handdator

Visa fullständig version : Boxers monopol snart ett minne blott...



sodertalje
2007-05-30, 09:55
Nu händer det grejer:
http://www.e24.se/ego/0/http://www.e24.se/dynamiskt/reklam_media/did_15596957.asp

Undrar hur det påverkar kunderna, förhoppningsvis till det bättre gällande utbud och pris.

DennisOlof
2007-05-30, 10:18
Tja, jag hoppas Terrorcom tar över driften och att boxer blir ett fristående företag.

Priserna kanske inte bli lägre men å andra sidan kommer vi slippa boxers uppenbara terror mot andra leverantörer som viasat osv.

Alla ska ha lika rätt att sända kanaler i marknätet, typiskt staten att utöva kontroll, de älskar dom.

Leatherface
2007-05-30, 15:09
det är redan teracom som driver nätet... boxer sköter bara betaltv tjänsterna...

janbananfan
2007-05-30, 19:25
Alla ska ha lika rätt att sända kanaler i marknätet, typiskt staten att utöva kontroll, de älskar dom.

...och hur har du tänkt att alla ska få rum i etern? Med tanke på hur lite plats det finns så måste ju någon välja. Även om staten sällan har alla rätt så lär det bli svårt att hitta någon instans som gör alla nöjda. Vi kanske ska sköta det åt staten mha våra trevliga omröstningar (brrrrr, det påminner mig om att jag snart borde ner i plurret). :)

DennisOlof
2007-05-31, 16:13
janbananfan nja, jag syftade mera på att alla som vill sända i marknätet ska ha samma vilkor.

Sedan om t.ex. teracom eller vem det nu blir, säger, nej vi har inte plats eller vi valde en annan kanal, då är det ju som det är.

Men med boxer idag så myglar dom ju, du kan säkert fuska dig in i marknätet före andra eller genom maffia verksamhet, fula trix osv. Plus jag gillar inte att boxer i "statligt". Om det var ett helt privat bolag med rätten att bestämma vilka kanaler som ska sända i marknätet vore det en annan historia.

Visst kan dom påverkas då också men med privat kan man i alla fall få insyn, precis som i skandia härvan, dom åkte ju faktiskt fast tillslut !

Staten kommer alltid undan, nedrans svin.

music4keep
2007-06-04, 15:37
Jag räknade lite på hur många kanalplatser som skulle vara lediga om man räknar med att det analoga nätet släcks mer samtidigt som man i beräkningen tar med de danska, tyska och polska muxarna och fick då fram ca 16 lediga kanalplatser mellan kanalplats 21-69. Då ska man inte förglömma att det med effektiv användning skulle kunna frigöras ytterligare fem platser, således 21 kanalplatser. Detta gäller då Skåne, som ju är utsatt från tre håll... När jag gjorde detta använde jag mig av befintliga analoga och digitala kanallistor samt det som är inkoordinerat. I t.ex. Småland och Östergötland m.fl. har man inte detta problem och det kan som bäst finnas 64 lediga kanalplatser!
Vad innebär då 16 lediga kanalplatser? Om man koordinerar så att kanalerna inte ligger bredvid varandra och licenserna avser fem muxar per operatör skulle vi alltså kunna få in ytterligare tre operatörer i storleksordningen Boxer och med effektiv användning av frekvensutrymmet t.ex. ytterligare en regional operatör med fem muxar. Om varje mux innehåller 4 kanaler skulle detta innebära ytterligare 60 kanaler (ej HD). I inlandet finns det ytterligare utrymme, men mitt antagande är att man i regeringskansliet främst räknar på rikstäckande operatörer. Skulle man dock släppa etern fri så att alla kanalplatser utnyttjas, skulle en glad närkingebo kunna få ca 275 kanaler medan en sur skåning skulle få maximalt 104 kanaler från Sverige och med lite tur ytterligare ett antal från utlandet. En kvalificerad gissning är därför på ca 100 kanaler över hela landet från Viasat, Canal Digital och ytterligare en eller två operatörer utöver Boxer.
Så frekvensbrist? Pyttsan. Det är flathet från Stockholm som är ett problem. Sen kan detta matematiska experiment resultera i ett flertal olika resultat och detta är endast ett av dessa, men med tanke på att jag varit med om att koordinera in sändare tidigare gissar jag på att jag inte räknat helt fel.

