handdator

Visa fullständig version : Vista-problem



folke
2007-06-11, 10:15
Jag har inte Vista i min dator.
Däremot har en bekant köpt en ny dator med Vista Home i.
De fick Works bland programmen, men inte Word eller Excel.
Gamla datorns filer som fördes över var ju i Word och Excel och bifogade filer i mail var ju också sådana. En fil hade exempelvis ändelsen xlr.
Jag bistod min bekant med att installera Office 2003 (bara Word, Excel och Power Point).
Då kunde de öppna gamla och bifogade filer och blev glada.
Sen hörde jag att de kunde inte öppna bifogade filer längre.
När jag kollade datorn hade de valt att använda Word till att öppna xlr-filen.
Ingenstans kunde jag hitta "filtyper" för att bryta kopplingen och för att koppla finns tydligen bara de program som tilldelats "standardprogram"-status att välja, och där fanns inte några Office-program. Jag kunde bläddra, men hittade inte Word etc så lätt. Jag försökte koppla xlr till Excel, men kunde bara bläddra till ikonen på skrivbordet, och när jag valde den blev det Excelikon men fel exe-fil.
Finns det hjälp?

tergo
2007-06-11, 17:39
hej
om du mot förmodan inte skulle få något bra svar här så kolla http://www.alltomxp.se/ där finns mycket om vista

mvh
t

folke
2007-06-14, 12:35
På detta forum har jag hittills inte fått hjälp annat än tipset om Alltomxp som har ett särskilt Vistaforum. Där har jag lagt ut frågan, dock utan att ha fått någon hjälp. Det verkar som om Vista är gjort för att folk ska få problem och tvingas betala för att komma vidare!
Länken: Alltomxp-vista (http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6492.0).
Ska vi ge upp, formatera och gå över till xp?

admin
2007-06-14, 14:14
Du vill alltså koppla xlr till word?
Eller vad är det du ska koppla?
xlr till works?
blir snurrig av inlägget.

men som du skrev, för att byta fil association kan du högerklicka på filen och välja "öppna med", sedan trycker du antingen på pilen ner i den rutan eller väljer bläddra och letar på programmet... precis som man kör i xp.

Alla .exe-filer till office ligger i C:\Program\Microsoft Office\OFFICE11 (kan variera om du installerat annorlunda)

folke
2007-06-15, 13:00
Jag fick denna länk i Alltomxp:
http://content.techrepublic.com.com/2346-10877_11-60478-1.html
Hoppas att det hjälper. Jag ville bryta kopplingen xlr till word, lyckades koppla xlr till Excelikonen på skrivbordet, men ändå vill inte word öppna doc-filer. Sen skulle jag önskat att word, excel osv hade återfunnits bland de "standardprogram" som kommer upp att välja bland när man högerklickar och väljer "öppna med". Nu får jag bläddra i Office11 och leta. Filtyper ā la xp finns alltså inte?
Tack så länge.

admin
2007-06-15, 14:57
du måste förstå skillnaden mellan en genväg och en exe-fil. Det är INTE samma sak.
Dvs. du kan inte koppla saker till genvägar, utan du måste koppla dem till genvägen's exe-fil, alltså det riktiga programmet.

Filtyper á la xp?
Filtyperna är desamma i vista?
Förutom då att nya filändelser på de dokument man sparar i office, de har fått ett "x"-tillägg (ex. .docx), men alla de gamla filtyperna går att öppna som vanligt.

Min fråga, varför i h-vete håller du på med works?
Använd dig av word och excel istället!

Varför excel och word inte kommer upp som standardprogram till .xlr är för att de INTE är standardprogram till .xlr.
De har inte ens den filtypen med som filtyper som kan öppnas.

Vill inte word öppna .doc-filer? Vad blir det för felmeddelande? AVINSTALLERA works!