handdator

Visa fullständig version : Inloggning Linux



snake
2007-10-20, 17:01
Hej

Har en Mandrake dist och är konfiguerad att tillåta inloggning via Winscp. Datorn är igång och har ett root konto men när jag försöker logga in så säger den fel lösenord hela tiden. Jag kan logga in med hjälp av användarkontot men inte med root. Vad skall man göra?

Tack för svar


//snake

matkoh
2007-10-20, 17:08
Hmmm.

Enkelt !!! Logga in med ditt användarkonto & bli root i ett fönster mha kommandot su.
Root inloggning från fjärr är normalt avstängt pga säkerhet.

snake
2007-10-20, 17:17
Tack Matkoh

Använder jag kommandofönstret från WinSCP? Hur skriver jag kommandot?

Tack

//snake

admin
2007-10-20, 17:20
mha kommandot su.
Skriv alltså bara "su"

snake
2007-10-20, 18:04
Jag får tacka


//snake

Kalle_P
2007-12-02, 00:11
Hej
Jag lånar tråden litet grand.
Saken är den jag har köpt en dator på auktion ( Chalmers ETA ) som har till min överraskning Linux Red Hat installerad, fast det står XP Home på utsidan.
Min fråga är måsta jag spola hela installationen för att jag inte har konto och lösenord eller går det att läsa ut på något sätt. Jag vill helst behålla Linux på den burken.
Nästa problem är BiosPassWord. Det är ett Award Medallion Bios v6.0 , finns det ett Masterpassword till det där bioset? Jag vill helst inte sudda CMOS minnet.

Mvh Kalle

deas
2007-12-02, 08:05
Enklaste är att köra clear cmos och sen blåsa in en ny linux dist... Så får du ett system som är som du vill ha det...

Kalle_P
2007-12-02, 10:53
Enklaste är att köra clear cmos och sen blåsa in en ny linux dist... Så får du ett system som är som du vill ha det...
Jo.. det är den lätta vägen, men nu är jag alldeles för nyfiken hur andra har gjord.

Mvh Kalle

atomized
2007-12-02, 12:20
Läsa ut lösenordet kan du inte. Däremot borde det gå att boota upp burken på någon Linux live-cd och montera hårddisken på t.ex /mnt. Sedan letar man upp /etc och editerar filen shadow. På raden som börjar med root: så tar du bort allt mellan de två första ':' -tecknen så att raden börjar root::
Det som står mellan de två första : är det krypterade lösenordet. Tar du bort det kan du sedan logga in med root utan lösenord och sätta ett nytt lösenord.

Kalle_P
2007-12-02, 12:28
Tack det var en anvisning som heter duga.:thumbup:
Nu måste jag bara se till att jag kommer in i bioset för att få igång CD-boot.

Mvh Kalle

Snouser
2007-12-02, 12:59
De vill mycket till att CMOS inställningarna ska vara grundande/unikt inställda för att datorn ska funka. Vad ja kan se så känar du inget på att behållla dessa inställningar. Nolställ CMOS så känar du ett par dagar...

deas
2007-12-02, 13:22
Finns ju även "Load optimized defaults" i vissa bios som brukar ställa in sig rätt bra som grundinställningar om nått skulle strulla...

metalcrash
2007-12-02, 14:30
Går det inte bara att boota upp i single usermode och köra passwd?

metalcrash
2007-12-02, 14:33
http://bloggerdigest.blogspot.com/2007/01/reset-lost-root-password-in-linux.html
Länk som visar hur man bootar upp i single usermode och kör passwd.

atomized
2007-12-02, 14:53
Jo, det borde gå att boota upp i single user mode och köra passwd. Jag var inte säker på om RedHat krävde password i single user mode men tydligen inte.

Kalle_P
2007-12-02, 15:54
Tack för all Hjälp
Jag har testad ett gäng såkallade Backdoor Password men inget hjälpte, så jag plockade bort Cmos batteriet. Det Supervisor Password är borta nu men nu för jag en splashscreen från ASUS-moderkort men den stör jo inte. Jag får nog se till och optimera bios inställningar för machinen har blivit slöare. Jag har lagd hårddisken på hyllan sålänge tills jag har läst in mej på Linux något. För programmet bootade upp i textmode endast och stannade vid en login promt. Det fanns inga andra alternativ. Kan nån rekommendera en bra läsning för en nybörjare?

Mvh Kalle