handdator

Visa fullständig version : Kortdelning fungerar nu med HDTV dekodern Kathrein UFS910



humlan57
2007-07-14, 21:08
Kathrein UFS910 är den första HDTV dekodern som kommit med samma typ av mjukvara som till Dreambox. Ett par EMU:s finns redan, camd 3889f å Radegast. Kortdelning körs åxå, å då på samma vis som i en Dreambox. Ännu finns bara en IMG, å den har SF-Team knpat ihop. Boxen är billig i inköp, finns från ca 2600 sek, tyvärr finns ännu ingen återförsäljare i Sverige, utan får beställas från t.ex Tyskland tills vidare. Boxen har HDMI, nåt som dumt nog, DM8000 valt bort, vilken ännu en gång fått datum för start av försäljning, framflyttat till feb 2008.....

mvh humlan.

ardis
2007-07-14, 22:55
intressant! keep us posted !

humlan57
2007-07-14, 23:20
intressant! keep us posted !

Jag håller i vanliga fall till på annat/andra forum numera, men tänkte det kunde va av intresse för er här att veta iaf. Ska försöka komma med ny info, men har rätt mycket att göra när Vi nu dragit igång ett helt nytt forum för bl.a Kathrein UFS910. Här är en del tester, å som Du ser är Kathrein UFS910 testvinnare i flera av dom: http://www.etest-heimkino.de/test_detail-17709-2017-kathrein_ufs_910.html Tyvärr är ännu mjukvaran ännu dåligt utvecklad, men hårdvaran är prcis den rätta. T.ex så är det samma delar som i super dekodern LyngBox, vad beträffar sat-delen i den boxen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Från: http://www.st.com/stonline/press/news/year2005/p1567h.htm

STMicroelectronics Launches the World's First Single-Chip Solution for Multi-Standard High Definition TV, DVD, Set-Top Boxes and Car Multimedia Center


Highly integrated HDTV decoder for the latest video compression technologies supports H.264/AVC, VC1/Windows Media 9 Series and Dual MPEG-2

Geneva, January 5, 2005 - STMicroelectronics (NYSE: STM) has today announced the world's first single-chip Set-top Box (STB) solution supporting the High Definition H.264/AVC and VC1 specifications, which are poised to enable the next generation of high quality consumer video systems and broadcast services. ST is the world's leading supplier of ICs for set-top boxes*, and the introduction of the new STB7100 allows manufacturers to in-troduce products that will enable this market.

The extraordinary level of integration of the new device - which combines all the STB func-tions and multi-standard decoding circuitry into a single chip, rather than being an add-on processor for an existing product - coupled with its production using ST's state-of-the-art 90nm process technology, results in the most cost-efficient solution and minimizes both de-sign and production costs for STB makers.

Both VC1 - Microsoft's Windows Media 9 Series codec - and the H.264/AVC (Advanced Video Coding) standard, also known as MPEG-4 Part 10, are ultra-efficient, fully scalable video technologies that produces high quality video at lower data rates than current solutions for everything from HDTV and DVD to 3G (third generation) mobile phones. Services broad-cast using H.264 use considerably less bandwidth than the currently widely used MPEG-2 coding scheme, and at a much lower bitrate, allowing broadcasters to economically transmit more high definition programming. Compression efficiency is improved by more than 50%.

The latest advanced codec technologies for DVD-Audio and DVD security encryption are embedded in the new decoder, and the use of a powerful ST40 CPU makes the STB7100 the ideal platform for Car Multimedia Centers able to directly drive - as a Master device - appli-cations such as GPS, at the same time as handling DVD and audio.

"By creating our STB7100 H.264 solution as a single chip in 90nm technology instead of tak-ing the simpler co-processor path, ST is providing manufacturers with by far the most cost-effective base for their products in this market," said Christos Lagomichos, General Manager of ST's Set-Top Box Division. "The demand for new H.264 and VC1 video codec chips is in-credible, and the availability of the STB7100 means that consumers will soon have HDTV boxes, IP-TV and DVDs that use the latest standard, and broadcasters will be encouraged to further develop their services. And this is the ideal platform for the HD-DVD and Blue-Ray DVD technologies."

The STB7100 can simultaneously decode multiple HD streams and output the resultant video to two television sets, or display picture-in-picture. Its CPU core is a high-performance 300MHz ST40, ST's 32-bit RISC family based on the SuperH™ architecture and widely used across digital consumer applications. It supports all of the current STB operating systems and middleware, with power to spare for software enhancements in the future.

