handdator

Visa fullständig version : Nytt kort fungerar inte



Hugleik
2007-09-13, 06:33
Tjenare alla där ute i vårt avlånga land.

Har ett problem med min dreambox 500c. Det är så här att jag fått ett nytt kort från ComHem.
Satte i det i boxen och fick upp "can't decode". Trodde det berodde på att man måste uppdatera kortet i orginalboxen, så jag satte i det där och det fungerade direkt. Alla kanaler, fria som betalkanaler.
Men sedan när jag satte i det i dreamboxen igen var det samma problem. Har testat starta om boxen, starta om cam, som brukligt är i dessa situationer.


Kör med Dreambox 500c, Gemini 3.6, NewCamd cardserver 6.10b. Och allt flöt på perfekt medans jag körde med det gamla kortet.
Men sätter jag i det gamla kortet i dreamboxen fungerar allt fortfarande. Men det kortet har några år på nacken och vi ville byta för att minska risken för problem vid CS.

någon som har något bra förslag?

culo
2007-09-14, 06:34
prova med newcs kanske

Hugleik
2007-09-14, 13:36
det verkar vara många som skriver att man skall köra NewCS istället.
Kommer jag vara tvungen att göra många ändringar i klienterna för det?
kör MgCamd 1.24 där nu.
För mina klienter är ännu dummare än mig när det gäller datorer ;-)

Har lärt mig Newcamd, är det lika lätt att lära sig NewCS?

T-bird
2007-09-14, 15:36
En tanke bara!

Gamla kortet kan vara 2 språkigt, både viaccess och conax, och du har specat det som ett viaccesskort?

Nya kortet har bara conax = ingen bild?

929RR
2007-09-14, 15:38
NewCS är inget svårare (ganska lätt) än Newcamd, dessutom lever och utvecklas den serverprogramvaran vilket man inte direkt kan säga om Newcamd som serverprogramvara.
Du behöver inte göra något åt dina klienter, protokollet som används är fortfarande Newcamd i botten.
Kanske NewCS och CardserverProxy så blir det riktigt hightech och mysigt nu när vintermörkret kommer :thumbup:

@ Culo, hur gick det med din kortläsare och phoenixläget?

Hugleik
2007-09-14, 17:26
En tanke bara!

Gamla kortet kan vara 2 språkigt, både viaccess och conax, och du har specat det som ett viaccesskort?

Nya kortet har bara conax = ingen bild?


Specat det som ett viaccesskort?

går detta att lösa på något sätt?

culo
2007-09-14, 20:53
@ Culo, hur gick det med din kortläsare och phoenixläget?

adteknik bad mig skicka tillbaka den, å få den utbytt. Den verkar inte bete sig som folk ;-)
Gör det i helgen.
:-)

929RR
2007-09-16, 09:38
oki

culo
2007-09-29, 08:59
@ Culo, hur gick det med din kortläsare och phoenixläget?

fick en ny och det funkar nu. Fel på läsaren helt enkelt. blinkar inte som en vettvilling som förut.

929RR
2007-09-29, 10:10
fick en ny och det funkar nu. Fel på läsaren helt enkelt. blinkar inte som en vettvilling som förut.
Skönt!