handdator

Visa fullständig version : Ta bort Vista



poolle
2007-08-17, 05:09
Hej har en bekant med Vista som vill byta ut den mot Xp men enligt vissa
så går den inte å ta bort stämmer detta eller är det bara å köra med Xp skivan som vanligt
har inte haft tid å testa det än.

Så jag undrar om nån har testat å ta bort vista å lägga in xp istället för vista suger enligt henne.

mami
2007-08-17, 05:18
Är nog bara att ta en XP skiva å installera som vanligt. Du får ju bort Vista isamband med formateringen av HDD:n

/Mami

ElFeo
2007-08-17, 13:27
Det går med all sannolikhet inte att "nergradera" till XP. Som mami säger så kan du ju såklart installera XP om du formaterar hårddisken i varje fall.

Dual-boot vet jag inte om det fungerar men det borde det rimligtvis göra.

Zoomaz
2007-08-17, 14:20
Självklart kan du ta bort Vista.. Förmodligen gör du rätt i det oxå då vista
slöar ner datorn... Sätt bara i skivan å välj att ta bort nuvarande Partition och
skapa en ny. Välj där efter "Snabb Formatering".

Lycka till...

ellokko
2007-08-17, 15:00
Hmmm! Här har vi samma problem. Har haft min nya laptop i snart 2 veckor å är redan urless på LullLull-Vista. Men att bara köra över Vista med XP går inte.
Min burk påstår under kontrollen att den inte hittar någon hårddisk när jag bootar från XP-skivan.

Väljer jag F6 å installerar raid å asci-drivare så laddas de in å jag får ändå samma meddelande om att den inte hittar nån hårddisk.

Nu är jag fått tipset att även trycka F10 för att konfigurera drivarna eller nåt. Så det ska testas när jag kommer hem från jobbet.

Men de tips jag har fått är att det SKA funka om man bootar från en XP-skiva med SP2 på.

Återkommer om hur det går.

El L :lol: kk :lol:

ellokko
2007-08-17, 16:43
Det är märkligt att varenda trådjävel som hanterar en förfrågning angående Windowsrelaterat problem till varje pris måste skitas ner med Linuxsnack. Kan ni aldrig ge er?

Hur som helst så funkar det inte med den XP-skivan jag har. Håller på å ta ner följande:
Windows XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA så får vi se om den går bättre.

El L :lol: kk :lol:

admin
2007-08-17, 18:10
tagit bort ot-inlägg. fan asså jag är för snäll. nästa gång blir det nån som får en varning + ev avstägning.

ellokko
2007-08-17, 18:22
Bra jobbat, Admin! c-c

Jodå Poole, om du tar hem Windows XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA från PirateBay så kommer vi runt problemet.

Håller precis på å formaterar om min laptop å kommer snart få lägga in XP.

Det är rätt hyggligt med seeders oxå så det tar inte alltför lång tid å ta hem DVD´n å bränna den sen.
Ligger för övrigt mycket extragodis på den oxå.

Lycka till!

El L :lol: kk :lol:

magnus
2007-08-17, 20:37
Hmmm! Här har vi samma problem. Har haft min nya laptop i snart 2 veckor å är redan urless på LullLull-Vista. Men att bara köra över Vista med XP går inte.
Min burk påstår under kontrollen att den inte hittar någon hårddisk när jag bootar från XP-skivan.

Väljer jag F6 å installerar raid å asci-drivare så laddas de in å jag får ändå samma meddelande om att den inte hittar nån hårddisk.

Nu är jag fått tipset att även trycka F10 för att konfigurera drivarna eller nåt. Så det ska testas när jag kommer hem från jobbet.

Men de tips jag har fått är att det SKA funka om man bootar från en XP-skiva med SP2 på.

Återkommer om hur det går.

El L :lol: kk :lol:

en xp skiva har inte drivisar till sata diskar vilket du har hadde samma problem fick integrer sata drivisar i en ny skiva

poolle
2007-08-19, 23:30
Jag hämtar hem XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA så det ska väl funka får fixa det i veckan det är inte min dator utan en kompis men vi tackar dej ellokko.

mami
2007-08-20, 10:43
En annan lösning är att använda nLite och med den sätta in SATA drivrutiner som passar din kontroller till Win XP skivan.

/Mami

ellokko
2007-08-20, 11:29
Gött!!!

El Lokko

poolle
2007-08-20, 20:35
Hur börjar man så den börjar installera osv vad göra först tex?

ElFeo
2007-08-20, 20:47
Hur börjar man så den börjar installera osv vad göra först tex?

-Först backup på allt på den disk som du ska installera på.
-Starta med CD/DVD och låt installationen boota
-Följ instruktioner på skärmen och se till att delete den partition du ska installera på (samt skapa en ny förståss)
Om du har flera diskar är det såklart viktigt att inte råka delete fel partition.

En start i varje fall.

poolle
2007-08-20, 21:17
Visst är det bara å boota från cd/dvd = hålla F10 intryckt när man startar datorn?