The new device is based on an innovative video decoding architecture which combines hard-ware and software techniques to allow systems to be upgraded in the field to support new standards as they become available. For Digital Video Recorder (DVR) applications it fea-tures embedded peripheral interfaces - including serial, ATA and USB 2.0 - to allow external devices to be added easily to an STB or DVD player, either during manufacture or by the viewer, in order to provide additional functionality. Viewers increasingly use digital video re-cording for program time shifting. Other peripherals that could be connected to a set-top box through the USB interface include digital cameras, printers, and memory cards.

The latest advanced codec technologies for DVD-Audio and DVD security encryption are also embedded in the new decoder, and the use of the powerful ST40 CPU makes the STB7100 the ideal platform for Car Multimedia Centers able to directly drive - as Master de-vice - applications such as GPS, at same time as handling DVD and audio. It is a true multi-ple application chip.

The STB7100 is available now in sample quantities in a 35 x 35 PBGA package and costs $29 when purchased in large volumes. Volume production is planned for early 2005.

About STMicroelectronics
STMicroelectronics is a global leader in developing and delivering semiconductor solutions across the spectrum of microelectronics applications. An unrivalled combination of silicon and system expertise, manufacturing strength, Intellectual Property (IP) portfolio and strate-gic partners positions the Company at the forefront of System-on-Chip (SoC) technology and its products play a key role in enabling today's convergence markets. The Company's shares are traded on the New York Stock Exchange, on Euronext Paris and on the Milan Stock Ex-change. In 2003, the Company's net revenues were $7.24 billion and net earnings were $253 million. Further information on ST can be found at www.st.com.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

mvh humlan.

deas
2007-07-24, 16:42
Det tråkiga är precis som alla andra tillverkare så har dom problem med MPEG4 kodningen... Så vad jag förstod det som när jag snackade med en tekniker så omvandlar den det till MPEG2... D.v.s. "fake"-hdtv...

speakman
2007-07-24, 23:36
Det låter mycket osannolikt eftersom det är väldigt resurskrävande att göra i realtid.
Processorn har stöd för MPEG4 vilket med högsta sannolikhet måste användas för att ens kunna dekoda MPEG4, och fungerar det där så varför koda om det till MPEG2? Som det dessutom inte finns något hårdvarustöd för (själva enkodningen)?
Låter inte ens möjligt i mina öron.

robur
2007-07-25, 00:52
Det tråkiga är precis som alla andra tillverkare så har dom problem med MPEG4 kodningen... Så vad jag förstod det som när jag snackade med en tekniker så omvandlar den det till MPEG2... D.v.s. "fake"-hdtv...

Varför blir det Fake HDTV om det är Mpeg2? Det är väl själva innehållet upppackat som avgör om det är HDTV eller inte. Det är som att säga att en avi-fil i HDTV-upplösning packad med RAR är inte äkta eftersom den inte är packad med ZIP. Att det är mpeg4 som gäller beror ju bara på att det går att packa ihop skiten mer så det tar mindre bandbredd. Det är inte mer HDTV för det.

speakman
2007-07-25, 02:00
Och klarar man av att dekoda MPEG4, så varför inte visa det på skärmen direkt då? Utan enkoda ner det till MPEG2 igen...
Osannolikt...

deas
2007-07-26, 10:46
@speakman
Det är vad jag har fått ut av teknikerna... Det är precis samma problem som Dreambox har med sin DM8000 modell...

@robur
Äkta HDTV sändningar görs i MPEG4... Alltså det fortmatet som det sänds ut i...

speakman
2007-07-26, 14:00
MPEG2 kan fortfarande ha samma kvalité fast kräver mer bandbredd. Fortfarande HDTV (Canal+HD körde MPEG2 innan dom bytte till MPEG4).

Sedan vill jag nog ha någon annan referens än "en tekniker" för att jag ska ta seriöst på det.
Vad var det för tekniker? Hygientekniker?

deas
2007-07-26, 14:02
En tekniker där boxarna tillverkas... Har varit i kontakt med dom eftersom vi ska köpa in boxarna...

speakman
2007-07-26, 14:07
Trodde dom tillverkades hos Marusys i Korea jag. Och cobrandas av Kathrein i tyskland.

929RR
2007-07-26, 14:13
vilken ännu en gång fått datum för start av försäljning, framflyttat till feb 2008.....

mvh humlan.
På en färsk fråga till Dream ang ett ryckte om att den ska släppas feb 2008 fick jag detta svar.

Hi!
That’s not correct!
Probably the Dm 8000 will be released in September 2007.

