handdator

Visa fullständig version : slut på bandbredd



steffe06
2007-04-24, 11:27
Hej hopp!
Vet inte riktigt om denna fråga platsar här, den härrör ju delvis till dreambox:)
Om inte så får ju gärna nån vänlig admin flytta på den då.

Det lilla problem jag har är att när jag surfar på internet, tex laddar ner en fil via bittorent så tar det all bredbands kraft,, det blir inte ens kvar så det räcker till dreamboxen.
Nu går det iofs ställa in i torrent programet vad max nerladdningshastighet ska vara.
Men,,om jag tex ser på en reklamfilm från nån svensk sida så tar det all kraft o den har jag ju inte ens möjlighet o kunna begränsa hastigheten av vad jag vet..

Help help... :o

P.s detta ett nytt fenomen...dvs uppstått sista dagarna.

templo
2007-04-24, 13:07
Du ska begränsa upload också och lämna kvar lite till DB även om DB kräver nästan ingeting (för att förhindra avbröt).

steffe06
2007-04-24, 13:15
hmmm....jo jag vill ju gärna begränsa både upp o ner så att det finns lite kräm kvar till dreamboxen. Detta gäller ju vanliga windows komponenter tydligen, för torrent programet kunde jag ju ställa in direkt i..vart jag ställer in för alla windowskomponenter vet jag ju inte riktigt... har försökt spåna lite i min D-link router..men det blev jag inte mycket klokare av:)

Hjälp;)

matkoh
2007-04-24, 13:25
Hmmm.

Köp en Linksys-router där har du upnp tjänster så du kan begränsa/port. Dlink undviker man i möjligaste mån alltid.

DennisOlof
2007-04-24, 13:29
Markoh helt onödigt byta router.

Kör man Windows kan man använda sig av Netlimiter, där kan du styra alla program,dvs hur mycket kapacitet dom får osv. Detta borde lösa dina problem.

http://www.netlimiter.com/

Dessutom loggar den trafik osv, jag sparade detta under varje månad, kul att se hur mycket man drar ner linan.

Numera kör jag inte netlimiter hela tiden, bara ibland när jag behöver hindra något program från att sänka linan.

Tror det finns liknande under linux / unix men det vet jag inget om

steffe06
2007-04-24, 13:56
Tack för alla svar! Detta e en guldgruva:)
Nog med smöret...hahaha

Dennisolof..en liten fundering ang Netlimitern:: kan jag tex ställa in i den att Dreamboxen tex ska 10% av all bredbands kapacitet?

Johan
2007-04-24, 14:40
I Netlimiter begränsar du trafiken till/från datorn du installerar det på. Vill du reservera till Dreamboxen så är maktoh's lösning bättre. En linksys med DD-WRT är grymmt bra.

DennisOlof
2007-04-24, 14:56
Johan har rätt. Självklart fungerar bara netlimiter på datorn i fråga. Man kan inte styra andra enheter såsom dreamboxen.

Netlimiter är en mycket billig variant till bandbreddskontroll på den egna datorn (windows) om man jämför med liknande nätprodukter där man också kan styra.

Dom kostar mycket pengar, oftast och för dom
flesta är detta inte ett problem ändå. Däremot om du är ute efter att reglera allt, då är ju just matkoh lösning förmodligen den bästa.

Mest med tanke på priset.

Det är ju inte direkt så att man behöver "enterprise" lösningar hemma hehe, fast många vill nog "våta hårdvaru drömmar"

;)

Det borde finnas någon lösning till dreambox där man kan reglera hastigheten, den kör ju trots allt linux eller vad det nu är och just detta operativ kan göra avsevärt mycket mera trix än windows. Plus det är stabilare över lag.

Å andra sidan är det inte ett operativsystem för gajmers. Men man kan ju köra båda :)

Johan
2007-04-24, 15:02
Vi pratar inte direkt Enterprise lösningar iofs. En Linksys WRT-54GL (http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496) med DD-WRT (http://www.dd-wrt.com) och det handlar om knappt 600kr.

steffe06
2007-04-24, 15:09
Hmmm...ok...den stora frågan e ju varför min ner lina har börjat sagga ihop totalt.
Har ju inte instalerat nått på sista veckorna..utan detta fenomen uppstod helt huxflux...
har en 8 mb lina med en verklig hastighet på ca 2,2 ner...i går gick det helt plötsligt i 2,8 ner..men då funka ju som sagt inget annat heller..;)

Tack för all svar!

Johan
2007-04-24, 15:17
Det låter rätt lite. Hur långt har du till telestationen?

steffe06
2007-04-24, 17:15
hmmm...tror det e 5,5 km...

luxor
2007-04-25, 07:00
Problemet är kanske inte bandbredden utan antalet samtidiga tcp kopplingar.
Har för mig att en router tex. dlink inte klarar speciellt många .

matkoh
2007-04-25, 07:08
Hmmm.