Jag gillar inte vista har hållit på 2 gånger med det i hela mitt liv.

ellokko
2007-08-21, 08:51
Du behöver först in i BIOS å berätta aför datorn att den ska boota från CD först. När du sedan startar om med skivan isatt kommer burken fråga om du vill starta från CD-skivan.

Det vill du, sen är det bara å tuta å köra.

El Lokko

poolle
2007-08-22, 19:31
tack nu vet jag exakt hur man gör

poolle
2007-08-31, 22:08
Det funkar inte den laddar inte från skivan det tar ett tag sen startar Windows vista upp istället för att den boootar från skivan.

admin
2007-08-31, 23:25
Det brukar komma upp "Tryck <nånknapp> om du vill starta med CD-skivan" Tryck på <nånknapp>.

poolle
2007-09-01, 06:43
Aha typ F10 eller nått liknade enda med den här datorn är att den är knäpp men ska försöka.

deas
2007-09-01, 08:34
Gå in och kolla i bios så du har cd som första boot alternativ... Sen hårddisken som andra...

mimmie
2007-09-23, 17:07
Tjenare !

Jag har lagt in // Windows XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA // på min Hp laptop och allt fungerar, men jag undrar hur jag kommer åt alla program som jag har uppfattat ska ligga på skivan.

rask300
2007-09-23, 18:02
Tjenare !

Jag har lagt in // Windows XP SP2 PRO 2007 nwz DVD ED SWE V.7.06 build 16 SATA // på min Hp laptop och allt fungerar, men jag undrar hur jag kommer åt alla program som jag har uppfattat ska ligga på skivan.

Klicka på filen WPI.HTA, finns i rotkatalogen på skivan, så kommer det upp en sida där du markerar vad du vill installera.

Lycka till:thumbup::lol:

mimmie
2007-09-23, 18:28
Klicka på filen WPI.HTA, finns i rotkatalogen på skivan, så kommer det upp en sida där du markerar vad du vill installera.

Lycka till:thumbup::lol:

Tjenare.

Ska kolla det, tack för hjälpen

mimmie
2007-09-24, 18:28
Nu kommer vi till ett problem jag inte kan lösa.
Jag kan inte hitta någon drivrutin till Nvidia GeForce 8600 M

Finns den inte till XP, eller är jag bara sopig på att leta ?

ElFeo
2007-09-26, 17:12
Nu kommer vi till ett problem jag inte kan lösa.
Jag kan inte hitta någon drivrutin till Nvidia GeForce 8600 M

Finns den inte till XP, eller är jag bara sopig på att leta ?

Har du kollat på Nvidia.com? Det kan vara så att de hänvisar till tillverkaren av din dator eftersom det är till en bärbar?

mimmie
2007-09-26, 17:55
Jag har Googlat och sökt överallt (tror jag ) det finns inga XP drivisar till grafikkortet.
Har pratat med teknisk suport hos HP, en riktig tröttmössa påstod att det inte fanns några drivrutiner till XP.
Den här laptopen HP dv9575 eo har aldrig sålts med XP

Det känns som om kortet är framtaget till dom stora drakarna och dom sitter i Bill Gates knä och verkar ha som enda uppgift att få ut Vista på marknaden.

Det är 6800M som inte går, andra 6800 med andra bokstäver finns det drivisar till.

Jag fick bita i det sura äpplet och återinstallera Vista

ElFeo
2007-09-26, 19:31
Jag har Googlat och sökt överallt (tror jag ) det finns inga XP drivisar till grafikkortet.
Har pratat med teknisk suport hos HP, en riktig tröttmössa påstod att det inte fanns några drivrutiner till XP.
Den här laptopen HP dv9575 eo har aldrig sålts med XP

Det känns som om kortet är framtaget till dom stora drakarna och dom sitter i Bill Gates knä och verkar ha som enda uppgift att få ut Vista på marknaden.

Det är 6800M som inte går, andra 6800 med andra bokstäver finns det drivisar till.

Jag fick bita i det sura äpplet och återinstallera Vista

http://www.omegadrivers.net/nvidia.php har jag kört tidigare till Nvidia, dock inte det du har. Enligt sidan så fungerar det till alla nvidia-kort. Det finns länkar till ett forum där man måste registrera sig - kanske står något om det där.

mimmie
2007-09-26, 20:27
Typiskt !

Tack vare att du inte kunde låta bli min fråga, hittade jag en drivrutin.

http://www.laptopvideo2go.com/

Den är sen den 19/9, så den är ganska ny.
Vet inte om jag orkar lägga in XP igen bara för att kanske upptäcka att det är något annat som inte fungerar.
Men det är klart, det kan ju funka.
Om ett par dar dar är det väl roligt och fixa med burken igen.
Återkommer med resultatet.

snubbeltramp
2008-11-14, 17:45
Hmmm bara jag som får fram den blåa installationen och sen ett abrupt stopp där tydligen vista försöker starta sig helt plötsligt och får en blue screen krash?

måste man köpa ny hårddisk och köra xp installationen för att slippa vistas påträngande system?