Best Regards

Patrick Puch

Dream Multimedia GmbH
Pierbusch 26
44536 Lünen / GERMANY

E-m@il: patrick.puch@dream-multimedia-tv.de
Web: www.dream-multimedia-tv.de

humlan57
2007-07-26, 14:23
vilken ännu en gång fått datum för start av försäljning, framflyttat till feb 2008.....

mvh humlan.
På en färsk fråga till Dream ang ett ryckte om att den ska släppas feb 2008 fick jag detta svar.

Hi!
That’s not correct!
Probably the Dm 8000 will be released in September 2007.

Best Regards

Patrick Puch

Dream Multimedia GmbH
Pierbusch 26
44536 Lünen / GERMANY

E-m@il: patrick.puch@dream-multimedia-tv.de
Web: www.dream-multimedia-tv.de

Jo jag har sett/hört det där åxå..., det jag refererar till är åxå en direkt fråga till DMM från en återförsäljare av Dreambox i Norge, så det är väl bara å vänta å se vad som händer. Trots allt vill jag se boxen ute i handeln innan jag tror på nåt av vad DMM numera sägar. Måste erkänna att förtroendet för dom, inte längre är nåt vidare.

mvh humlan.

929RR
2007-07-26, 21:45
Norrmännen kan vänta til februari :wink:

humlan57
2007-07-26, 23:03
Norrmännen kan vänta til februari :wink:

Tja, inte gör det mig nåt :D Har ändå fullt upp med vad som händer kring Kathrein ufs910 dekodern, å vårt nya forum.

mvh humlan57. Mod hos digitalsat.nu

929RR
2007-07-26, 23:25
Sicket fint forum, man kunde till och med diskutera barnvagnar, men jag saknade en avdelning för gissningar när DB 8000 kommer, ett slags se in i framtiden avdelning :shock:
Jag ser fram mot utvecklingen av forumet, proud member :dance:
(oj, nu kanske den här tråden spårade ur lite :? )

humlan57
2007-07-27, 15:23
Sicket fint forum, man kunde till och med diskutera barnvagnar, men jag saknade en avdelning för gissningar när DB 8000 kommer, ett slags se in i framtiden avdelning :shock:
Jag ser fram mot utvecklingen av forumet, proud member :dance:
(oj, nu kanske den här tråden spårade ur lite :? )

Ja vem skulle inte vilja veta hur DMM tänker :? Har t.o.m nästan jobbat för dom i ett par år, men inte fan begriper jag mig nåt mer på dom för det :D Jag tror faktiskt att närmast sanningen är kris med pengar, nåt som dom haft förut. Jag menar, produkten ska ju uppenbarligen finnas tillverkad i några ex, å det sen länge. Det borde ju bara vara å fortsätta tillverka fler då.... Men tills vidare, så duger gott Kathrein ufs910 dekodern, framför allt nu, när allt som behövs för utveckling av mjukvaran, kompilator m.m finns på plats :D :clap: :D

mvh humlan57. Mod hos digitalsat.nu

Leatherface
2007-07-30, 03:31
vad jag har hört är en del av problemet att få tag i hårdvara... om det beror på pengar eller jävlulskap från alla som försöker stoppa dmm vet jag inte... själva stödet för dm8000 finns redan i enigma2....

febster
2007-07-30, 15:58
Tro fan att de går ut och säger att den skall släppas i september.. då kanske de får någon att vänta med att köpa en betaprodukt från deras konkurrenter. (även om dmm 8000 naturligtvis också kommer vara halvfärdig när den väl släpps)

Leatherface
2007-07-30, 17:09
nja dm8000 bygger på samma mjukvara som dm7025... möjligen att man blir tvungen kompilera om för annan processor bara... finns redan stöd i enigma2 för dm8000 bla för 4 tuners... till skillnad mot den här boxen som har helt ny mjukvara...

humlan57
2007-07-30, 18:36
vad jag har hört är en del av problemet att få tag i hårdvara... om det beror på pengar eller jävlulskap från alla som försöker stoppa dmm vet jag inte... själva stödet för dm8000 finns redan i enigma2....

HDTV chip har varit bristvara, å kanske fortfarnde är, men nån sändning borde ju ha kunnat levererats... Dom måste ju vilja ha ut boxar på marknaden, hur ska dom annars kunna hålla intresset uppe... Jag ledsnade i vart fall på deras sätt, å köpte Kathrein-dekodern, nu har jag åtminston nåt att stilla nyfikenheten med. Kommer DM8000 så får väl pynta för en sån åxå..., man vill ju ha allt :oops: :D

mvh humlan.

929RR
2007-08-01, 10:58
I dag är det 1 Augusti, om exakt en månad släpps DM 8000 :dance: ............kanske

humlan57
2007-08-01, 12:46
I dag är det 1 Augusti, om exakt en månad släpps DM 8000 :dance: ............kanske

Eller i feb 2008..., DMM har i alla fall garderat sig med det :D

mvh humlan.

febster
2007-08-01, 16:46
Är det någon som verkligen tror att dreamboxen kommer i september?

