handdator

Visa fullständig version : HJÄLP med Felsökning störningar boxer bild/antenn



ppalm
2007-09-16, 19:55
Hej för tv år sedan så installerade jag följande:
Antenn UHF K21-69 58EL UM58 (http://www.antennlaget.se/p2057/p_frame_page_swe.php?lastpage=16029&id=964&table=PRODUCT) med dipolförstärkare +22db (http://www.antennlaget.se/p2057/p_frame_page_swe.php?lastpage=16029&id=988&table=PRODUCT), nya kablar, en trevägssplit (en dämpning i port 3), nya uttag 2st samt en 12V strömförsörjning till stärkaren.
Bor ca 6mil från uddevalla sändaren (bor i Tanum 45731).
All var kanon gick jättelätt att installera signalstyrka+nivå 90-95%.

Men nu sedan 6månader sedan så e de inge bra. nivån studsar upp och ned. klipper grannen gräset, kör motorsåg eller kör det förbi en moped eller vissa bilar så dycker bilden och det hackar alá mosaikeffekt, till och med när jag tänder en lågenergi lampa i sovrummet 2,5m under antenn så stör den, skulle jag byta kanal via min trådlösa audio/video sädare (Tranvo gigaair) så blir det samma.

Jag har gjort följande utan resultat:
Skarvan om F-kontakten som går in i antenn.
Dragit ur strömmen ur audio/video sändaren.
Provat att rikta in antenn på nytt (svårare denna gång), även provat mot Bäckefors.
Haft ur dipolföstärkaren och rengjort kontakterna.
Mätt upp att strömförsörjningen fungerar.

Min gissning är att förstärkaren gjort sitt, någon annan som har en gissning vad som tar upp störningarna från bilar etc??????

Hjälp mig :'(

eviln
2007-09-16, 20:04
Jag håller med dig, låter som förstärkaren har lagt av.

Kjellsons
2007-09-17, 18:33
Kan vara antennförstärkaren, montera original anlutning i antennen istället för
förstärkaren.
Koppla sedan ur nätaggregatet så kabeln
går direkt förbi till tv apparaterna.

Får du då bild om än dålig så har du svaret.


Kjelle

ppalm
2007-09-17, 18:41
Kan vara antennförstärkaren, montera original anlutning i antennen istället för
förstärkaren.
Koppla sedan ur nätaggregatet så kabeln
går direkt förbi till tv apparaterna.

Får du då bild om än dålig så har du svaret.


Kjelle

Problemet för mig e att jag typ måste ha stärkaren annars blir det 0%
Tack för tipset annars.

Var och köpte en ny stärkare idag och när jag ändå skulle upp på taket igen.... så tog jag med mitt 20cm vattenpass och fick se att masten som sticker ut igenom råsponten lutade lite. knäckte masten ivåg och vola så fick jag 95% 95& igen.
Så antagligen lutade den lite framåt vilket gjorde att denna extremt riktbara antenn fokuserade en del på landsvägen oxo, vi får la se återkommer om några daga om hur det varit med störningarna.

Nu har jag iallafall en dipolförstärkare om åskan skulle slå till.

//PPalm