handdator

Visa fullständig version : Hur använda e2fsck?



T-bird
2007-10-03, 23:59
Jag kör en NSLU2 med unslung 6.8 på, unsling till en hdd som är formaterad till ext3.

Den har fått ett par ofrivilliga stop så jag ville kolla hur den disken mår.

kör "e2fsck -n -v /dev/sda1" och finner ett antal fel, men hur gör jag för att reparera den?

Att reparera på ett monterat filsystem rekommenderas inte och det här är ju root disken så hur i he*vete gör man då?

matkoh
2007-10-04, 03:41
Hmmmm.

Man bootar om och väntar på frågan om filecheck.

Snouser
2007-10-04, 12:29
Boota upp med en livecd och gör en check på den.

T-bird
2007-10-04, 16:13
Nu var det ju en NSLU2 (http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1119460471050&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper) det var frågan om så inget av ovanstående förslag är väl genomförbart i det här fallet?

matkoh
2007-10-04, 17:51
Hmmmm.

Då kanske det är enklast att ta och stoppa disken i en annan Linux-burk & köra fixen där. Så gjorde jag häromsisten på min slug. Det är allmänt lite svårt att fixa rootdisken, blir lite av moment-22.

eviln
2007-10-04, 20:18
Nu har jag inte en aning om riktigt vilka system du använder eller hur de är confade men generellt så när systemet inte har unmountat filsystemet så markeras det inte att det har unmounats "clean".
Detta innebär att vid nästa start så forceras en fsck (förutsatt att du har skrivit in i fstab att just den partitionen ska kolls över huvud taget...brukar sluta med "0 1", "1 2" eller liknande. 0 0 så kollar den inte).

*Alltså, om filsystemet inte unmountas korrekt så bör systemet automagiskt köra en fsck vid reboot.*

T-bird
2007-10-04, 21:23
Letade reda på en wiki men det gick inte bättre för det :'(
http://www.nslu2-linux.org/wiki/FAQ/RepairingDiskErrors

Med metod 1 så går det inte att unmounta

Drar hem en ubuntu CD och startar upp med, samma resultat, det går inte att unmounta

Nu skiter jag i det, den får sitta där med eller utan errors