handdator

Visa fullständig version : Hög "cpu användning"



toks
2007-10-08, 06:31
Vad kan det bero på att min processor verkar vara överbelastad?
I aktivitetshanteraren så ser jag att den ofta ligger på 90-100%.

Det räcker att endast 1 program körs (tex. webläsare) för att det ska gå upp till 90-100%.

När den ligger så högt blir det även ett missljud från processorn.

Jag har kollat att datorn är virusfri, jag rensar datorn från spyware
mm. dagligen, så jag tror att den ska vara ok.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

mami
2007-10-08, 07:10
Kan vara defekt moderkort också. Någon kondensator som har "svällt".

/Mami

folke
2007-10-12, 12:17
Kan vara svchost.exe
Kolla Ctrl+alt+del och aktivitetshanteraren. Där ser du vilken process som äter CPU.

toks
2007-10-12, 15:48
Det är oftast webläsaren som tar kraft, den kan ligga mellan 80-100% en längre tid och då kommer också missljudet.

Men har jag förstått saken rätt så är det knappast processorn som låter, snarare är det nån fläkt som måste jobba på högvarv.

bomm
2008-03-16, 11:45
vad har du för virus progran
det kan vara det som ligger och jobbar
kolla med att avinstalera det å se om cpu jobbar lika mycket då

cry_wolf
2008-03-17, 20:35
vad har du för virus progran
det kan vara det som ligger och jobbar
kolla med att avinstalera det å se om cpu jobbar lika mycket då

Det är inte så enkelt att du är inne på en sida som drar mycket cpu ? Vad har du för processor i den ? Om du skriver about:blank i addressfältet och trycker enter, jobbar den lika mycket då ?

toks
2008-03-18, 08:11
Det är inte så enkelt att du är inne på en sida som drar mycket cpu ? Vad har du för processor i den ? Om du skriver about:blank i addressfältet och trycker enter, jobbar den lika mycket då ?

Celeron 3.33 GHz- 1024 Ram

Jovisst är det så att vissa sidor som tex. expressen och aftonbladet får cpu andvändningen att rusa upp i 100%.
Efter en stund så brukar fläkten tokrusa, det låter som hela datorn är på väg att haverera.
Nu är jag less på denna skit snart byter jag nog dator.

islander
2008-03-18, 18:59
Det är skitsidor, på speciellt aftonbladet gjorde min gamla dator(Pentium 3.0)precis så med både med IE och FF, även på min nya dator så startas I.E om med jämna mellan på just Aftonbladet.

Det du kan testa är att stänga av Adobes skitprogram, flash mm det gör du under hantera tillägg, det hjälpte delvis för mig..

cornholio
2008-03-30, 23:06
Skulle gissa på att du har fler än ett fel.
Säkert har du nåt tredjepartsprogram installerat till Internet Explorer t.ex. nån mindre lyckad version av adobe flash eller liknande.
Hur funkar den till andra program ?
Laggar den ihop totalt ifall du drar igång ett spel på den ?
I så fall kan du ha andra program som ligger och står, sen kan det även vara hårdvarurelaterat som trasiga minne, kass processorfläkt eventuellt damm i någon kylfläns.
En Celeren på över 3 Ghz med 1024 i ram ska inte ligga på 80% på aftonbladet.se
Hittar du inget så prova byta ut/låna en hårddisk och installera om windows med rätt drivrutiner och se ifall det blir någon skillnad. Det bör ta c:a 3 timmar alltsomallt med alla uppdateringar som behövs.

toks
2008-03-31, 12:33
Skulle gissa på att du har fler än ett fel.
Säkert har du nåt tredjepartsprogram installerat till Internet Explorer t.ex. nån mindre lyckad version av adobe flash eller liknande.
Hur funkar den till andra program ?
Laggar den ihop totalt ifall du drar igång ett spel på den ?
I så fall kan du ha andra program som ligger och står, sen kan det även vara hårdvarurelaterat som trasiga minne, kass processorfläkt eventuellt damm i någon kylfläns.
En Celeren på över 3 Ghz med 1024 i ram ska inte ligga på 80% på aftonbladet.se
Hittar du inget så prova byta ut/låna en hårddisk och installera om windows med rätt drivrutiner och se ifall det blir någon skillnad. Det bör ta c:a 3 timmar alltsomallt med alla uppdateringar som behövs.


Tack för tipset, men jag har bytt dator, var jävligt less på att det lät som en skördetröska.
Tror också att det var fler än ett fel, missljudet kom delvis från hårddisken, fläkten tokrusade ibland och processorn var uppe i 100% ganska ofta.

Summasumarum- en jäkla skitdator!