handdator

Visa fullständig version : dlink di-524 gör så att jag tapapr uppkoppling?



mr_richard
2007-11-10, 10:23
Jag har bbb adsl och bor i skogen där man inte får flera ip adresser av dom, det jobbet ska en dlink göra åt mig, problemet är att jag tappar anslutningen någon gång i timmen eller så (har inte uppfattat någon logik i det).

Jag har efter en drös samtal med bbb´s support tjatat till mig ett nytt modem och det har fört med sig att jag knappt har några paketförluster längre och att min ut hastighet ökat rejält. Men detta problem kvarstår. Och det enda jag och bbb supporten inte gillar i min utrustning är just d-linken.

Så vad tror ni, ska jag elda upp den och köpa en linksys eller kan det finnas någon mer harmonisk lösning. Jag har en 400s som får saker via nätet och bilden fryser varje gång det kopplar ner :'( kanske någon inställning i dlinken jag missat?

matkoh
2007-11-10, 12:14
Hmmmm.

D-Link = crapp, byt omgående till LinkSys (made by Cisco).

wildone
2007-11-10, 12:17
D-link - Taiwantillverkat skräp av överblivna och skrotade tamagotchis...så gissa kvaliteten på det =)

Tyvärr har ju 3com sålt sig till kineserna och heter huwaeii nu *ryser*, så jag rekomenderar en linksys som är ciscos konsumentlinje.

Dlink är en dlink är en dlink är en.....tamagotchi :D

För att förtydliga mig: jag fullkomligt hatar dlink

atomized
2007-11-11, 14:23
Och som vanligt går det inte att föra en vettig diskussion om olika fabrikat av nätverksutrustning i det här forumet. Jag orkar inte försöka föra fram några balanserade åsikter längre...
Livet är dock inte så enkelt att allt blir guld och gröna skogar bara för att man kastar ut allt vad D-link heter...
Och Linksys tillverkas inte av Cisco heller...

För att återgå till frågeställarens ursprungliga problem så skulle jag spontant misstänka något problem med DHCP-förhandlingar när man tappar kontakten en gång i timmen. IP-adresser via DHCP brukar omförhandlas en gång i timmen. Kolla WAN-inställningarna noggrant är mitt tips. Ta reda på om ISP:n kör DHCP eller fasta IP-adresser?

wildone
2007-11-11, 14:35
öhh..

Linksys, a division of Cisco Systems, Inc.

För att förtydliga mig något, jag har jobbat en hel del med nätverk, både på konsumentsida som företag och vi har bytt ut och kastat allt för många dlink för att jag ens ska orka hålla räkningen, deras senaste produkter har dock något bättre kvalitet men just den här DI-xxx serien var verkligen crap.

erzza77
2007-11-11, 14:51
Kan hålla med om att DI-xxx serien är skräp, hade en di-624 som startade om sig flera gånger om dagen, wlan fungerade när den själv tyckte att det passade. Uppdaterade firmware men samma problem ändå.

Skickade in den men fick tillbaka den och det var inget fel på den påstod dom,så den åkte rätt ner i papperskorgen och jag köpte en Linksys och la in dd-wrt sen dess har allt fungerat problemfritt.

Aldrig mer en D-link

atomized
2007-11-11, 15:01
öhh..

Linksys, a division of Cisco Systems, Inc.

För att förtydliga mig något, jag har jobbat en hel del med nätverk, både på konsumentsida som företag och vi har bytt ut och kastat allt för många dlink för att jag ens ska orka hålla räkningen, deras senaste produkter har dock något bättre kvalitet men just den här DI-xxx serien var verkligen crap.

Linksys ÄGS av Cisco som ett dotterbolag. Det innebär dock INTE att Linksys på något sätt tillverkas i samma fabriker som Cisco eller har support av samma klass som Cisco. Prova själv att ringa Linksys support så märker du att du lika gärna kunde ringt till D-Link eller Netgear.

Dock tycker jag att Linksys är helt OK grejor och bland det bästa på marknaden i det prissegmentet. Men att som vissa gör sätta likhetstecken mellan Linksys och Cisco som kostar tio gånger så mycket är vilseledande. Det finns en anledning till att Cisco kostar tio gånger mer...

Och ja, jag har jobbat professionellt med nätverk och Cisco i många år och vet vad jag talar om...

wildone
2007-11-11, 16:42
Nej Cisco sätter säkert sitt namn på "usla produkter" som inte håller vad de lovar :rolleyes:

Att de inte "håller samma klass" - vare sig komponentmässigt eller supportmässigt - är väl självklart, något måste man få för pengarna emellan. Det är fortfarande Ciscoteknik och till viss del delade komponenter.

Men jag har aldrig haft samma problem med en linksys som jag har haft med dlink och till viss del netgear.

