handdator

Visa fullständig version : router rekomendation



hasko
2007-09-24, 09:10
Kör idag med dlink 624 g air plus men känns som om den hackar hela tiden på db 500. Något förslag eller ny router. :(:(:(

Snouser
2007-09-24, 09:15
En gammal dator, två nätverkskort och os:et Clarkconnect, så har du en perfekt router/gateway. Jag har en sådan, den har gått underhållsfri i 3år (utan planerade omstarter)

http://clarkconnect.com

Om du vill ha en färdig router så är Cisco (om du har pengar) bra, eller kanske en LinkSys.

matkoh
2007-09-24, 12:05
Hmmm.

Linksys alla gånger

929RR
2007-09-24, 12:32
En Asus WL-500g premium med Openwrt http://openwrt.org/ och X-wrt http://x-wrt.org/ funkar skitabra.

atomized
2007-09-24, 22:56
Den bästa routern just nu är D-link DIR-655. Se nedanstående länk:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/chart,119/
(Matkoh kan säga vad han vill, jag tror de här grabbarna vet bättre...)

hasko
2007-09-25, 06:40
tack för alla svar

Snouser
2007-09-26, 16:12
Den bästa routern just nu är D-link DIR-655. Se nedanstående länk:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/chart,119/
(Matkoh kan säga vad han vill, jag tror de här grabbarna vet bättre...)

Ja tror att det är erfarenhet som spelar roll och inte en massa tester (eller vad de vad du länkade till). Jag har själv haft en massa dålig erfarenhet av D-link, och då menar jag inte någon billig router för 300:- för 2 datorer, utan större serverhallar. Om ja skulle gissa så tror jag att Matkoh har ganska stor erfarenhet (av de jag har läst) av IT i allmänhet. Jag skulle personligen aldrig få för mig att använda d-link. Cisco ska de vara.

ElFeo
2007-09-26, 17:03
Den bästa routern just nu är D-link DIR-655. Se nedanstående länk:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/chart,119/
(Matkoh kan säga vad han vill, jag tror de här grabbarna vet bättre...)


Tyckte inte att det testet sa särskilt mycket. De problem som jag (i begränsad mängd) upplevt med D-Link är framför allt tillförlitligheten.

wertigo
2007-09-26, 17:38
inte för att jag förespråkar D-link, men dom har 2 olika produkt-segment, ett för privatpersoner och ett som är mer för företag. Den sistnämnda är rätt ok, men klart att det finns bättre (cisco, linksys, 3com osv..)

atomized
2007-09-27, 04:02
Jag skulle personligen aldrig få för mig att använda d-link. Cisco ska de vara.
Jag har jobbat mycket med Cisco och gillar Cisco skarpt! De lirar dock i en helt annan prisklass som gör dem tämligen ointressanta för privatpersoner. Vi pratar om priser som är c:a tio gånger högre än vad du betalar för de vanligaste "hemma-routrarna". Inget alternativ för det vanliga hemmanätverket alltså...

atomized
2007-09-27, 04:19
Tyckte inte att det testet sa särskilt mycket. De problem som jag (i begränsad mängd) upplevt med D-Link är framför allt tillförlitligheten.

Jag tyckte testet var väldigt seriöst genomfört och gjort av folk som uppenbarligen har hållit på med nätverk i många år. Man hade mätt throughput från WAN till LAN och tvärtom samt hur många samtidiga sessioner som kunde hanteras. Jag vet inte vad du mer önskar dig av ett router-test?

Vad gäller tillförlitlighet så är det svårt att förutsäga för nya modeller. D-link är dock såpass styva i korken att de lämnar ELVA års garanti på sina nya produkter.

(Jag är inte anställd av D-link eller tjänar några som helst pengar på D-link. Jag tycker bara att D-link har ett oförtjänt dåligt rykte som mest beror på en massa skitsnack. Jag har jobbat professionellt med Telekom och IP-nät i många år och sett de flesta fabrikat på utrustningar som finns. I mitt tycke är inte D-link sämre än t.ex Netgear eller Belkin eller något annat fabrikat av "hemma-routrar".)

