handdator

Visa fullständig version : Asus WL-500GP



blizzard
2007-09-01, 21:06
Hej.
Jag undrar om det är någon som vet om det är någon flaskhals i WL-500GP om man ansluter ett turbo 3g USB-modem med 7,2Mb/s (samt i framtiden även 14,4Mb/s).
Har läst att vissa använder flera kortläsare till sina WL-500GP i CS-sammanhang (då man som jag har förstått har ett USB-minne i ena porten), innebär detta att man kan splitta på portarna med en hub. Tanken är att om jag ska använda routern med turbo 3g även ska kunna köra CS direkt via routern (har då redan stulit en USB-port till modemet).
/ Blizzard

bowman
2007-09-01, 21:18
Det man iaf kan säga är att cs inte kräver någon som helst kapacitet varken nät eller cpu/minne/annat.

blizzard
2007-09-02, 09:24
Tanken var mest på hårdvaran.
Finns det tillräckligt med anslutningar, eller går det att förgrena utanför. Men det viktigaste var att routern inte blir flaskhals i förhållande till modemet (då med avseende på vanligt internetanvändande utöver CS).

Plow
2007-09-02, 09:26
Fungerar routern med huawei usb-modem?

Mango
2007-09-02, 10:00
Det går att utöka antalet usb-portar med en hubb - Ja.

Jag har själv kört dubbla phoenix-läsare och ett usb-minne på min Asus wl500gp med hjälp av strömlös usb-hubb från clasohlson - länk (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13772607)

:thumbup:

blizzard
2007-09-02, 16:36
@Plow.
Vad jag förstått på annat forum (som jag endast varit gäst på och saknat möjligheten att ställa frågor) så ska det fungera med samma oleg-firmware som gör det möjligt att använda AD-kortläsare mm.

Tänkte att det är många som har routern här och kanske har labbat lite. Det är i mitt fall inget kul och skaffa routern om det blir flaskhals på den eftersom jag endast kan få bredband via mobila nätet, USB-portens hastighet i sig har ju högre hastighet än exempelvis 14,4Mb/s.

bowman
2007-09-02, 16:43
Nu är det ju mbit det handlar om för hsdpa, dvs om du sitter i 3.6mbit täckning behöver du inte oroa dig för mer än ~350k/s (man får i regel mindre förstås). Knappast nån risk för flaskhals oavsett router då, möjligen maxar man 11b wifi. :) Några andra varianter än 3.6mbit är det väl ingen som faktiskt erbjuder?

blizzard
2007-09-02, 17:43
@bowman
Tänker även på framtiden.
Telia lovar att till oktober ha sitt 7,2Mb/s-nät klart i storstäderna. 14,4Mb/s är vad HSDPA ska kunna leverera. TRE har sagt att det bara är en fråga om intressenter för att utöka systemet till 14,4Mb/s. För mig är det en pengafråga om det blir aktuellt med 14,4 men routern är ju bra att den är med i åtminstone fram dit.

Om jag vill kommunicera med en laptop som inte har bef nätverkskort till routern, är det bäst att skaffa trådlöst nätverkskort via pc-card eller pc-card med Wlan.
Laptopen är tänkt att fungera med Linux (CS) så förslag på endera enhet med stöd för linux mottages.

Plow
2007-09-02, 18:10
Låter bra. Blir väl ett inköp snart då. Surfar med vindsnabba 3´s , 0.384Mbi pga boende i obygden.:angry: