handdator

Visa fullständig version : Bankkonto nr?



Anders_79
2007-04-15, 22:39
Tja!

Jag undrar om jag som privat person kan ta reda på vem personen är genom att bara ha Hans/Hennes Bank Konto nr?

Om ja, hur går man till väga då?


MVH

Anders

929RR
2007-04-15, 23:11
Varje bank har ju sitt eget clearing nummer, kolla vilken bank det är, ring banken och fråga.

Anders_79
2007-04-15, 23:37
Jo men finns det inte något som heter Banksekretess som i sin tur går under svensk lag... Så mkt vet jag.. VIlle bara kolla om nån av er visste ifall det finns något annat sett att gå till väga om man vill få reda på vem som är kontoinnehavarn?

trollhattan
2007-04-16, 09:14
banken lämnar endast ut uppgifter till polisen...

929RR
2007-04-16, 10:50
banken lämnar endast ut uppgifter till polisen...
Då är jag polis i så fall.......

josef
2007-04-16, 15:31
sätt in pengar på kontot fråga sen om namnet att det "stämmer".
Funkade bra för mig.

DennisOlof
2007-04-16, 16:30
Precis, gör som josef, använd telefonbanken eller något i den stilen.

Har du bara fått ett kontonummer av någon kan du påpeka att du vill veta vem det tillhör innan du betalar. De är ju inte hemlig information direkt.

Alla konton har en ägare. Däremot kan du nog inte få veta vart personen bor, telenummer osv, men vem det tillhör går nog.

Kan man inte få reda på detta pga något specialnummer eller liknande, betala inte och kräv att personen du ska betala till identifierar sig på något sätt. Speciellt om det rör sig om mycket pengar

robur
2007-04-16, 19:21
Precis, gör som josef, använd telefonbanken eller något i den stilen.

Har du bara fått ett kontonummer av någon kan du påpeka att du vill veta vem det tillhör innan du betalar. De är ju inte hemlig information direkt.

Alla konton har en ägare. Däremot kan du nog inte få veta vart personen bor, telenummer osv, men vem det tillhör går nog.

Kan man inte få reda på detta pga något specialnummer eller liknande, betala inte och kräv att personen du ska betala till identifierar sig på något sätt. Speciellt om det rör sig om mycket pengar
Öhh jo det är visst hemlig information. Banken lämnar inte ut uppgifter om namn på vem som är kontoinnehavare. Skulle de göra det begår de ett brott, åtminstonde var det så förr.

DennisOlof
2007-04-17, 06:16
robur eh ok ?

De har dom inte brytt sig om på FSB när jag körde telefonbank där. Jag lyckades även utföra saker som var förbjudna.

Mest för att man pratar med personal och dom kan ju bryta mot reglerna om dom tycker det. Allt beror på hur man pratar , social engineering ;)

josef
2007-04-17, 18:03
Allt beror på hur man pratar , social engineering ;)

Exakt, testade idag bara för att se om dom blivit hårdare.
Gick hur bra som helst att få ut info.