handdator

Visa fullständig version : Linux vs Windowsbrottning.



eviln
2007-09-16, 10:00
Ja, hur ska vi lösa det här då utan att varenda tråd blir sabbad?

Kan snouser och matkho sluta att klottra linuxlösningar(?) i windowsfrågetrådarna så kan jag sluta att klottra om att linux inte är lösningen på allt.

Jag blir så jäkla irriterad på att se direkt felaktiga påståenden som tex att man inte kan köra flera servrar på en och samma windows maskin.
Eller att linux är vettigare för SSH ger en mindre overhead än vad ett remotedesktop i windows gör.
(det är ju så att openssh finns för windows med samt att en korrekt jämförelse skulle vara att man kopplar sig remote till en X-server med en windowmanager igång, men så här är det ju hela tiden)

Att oavbrutet blanda äpplen och päron i diskussioner gör trådarna enormt nedklottrade och till slut blir de låsta utan att något vettigt kommit fram.

En annan tanke är att admins skulle kunna splitta trådarna (istället för att låsa) när det är på gång så att frågorna kan manglas vidare men att lin/winbrottningen kan fortgå i någon annan tråd. Det är ju trots allt intressanta diskussioner i många fall.

Jag kan lova att jag administrerar lika många linux system som någon annan här och garanterat flest solaris och *bsd. Faktisk inte en enda windowsserver men det innebär ju inte att windows inte är användbart. Tvärtom! Det är jäkligt användbart och har en enorm uppsättning serverapplikationer som är helt unika och inte kan köras vettigt på någon annan platform.

Johan
2007-09-16, 22:13
Windows vinner. (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=Microsoft+Windows&word2=Linux)

Snouser
2007-09-17, 20:50
Windows vinner. (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=Microsoft+Windows&word2=Linux)

Haha, rolig funktion.
MS vinner hur man än gör.

Dizzy_dan
2007-09-18, 08:22
beror väll på om man gör testet med en windows burk eller linux burk..

ElFeo
2007-09-18, 11:15
beror väll på om man gör testet med en windows burk eller linux burk..
Det är väl snarare antalet träffar på en googlesökning som ger vinnaren - borde rimligtvis vara samma oavsett klient :)

Sedan kan jag bara hålla med Eviln om det trista i dessa sandlådedebatter. Ignorera eventuella inlägg som just du/ni inte tycker är relevanta så dör det ju ut ganska snabbt. Inget fel i att rekommendera Linux även om det kan bli tjatigt i längden...