2007-03-07, 10:51
Använd en gamal video som rfmodulator

Atrix
2007-03-07, 22:42
Använd en gamal video som rfmodulator

!

Varför tänkte inte jag på det?
Tack för alla svar.