Klarar D-Link någonting överhuvudtaget ?

steffe06
2007-04-25, 08:24
Hahaha...nu ska ni inte vara så där...min D-link har faktiskt funkat bra under 2 år :lol:

atomized
2007-04-25, 16:21
Jag börjar också bli lite trött på matkoh:s ständiga hackande på D-link...
Det finns bevisligen D-link produkter som fungerat till belåtenhet i många år.
Att sedan D-link _LIKSOM_ andra tillverkare från tid till annan har problem med vissa modeller är sant. Men det gäller även t.ex. Netgear.
Sanningen är sällan enkel, och att ensidigt peka ut ett visst märke som boven i dramat är att göra det väl enkelt för sig.
F.ö. finns det vissa firmware-versioner av matkoh:s favoritmärke Linksys som också haft stora problem...
Som vanligt gäller:
1. Läs på. Kolla i olika forum vad folk skriver om produkten.
2. Prova olika firmware-versioner.
3. Om möjligt låna en motsvarande router av annat fabrikat från en kompis och se om det gör skillnad.

matkoh
2007-04-25, 16:35
Hmmm.

OK lite fakta då.

1. D-Link låter kunderna vara betatestare av sina nya produkter.
2. Deras nätdelar är av erkänt usel kvalitet. Min lokala leverantör gav upp efter 100 (!) returer på nätdelar. De säljer numera bara Linksys.
3. Testa throughput och jämför olika märken. Vid belasting så tappar D-Link märkbart mycket. Dessutom är det mycket dropps (kolla med ex. ether-real).

Jag jobbar som internetansvarig på en kommun här i norr, och efter att tagit policybeslut att bojkotta allt som heter D-Link, så har många av våra "konstiga" nätproblem försvunnit. Så nu är det: Cisco, HP, Netgear samt Linksys som gäller, beroende på krav osv. Vi har c:a 5000 klientdatorer på kommunen & skolan. Så jag tror jag vet vad jag pratar om :-}

atomized
2007-04-25, 18:53
Dina påståenden är inga "fakta" om du inte kan underbygga dem med hänvisningar till oberoende tester eller liknande...

Vad gäller dina påståenden skulle jag vilja svara:
1. Även andra tillverkare har som jag sagt tidigare släppt dåliga firmware-versioner. Även Linksys släppte t.ex. extremt dåliga firmware-versioner till WRT54G när man gick över till den icke Linux-baserade v.5. Netgear har bl.a. släppt usel firmware till WGR614. Detta sker p.g.a. tidsbrist i projekten och p.g.a. att produkterna "måste" ut på marknaden. Inget som är unikt för D-link alltså.
För övrigt är ditt påstående generellt formulerat och svårt att veta vad som avses?
2. Många leverantörer köper in nätdelar av tredjeparts-leverantörer. Jag hade t.ex. en Nokia 112T Boxer-mottagare som nätdelen la av på. Det är möjligt att D-link drabbats av problem med leveranser av dåliga nätdelar, men de är långtifrån ensamma om det problemet.
3. Har du några oberoende tester som styrker ditt påstående? Jag har inte kunnat se någon sådan tydlig skillnad i mitt jobb.

I mitt tycke är D-link likvärdig med andra fabrikat i samma prisklass t.ex. Netgear, Belkin m.fl. Håller med om att Linksys är något bättre.

Det finns ingen anledning att så ensidigt hacka på D-link. Det beror som sagt på modell och firmware-version om man får problem eller inte.
För den som tror att Netgear är bättre kan jag berätta att jag skruvat upp sprillans nya Netgear-switchar och upptäckt att kablarna till fläktarna hängde lösa i luften inuti... Detta gällde ändå 24-portars Gigabit switchar som mest används av företag. Alltså inte de allra billigaste modellerna.

Jag jobbar som nätverksansvarig på Ericsson i Gbg och tror också att jag vet vad jag pratar om...

Johan
2007-04-25, 19:44
Det börjar gå lite överstyr. Jag föredrar också Linksys över de andra men det beror mest på DD-WRT och inte på Linksys i sig.

edit: Om man ska prata om usla Netgear produkter är det bara att nämna SC101 (http://www.netgear.com/Products/Storage/NetworkStorage/SC101.aspx)

matkoh
2007-04-25, 19:53
Hmmm.

Jepp håller med där SC101 suger, bättre med slugen från Linksys, den rockar.

steffe06
2007-04-25, 20:41
ojooj...vilken diskution jag skapade:)
Nåväl..mina problem verkar vara över...gjorde både router o modem strömlösa i en halv timme... sedan dess funkar allt normalt oavsett hastighets inställningar o dyl.
Tack för er goda vilja o hjälpsamhet i alla fall!

Johan
2007-04-25, 20:46
Bra att det löste sig.