ElFeo
2007-09-27, 11:08
Jag tyckte testet var väldigt seriöst genomfört och gjort av folk som uppenbarligen har hållit på med nätverk i många år. Man hade mätt throughput från WAN till LAN och tvärtom samt hur många samtidiga sessioner som kunde hanteras. Jag vet inte vad du mer önskar dig av ett router-test?

Vad gäller tillförlitlighet så är det svårt att förutsäga för nya modeller. D-link är dock såpass styva i korken att de lämnar ELVA års garanti på sina nya produkter.

(Jag är inte anställd av D-link eller tjänar några som helst pengar på D-link. Jag tycker bara att D-link har ett oförtjänt dåligt rykte som mest beror på en massa skitsnack. Jag har jobbat professionellt med Telekom och IP-nät i många år och sett de flesta fabrikat på utrustningar som finns. I mitt tycke är inte D-link sämre än t.ex Netgear eller Belkin eller något annat fabrikat av "hemma-routrar".)

Jag kanske missade delar i testet, men det enda jag hittade var fyra listor med uppmätta resultat. Det enda jag säger är att det är inte allt i min värld om jag ska köpa en router, eller en pryl över huvud taget.

I övrigt så skrev jag utifrån mina egna begränsade erfarenheter av D-Link (4 olika routers som alla är minst 2 år gamla) när jag skrev att de inte var tillförlitliga. Mycket mycket möjligt att jag har sett fyra måndagsex och/eller att D-Link har gjort en uppryckning sedan dess.

atomized
2007-09-27, 12:58
Jag kanske missade delar i testet, men det enda jag hittade var fyra listor med uppmätta resultat. Det enda jag säger är att det är inte allt i min värld om jag ska köpa en router, eller en pryl över huvud taget.


Själva testet av D-link routern börjar på:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30087/96/
Det beskrivs på 12 sidor.
Motsvarande tester har gjorts på ett antal andra routrar också. Den tabellen jag länkade till först är alltså sammanställningen av alla dessa tester. Genom att klicka på en viss router i tabellen kommer du till dess test.

majos3
2007-09-27, 14:59
Jag kanske missade delar i testet, men det enda jag hittade var fyra listor med uppmätta resultat. Det enda jag säger är att det är inte allt i min värld om jag ska köpa en router, eller en pryl över huvud taget.

I övrigt så skrev jag utifrån mina egna begränsade erfarenheter av D-Link (4 olika routers som alla är minst 2 år gamla) när jag skrev att de inte var tillförlitliga. Mycket mycket möjligt att jag har sett fyra måndagsex och/eller att D-Link har gjort en uppryckning sedan dess.

D-link har ett obefogat dåligt rykte. Har hjälpt ett antal som sagt att de har problem med dessa & har hittils bara sett handhavandefel. Har själv haft flera D-link i många år & ALDRIG haft problem med nån av dessa.

majos :) :)

matkoh
2007-09-27, 15:36
Hmmm.

Jag jobbar som komtekniker på en kommun och på de ställen där det är / har varit problem så är det i 99 fall av 100 D-Link som är inblandade. Oftast i form av usla nätaggregat. De verkar inte ens tåla en nätspik, utan att självdö. Och på de problemställen som vi har bytt till Linksys, där har alla konstiga problem försvunnit. Och då pratar jag inte om en eller 2 D-Link utan säkert 300 olika burkar (switchar, router, AP osv). Så vad kan jag säga förutom att D-Link suger. Dessutom så är deras support (i Haparanda), under all kritik. De börjar ALLTID med att skylla på kunden (precis som Telia).

eviln
2007-09-28, 10:48
Ja tror att det är erfarenhet som spelar roll och inte en massa tester (eller vad de vad du länkade till). Jag har själv haft en massa dålig erfarenhet av D-link, och då menar jag inte någon billig router för 300:- för 2 datorer, utan större serverhallar. Om ja skulle gissa så tror jag att Matkoh har ganska stor erfarenhet (av de jag har läst) av IT i allmänhet. Jag skulle personligen aldrig få för mig att använda d-link. Cisco ska de vara.

Jisses, vem kommer på idén att sätta D-Link prylar i sina serverhallar?
Inte direkt så macLaren sätter Biltemagrejer i sina bilar.

Rätt sak på rätt plats. D-link hör hemma i villan/lägenheten eller på det lilla kontoret och där funkar de utmärkt.