handdator

Visa fullständig version : Signaldelare



mathiascar
2007-04-25, 07:56
I villan där jag bor har vi i en garderob en "signaldelare" för det analoga nätet, dvs en coaxkabel in i aparaten och tre st ut, en till varje tvrum. Hoppas ni är med såhär långt...

Jag undrar då ifall det är möjligt och koppla in digitalboxen i ingången på delaren och sedan kunna skicka ut signalen till resten av tvutagen? Antar att man måste göra om signal från digital till analog först, plus att man då även bara kan se samma kanal på alla tv:ar.
Ni kanske undrar varför jag vill göra detta, och det är bara för att slippa köpa en massa prylar typ cardsplitters mm

Vet inte om jag fick fram frågan rätt, men om det är någon som kan svara vore det najs.

matkoh
2007-04-25, 08:01
Hmmmm.

Visst funkar det OM du har en RF-modulator i din box. Och sedan kan ni bara se samma kanal i varje uttag. Och troligen behöver du byta splittern till en aktiv sådan.

DennisOlof
2007-04-25, 09:10
Tror du tänker på A2B multiboxen.

Jag tycker dock att du ändå borde göra om systemet du har. Det låter som du har en antenn eller liknande till någon form av delare och därifrån en egen kabel till varje uttag.

Då är halva jobbet redan gjort, då kan man enkelt förändrar systemet så du kan ta emot digital tv, satellit osv i alla uttag oberoende av varandra.

Allt beror på vilken lösning du vill välja

Istället för att köpa en A2B multibox som är dyr är det billigare att bara använda en digitalbox för gratiskanalerna.

mathiascar
2007-04-26, 07:50
de finns en rf-modulator i boxen, men när jag kopplar via den så skickar den bara ut 1,2,4 men inte boxer-kanalerna. har i dagsläget en thomson-box.

DennisOlof
2007-04-26, 11:34
Tja det beror ju på. Vad jag vet så skickar A2B boxen ut alla icke krypterade kanaler (om det nu stämmer, lite osäker).

Vore ju perfekt med en burks om kunde kryptera av 30 kanaler och skicka ut dem analogt. Oftast är så inte fallet.

För varje kanal behöver man en modulator, plus boxen måste kunna avkryptera signalen. Därav A2B boxen, ett enkelt sätt att få gratiskanalerna på det hederliga viset.

Tror inte det finns någon produkt som kryptera av hela boxerpaketet och skickar ut alla signaler analogt, då har man ju en TV anläggning av stort mått, knappast något för hemanvändaren.

maximus
2007-04-26, 13:35
Har du googlat nu igen?

LancelotSweden
2007-04-26, 21:22
Precis det finns ingen produkt för den vanliga användaren att sända ut alla boxer kanaler analogt !

marimekko
2007-04-27, 14:16
för den vanliga användareNix

pera
2007-04-30, 18:14
jag har 2 st A2B för att köra ut 6 st kanaler i vårt gamla analoga nät här på gatan. det fins instälningsmöjligeter för att köra 4 st paralelt men så många fria kanale fins inte ännu.