929RR
2007-04-25, 21:20
Om man får sticka in näsan i denna eldstrid så kan jag tillägga för dom som inte vill roa sig men att grotta i Linux att kanske använda Zyxels nya P-336M den har något som Zyxel kallar steam-engine och är en funktion för prioritering, om den är bra eller anus återstår att se.

Snouser
2007-04-25, 22:19
D-link är skit.

Vi har 10st 24p switchrar i skolan och ingen av dom funkar som dom ska. Min egen router som jag hade för ett års sedan dippade hela tiden.

DennisOlof
2007-04-26, 11:38
Tja.

Över lag kan man säga, D-link, Netgear duger för små nätverk där det inte förekommer stora belastningar.

Har man större nätverk med många datorer kopplade på switchar, routers etc. Då blir det ju helt andra belastningar man måste ta hänsyn till.

T.ex. Hur mycket pallar switcha att skyffla data internt. Var har routern / brandväggen för hastighet, alltså "sessions" "thoughput" osv.

Snouser din skola har absolut köpt skit, har man sådär många switchar plus annat ska man köpa dyrare saker för att vara säker på slippa problem. Men det är säkert någon mupp som upphandlat skiten.

maximus
2007-04-26, 13:36
Ja, muppar finns lite varstans, speciellt då hos kommuner och skolor.

eviln
2007-04-28, 15:03
Linux och firewalling är ingen kanonkobination.
Det funkar tillfresställande men är ganska jobbigt att hålla på med.

Både OpenBSD och FreeBSD har vettigare paketfilter och statehantering och lämpar sig bättre i firewalls och produktionslösningar.

Det bästa av allt är att det är jäkla enkelt för en normal "Windowsanvändare" att få upp en freebsd firewall med kanonprestanda och riktigt bra regelset!

http://m0n0.ch/wall/

Snouser
2007-04-28, 18:29
Jag har satt upp Clarkconnect som router/brandvägg och de har funkat super bra i 340 dagar nu (non-stop)

WebIF:et är helt överlägset.

music4keep
2007-04-30, 23:14
Sen jag använde min gamla D-Link som frisbee och slängde in Linksysen funkar allt topp här. Inga avbrott eller annat strul som när jag hade D-Linken. Behöver man säga mer. Matkoh har nog lite rätt där...

matkoh
2007-05-02, 05:05
Hmmmm.

:-}

nicko1
2007-05-02, 07:32
Behöver man värkligen så mycket bandbredd till dreamboxen då?Vad händer om dreamboxen får väldigt lite?

matkoh
2007-05-02, 08:35
Hmmmm.

En dreambox som hämtar kortkoder behöver typ 30bytes var 10 sekund = jättelite, MEN den måste få svar inom en relativt kort tid. Och det är nog där som flaskhalsen har varit.

nicko1
2007-05-02, 11:23
Intresant!frågan är om det kan va svaret på mitt problem,jag får inte uppdateringen av den ena satteliten när jag kollar länge på den andra(typ thor)när jag sen zappar över tar det ca en min innan bilden är där igen,sen är det bara att zappa igen.Använder mej av en netgearrouter,kan det va så att dreamboxen får för lite kräm helt enkelt när mina två andra datorer är igång?

matkoh
2007-05-03, 05:20
Hmmmm.

Om du menar EPG, så tas det från satelliten INTE från internet.

nicko1
2007-05-03, 06:47
Nä jag menar koderna!när jag kollar länge på en sattelit så verkar det som om jag tappat koderna på det andra kortet för jag har ingen bild och det tar ca en min innan jag har bild igen,när jag väl har bild så kan jag zappa obehindrat mellan satteliterna tills jag stannar länge på en sattelit igen då är det samma visa igen!Värst är det när jag ska från Sirius till Thor då tar det alltid ca en min.TRÅKIGT

wildone
2007-05-03, 10:08
Nä jag menar koderna!när jag kollar länge på en sattelit så verkar det som om jag tappat koderna på det andra kortet för jag har ingen bild och det tar ca en min innan jag har bild igen,när jag väl har bild så kan jag zappa obehindrat mellan satteliterna tills jag stannar länge på en sattelit igen då är det samma visa igen!Värst är det när jag ska från Sirius till Thor då tar det alltid ca en min.TRÅKIGT

Troliga orsaker:
"Dålig" signal från parabolen, dålig SNR eller mycket beering, eller om du hämtar koder från i-net, lite överbelastad kortserver. troligtvis får db´n hämta om koden antingen för att den inte synkat in kanalen korrekt eller för att du inte fick svar från kortservern i rätt tid.

Hade samma problem själv och efter en hel del mixtrande med signalen från parabolen och byte av kortserver har jag sekundsnabba kanalbyten. =)

nicko1
2007-05-03, 13:13
Har kanon signal från parabolen och kör ned NewCs 1.17 MgCamd1.18 funkar ändå inte!Vad menar du med att db'n inte synkar in kanalerna korekt?