handdator

Visa fullständig version : Hemma projekt - IPTV, VOD



mami
2007-09-01, 12:48
EDIT: SKIPPAT PROJEKT NU JUST (Kör med LinuxMCE idag, men kanske blir en kombination i framtiden?)

Skall skriva lite här om mitt IPTV/VOD projekt som jag skall fixa till bara jag har tid och lust!

Funktion:
- Ta emot kanaler från Satelit/Kabel/Marknät till en dator
- Plocka bort kodningen och skicka ut dem Multicast
- Ta in dem igen i en dator för att "skicka ut dem" som VOD (Unicast)
- Ändra upplösning/kodning för att minska bandbredden för att kunna skicka till klienter med mindre bandbredd.

För detta behöver jag följande:
- Bra dator (med linux)
- DVB-kort
- VLC (använder VLM funktionen)
- Sasc-ng
- Newcs
- Orginal kort

Vad jag har att fungera nu:
- Skicka kanalerna Multicast till klienter utan kodning*
- VOD direkt mot dvb korten**

* Tar emot kanalerna med vlc (via sasc-ng som plockar bort kodningen) för att sedan skicka ut som IPTV (Multicast) i eget nät. Positivt är att många klienter kan titta på samma kanal på samma gång.

** Tar emot kanalerna med vlc (via sasc-ng om jag vill ha bort kodningen) som sedan väntar på att en klient skall ansluta och välja vilken kanal som skall sändas. Negativt är att bara en klient i gången/dvb kort kan ansluta, eftersom klienten styr dvb kortet.

Steg 1: Försöka sätta ihop de två ovanstående.
Steg 2: Ändra codec när vlc skickar ut kanalen för att minska bandbredd. Om den klara det i realtid!!!!

Kommer senare att sätta in configurations filer m.m. vart eftersom det framskrider!
Men vänta inget snabbt, för som jag skrev i början: Vart eftersom jag har tid och lust.

Om någon annan prövar samma sak, så skriv gärna hur det går.

Bask
2007-10-31, 00:26
Hej!

Jag tycker att ditt IPTV/VOD-projekt verkar riktigt coolt.

Jag och några kompisar har länge tänkt göra ett likadant, men dessutom med en HD-baserad ringbuffert på 1-2 dygn på några populära kanaler. Det är ju inte sällan man kommer på att man missat ett program medan det sänds eller några timmar/dagar senare.

Vår plan är att kunna ladda ner ett program som sändes igår med t.ex.
"wget http://warehouse.iptv.se/tv4/2007-10-30/15:00+30m.ts". Eller varför inte mplayer istället för wget...

Hur långt har du kommit med ditt projekt?

Jag är inte så bevandrad i SASC-ng, men går den att använda utan VLC eller MythTV? Jag vill helst multicasta en okodad TS för varje kanal för att inte tappa någon information i början.

SASC-ng i dvbstream hade nog varit en bra lösning.


Bask

mami
2007-10-31, 07:29
Ja du, jag har ju inte haft tid att pilla på me detta projektet på ett tag. Man vänder liksom med vinden om man säger så....

Angående SASC-ng så är inte det beroende av något annat än en cardserver. Det emulerar ett tv kort med CI plats (CS). Skall försöka gå lite mera djupgående på sasc-ng.
Du har ett vanligt dvb kort installerat utan CI. När du sedan installerar sasc-ng så tar det automatiskt det första riktiga dvb kortet (om du inte ändra i start parametrarna) och gör ett nytt dvb kort av det riktiga. Så då har du 2st dvb kort i datorn. Du kan dock bara använda ett av dem!
Så nu har du:
- Ett riktiga
- Ett emulerat

Det emulerade funkar precis som ett riktigt dvb kort bara att du kan sätta CS via sasc-ng så får du "CI-plats" på ditt kort.
Du använder vilket TV program du vill för att titta på kanalerna, bara du hänvisar det till rätt dvb kort.

Mr.Pir@ten
2008-08-09, 12:22
hej,,,

lite nyfiken hur det går för dig å projektet ??

mami
2008-08-10, 13:49
Hej.
Tyvärr är nog detta något som inte kommer bli gjort. Kör med LinuxMCE nu och det har allt jag behöver idag...

/Mami