Jag satt förra fotbolls VM och hoppades på att den skulle komma.. sen sa dom att den blev försenad till strax efter.. sen skulle den komma till årskiftet.. sen visades den upp på mässan i tyskland och då liknade den mer en beta box än den gjort tidigare utan hdmi mm.. sen.. sen... sen...

GÄSP!

humlan57
2007-08-03, 14:03
In September there vill be possible to use the USB connector for non removeble disk.

So finaly it's possible to do some recording with kati!

source: http://www.satundkabel.de/modules.php?op=m...order=0&thold=0

Translation from Google.

The USB interfaces of the HDTV Receivers of UF 910 of Kathrein, fallow-lying so far, will be applicable starting from September for the connection of external non removable disks and digital recordings.

That communicated Kathrein at the Wednesday evening. In the spring the introduced equipment orders one of it over altogether three USB interfaces, at the front and two at the back of the housing. Over the Slave connection at the front it is already today possible to bring software updates in. The two rear host interfaces are to be able to be used in the future for the connection of external storage media such as USB stick or non removable disk. That makes the access to functions as with a PVR (personnel video recorder), under it timer-steered recording or time Shifting, confirmed product managers for Michael possible Auer.

Kathrein wants to offer the necessary software extensions following the international radio exhibition (IFA) in September for the Download on its Website. Also without de-energised USB functions the Receiver in the SAT+KABEL test of the current expenditure with 76,05 of 100 points of valuation had sat down to the point of the HDTV Receiver tested so far.

mvh humlan57. mod at ufs910.se

929RR
2007-08-03, 14:28
Saxning ur nya NewCS (1.3)
Also we have compiled support for the Kathrein box, even though it might not be quite useful (seems awfully buggy)

DM 8000 kommer nog att vara helt buggfri när den dyker upp :roll: ,tur att man har tålamod

humlan57
2007-08-03, 15:52
Saxning ur nya NewCS (1.3)
Also we have compiled support for the Kathrein box, even though it might not be quite useful (seems awfully buggy)

DM 8000 kommer nog att vara helt buggfri när den dyker upp :roll: ,tur att man har tålamod

Det ser ut som Du/Vi kommer att få vänta länge, DMM har inte ens lagt upp nåt om en september release på sin egen hemsida än. Kanske Vi har fattat fel, å det var nåt annat år än 2007, som den skulle komma i september :shock:

mvh humlan.

929RR
2007-08-03, 19:51
Ja 2008, den som väntar på något gott.......... c-c

humlan57
2007-08-03, 20:01
Ja 2008, den som väntar på något gott.......... c-c Ja dom har ju väntat på Jesus i 2000 år sååå... :D

mvh humlan.

929RR
2007-08-03, 22:29
Ja dom har ju väntat på Jesus i 2000 år sååå... :D
mvh humlan.

Nej nu har du missat något, Jesus har redan varit här det är därför som vi har 2007-08-03 idag, det är någon annan sekt som väntar på något..........

Dreamboxsekten som väntar på gissa vad?

humlan57
2007-08-05, 13:50
Ja dom har ju väntat på Jesus i 2000 år sååå... :D
mvh humlan.

Nej nu har du missat något, Jesus har redan varit här det är därför som vi har 2007-08-03 idag, det är någon annan sekt som väntar på något..........

Dreamboxsekten som väntar på gissa vad?

Ja jag är ju fullblodshumanist å tillhör inte ens statskyrkan, så jag har dålig koll på dom relgiösa sagorna....

mvh humlan.

929RR
2007-08-05, 16:11
Stadskyrkan? :roll:
Nu är vi off topic tror jag bestämt

humlan57
2007-08-05, 19:25
Stadskyrkan? :roll:
Nu är vi off topic tror jag bestämt

Men är det inte dit dom beger sig, för att teckna sig för en DM8000..., så har jag hört iaf... :?

mvh humlan.

speakman
2007-08-16, 11:31
Lämpligt ställe att be till någon att den dyker upp inom överskådlig framtid iaf... :)

Enigma2 har förövrigt helt förbi gått mig. Kollade upp det och det ser ju riktigt trevligt ut med embedded python!
Snacka om möjligheter för även de som inte födds med kompilator i näven att göra små användpara utils!
Man kan ju alltid hoppas att det portas till UFS910... :)

Last Man On Earth©
2007-08-21, 17:25
@ Deaaaaaas

Kan du då bekräfta humlans inlägg att den blir försenad till feb 2008..?