handdator

Visa fullständig version : Problem med bla mux3



Tjoflöjt
2007-05-04, 21:49
Hej!

Jag hade problem med att boxer bara funkade som det skulle till och från.
Jag hade en gammal antenn som jag nu har bytt ut, men efter att jag bytt antennen så får jag inte in bla. dessa kanalerna 3,5 och canal+. De funkade förrut.
Problemet med att boxern endast funkade till och från återstår det också, framförallt på kvällarna funkar det dåligt.
Tittar jag på tex. kanal 1 så har jag signal på ca:85%, och kvalitet på ungefär detsamma.
Men rätt som det är så kan kvaliten vara nere på 2%, och det kan den vara en bra stund.

Har också en lite äldre antennförstärkare som är inkopplad.

Vad kan det vara som är fel, är det kablarna eller kan det vara förstärkaren som strular
eller är det nåt annat?

Tack på förhand för hjälpen

Mvh
Tjoflöjt

Kalle_P
2007-05-04, 22:24
Det låter som kontaktfel. Du får se över alla anslutningar på antennkabeln så att dom inte är ärrjade.

Mvh Kalle

matkoh
2007-05-05, 05:34
Hmmmm.

Byt oxå antennsladden från antennen till uttaget, till en högkvalitativ ex. 1.1 / 5.2 (Ju grövre diamenter dess bättre koaxkabel)

tergo
2007-05-05, 12:35
vilken box och sändare använder du
i skåne kan det ibland vara problem med att dom tyske sändarna stör vid högtrycksväder framförallt sent på kvällarna

tidigare hade jag en sagem 5510 och hade samma problem som dig sen bytade jag till en samsungbox då försvann mer >90% av problemet

mvh
t

DennisOlof
2007-05-05, 16:26
Precis som matkoh säger.

Om du ändå har fixat ny antenn, byt även antennförstärkaren (om du behöver en sådan) och byt ut allt kablage. Varför köra på trötta koaxkablar när du har fin antenn och box.

Kostar inte mycket att byta, lika bra så man är säker att detta inte stör.

Sedan kan man ju undra om antennen pekar rätt som den ska, kan ju påverka signalen. Därav digitala antenner ser lite lustiga ut för att kompensera för dessa problem.

Iofs intressant som tergo skrev, att tyska sändare kan störa, de var ju lite galet. Å andra sidan vill jag minnas att man kunde få in

Dansk TV i blekinge när det var rätt väder (analoga).

Typiskt (teracom) "Terror-com" att inte påpeka detta för kunder i skåne.

Tjoflöjt
2007-05-05, 16:59
Jag ska byta kablarna som ni säger så får jag hoppas att det funkar!

Tack för alla hjälp:D

Mvh
Tjoflöjt

Kjellsons
2007-05-06, 21:27
Du nämner att du har en äldre antennförstärkare, det kan vara den som är problemet,
du bör ha en ny typ lågbrus för bra funktion.
Annars är det bästa en stor antenn och ingen förstärkare.

Kjelle

snake
2007-06-13, 22:22
Hallå

Om du nödvändigtvis måste ha en förstärkare, (tror inte det) var nogrann med att se till så att signalen inte är för hög. Då går inte boxen bra. Den digitala signalen ligger något lägre än vad den analoga gjorde. Digitalboxarna fungerar hyfsat bra på signalnivåer som ligger så lågt som 40-55 dBuV. En vanlig KTV kabel 1.0/4.8 duger alldeles utmärkt.

//snake