handdator

Visa fullständig version : Att logga in som root tillåts inte.



bjornsson
2007-09-25, 16:59
Varför får jag det meddelandet då jag försöker logga in som root?
Kör Mandriva 2007.

Precis installerat. Kan logga in som vanlig användare men inte starta en ny session och loggain root.

matkoh
2007-09-25, 17:51
Hmmm.

Man loggar ALDRIG in som root ur säkerhetsaspekt. Däremot så kan du som vanlig användare öppna ex. terminalen och skriva su + lösenordet & då är du root i det fönstret.

bjornsson
2007-09-25, 17:57
men om jag vill göra det då :)
hur gör jag då?

Inte bara komma åt den via en terminal utan få det visuellt.

matkoh
2007-09-25, 18:06
Hmmm.

Varför det ?????????? Du kan göra ALLT från terminalen (i den grafiska miljön). Normal läget för de flesta *nix är att root INTE får logga in, finns absolut ingen anledning att ändra på det. Och är det något grafikst verktyg som behöver root-rättigheter så kommer progget att fråga efter root-lösen.

bjornsson
2007-09-25, 18:40
ok då, får lära mig arbeta mera via terminalen då :)
Hur gör jag får att få cardserver.i386 blir körbar?
Får upp "Åtkomst nekas" nu bara....

Förut så loggade jag in som root och kunde "högerklicka" och via egenskaper ända behörigheterna på den.

wildone
2007-09-25, 18:54
ok då, får lära mig arbeta mera via terminalen då :)
Hur gör jag får att få cardserver.i386 blir körbar?
Får upp "Åtkomst nekas" nu bara....

Förut så loggade jag in som root och kunde "högerklicka" och via egenskaper ända behörigheterna på den.

Som root:

chmod +x cardserver.i386

matkoh
2007-09-26, 04:40
Hmmm.

1.Logga in i burken som dig själv.
2. Öppna ett terminalfönster och bli root där (su + lösenord)
3. chmod 755 /usr/bin/cardserver.i386 (ändra rättigheterna, om binären ligger i /usr/bin som är lämpligt ställe)
4. Nu är rättigheterna ändrade en gång för alla, så det behöver du inte göra någon mer gång.
5. För att starta progget.
cardserver.i386 >> /var/log/cardserv.log & vänta till prompten kommer tillbaka.
exit (eller ctrl-D) så går du ut från root-läget. Nu loggas oxå händelser tll /var/log/cardser.log som du kan läsa med ex. cat, more, tail, head, vi osv.