DennisOlof
2007-06-04, 16:28
music4keep visst är det så, sedan kan man ju aldrig komma upp i antalet kanaler man kan sända per satellit alt. man kan köra med motor parabol

Å andra sidan, har man nytta av program på andra språk, förmodligen inte.

Engelska eller Svenska är det som gäller.

Det är trist att flera kanaler inte tillkommit i boxer nätet men det kan ju vara så att dom vill (nu pratar politikerna om att sälja av frekvenser). Tycker jag är fel, mera TV kanaler istället.

Det kanske blir ett 20tal till när allt analogt är avstängt, samt tyskland, danmark osv.

:D

Polisen
2007-06-04, 18:24
Nu är det inte säkert att analoga frekvensen går till marktv, sist jag läste om den frekvensen så förordades trådlöst bredband.

Hoppas verkligen inte nu när de vill ta bort monopolet att detta leder till att de bara kör endera kanal digital eller Viasat, jag vill ha båda som det är nu.

kronblom
2007-06-05, 13:08
Hallå! Simulcrypt?

Leatherface
2007-06-05, 13:37
bättre gå över till h.264 på alla betalkanaler så får man plats med åtminstone ca 60 kanaler i SD... ännu mer då dom fått ut bättre kodare...
När det gäller olika operatörer är det sagt att alla ska ha samma programkort så du ska kunna ha olika med samma kort...

febster
2007-06-07, 10:14
bättre gå över till h.264 på alla betalkanaler så får man plats med åtminstone ca 60 kanaler i SD...

Kanon idé! Vad tror du alla som precis har köpt nya mottagare säger om det? Folk klagar ju redan på att de varit tvunga att köpa en box för under 400 kr för att se SVT

Jag håller med dig om att det varit bäst av tekniska skäl, men det kommer inte hända de närmaste 10 åren... Eventuellt skulle man kunna göra det på nya och smalare kanaler där folk är villiga att betala för det, som man ju redan gör med HD sändningar idag, men då klagas det väl på att bara rika har råd att hänga med i den tekniska utvecklingen och möjlighet att se alla kanalerna.

samot4
2007-06-07, 12:50
Att få Viasat och Canal Digital att använda ett gemensamt kort.Tillåt mig småle.

janbananfan
2007-06-07, 20:51
bättre gå över till h.264 på alla betalkanaler så får man plats med åtminstone ca 60 kanaler i SD...

Kanon idé! Vad tror du alla som precis har köpt nya mottagare säger om det? Folk klagar ju redan på att de varit tvunga att köpa en box för under 400 kr för att se SVT

Om du menar de som har köpt de sk folkboxarna utan abb så berörs de ju inte av förändringar på betalkanalerna...

folke
2007-06-08, 08:47
Vad betyder "h.264" undrar en nörd?

febster
2007-06-08, 09:42
Om du menar de som har köpt de sk folkboxarna utan abb så berörs de ju inte av förändringar på betalkanalerna...

Nä, det förstår jag med, men det jag menade var att folk klagar redan på att de måste betala så lite, så vad tror du händer med de som betalt 1500+ för sin godkända box för att fortsätta få in betalkanalerna? Visst nog kommer man få köpa en box för 1kr vid förlängt abb, men jag hör redan.. -"jag vill inte ha en skitbox för 1kr, jag köpte ju en godkänd PVR för 3000"

Jag är en av de som gärna betalar för kvalitet och kantitet, men jag tror många hade skrikit och krävt omval! :wink:

rask300
2007-06-08, 14:13
Vad betyder "h.264" undrar en nörd?
Det är en av alla olika standarder för komprimering av videosignalen, du kan läsa mer här : http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

Bernoullis
2007-06-11, 08:36
http://www.regeringen.se/sb/d/9075/a/83842