Sen att först halvt lovorda Dlink och sen i andra andetaget säga att man jobbar proffesionellt med nätverk.. jag vet inte ens vart jag ska börja för att förklara hur illa det rimmar.. men men allt är inte svart och vitt.

atomized
2007-11-11, 18:52
Nej Cisco sätter säkert sitt namn på "usla produkter" som inte håller vad de lovar :rolleyes:

Att de inte "håller samma klass" - vare sig komponentmässigt eller supportmässigt - är väl självklart, något måste man få för pengarna emellan. Det är fortfarande Ciscoteknik och till viss del delade komponenter.

Men jag har aldrig haft samma problem med en linksys som jag har haft med dlink och till viss del netgear.

Sen att först halvt lovorda Dlink och sen i andra andetaget säga att man jobbar proffesionellt med nätverk.. jag vet inte ens vart jag ska börja för att förklara hur illa det rimmar.. men men allt är inte svart och vitt.

Du kastar ur dig ett och annat påstående: "Det är fortfarande Cisco-teknik"
Är det? Cisco har köpt Linksys fabrik och håller den under armarna. Säkert har man gett vissa direktiv, men i grunden är det fortfarande produkter utvecklade av Linksys.

Ett annat av dina påståenden: "till viss del delade komponenter"
Hur vet du det? Det skulle förvåna mig eftersom Linksys och Ciscos grejer hittills har utvecklats och producerats på helt skilda håll.

Vidare påstår du att jag "lovordat D-Link"
Har jag? Allt jag försöker säga är att i mitt tycke är D-Link varken bättre eller sämre än konkurrenterna i prisklassen. Min enda önskan är att försöka få en saklig diskussion om sådana här saker, men varje gång möts jag av våldsamma attacker av "Kasta D-Link maffian"...

Kasta gärna era D-Link om ni vill, men i mitt tycke är det inte svaret på jordens alla nätverksproblem...

En liten förklaring då:
Jag har jobbat c:a tre år som nätverksansvarig på Ericsson i Göteborg. Jag har också en lång bakgrund inom telekom, datakom och IT. Under den tiden har jag sett och jobbat med de flesta fabrikat av utrustning. Bl.a. Cisco, Extreme, HP men även en och annan D-Link, Netgear eller Linksys.

Jag har inte sagt att jag lovordar D-Link. Vad jag däremot säger är att jag tycker de håller ungefär samma klass som konkurrenterna i prisklassen. Jag har inte funnit fog för påståendet att D-Link skulle vara väldigt mycket sämre än t.ex. Netgear, Belkin eller Linksys.

Personligen har jag använt en 5-6 D-Link produkter hemma eller hos släktingar och aldrig haft några större problem med dem. Då har jag haft betydligt större problem med en Netgear (WGR 614) som jag anser vara en ren skitprodukt.
Som vanligt gäller att om man vet vad man gör så är det lättare att få ordning på grejorna.

Fabrikat och modellbeteckningar betyder mindre och mindre:
Idag är det så att en viss modell t.ex. DI-524 finns i en 4-5 olika hårdvaruvarianter, under resans gång byter tillverkaren ut CPU, radiochip, minnesstorlekar m.m. Linksys bytte t.o.m. operativsystem i v.5 av WRT54G från Linux till VxWorks.

Hur skall vi veta vilken hårdvara vi refererar till när vi pratar om en viss modell? Hur skall vi veta om den är bra eller dålig? Vi måste i så fall också tala om vilken hårdvaruversion det gäller. I princip kan hårdvaruversion 2 vara bra och hårdvaruversion 3 vara kass. Det är helt olika modeller även om de marknadsförs under samma namn.

Det är också så att i stort sett samma hårdvara används av flera fabrikat. T.ex. så är hårdvaran i Linksys WRT54GX och Belkin F5D8230-4 praktiskt taget identisk. Det går t.o.m. att ladda samma firmware i dem. Det är så i dagens läge att mycket av produkterna utvecklas av underleverantörer som Broadcomm, Atheros m.fl.
Belkin, Linksys, Netgear, D-Link och andra kända namn köper sedan in dessa mer eller mindre färdiga produkter och förpackar dem i en egen modell.

Så för att välja idag behöver man vara påläst, ha studerat några olika forum och tagit del av andras erfarenheter. Märkes-namnen betyder mindre och mindre. Det är viktigare vilken modell och vilken hårdvara man får tag i.

Allt det här är ju inte alldeles lätt att hålla reda på och det är naturligtvis lättare att bara skrika "Släng D-Link"...

Nu har jag sagt vad jag ville säga och tiger härefter!

Till mr_richard vill jag fortfarande ge tipset att kolla på WAN-inställningar och speciellt DHCP. Kolla också om det finns en uppdaterad firmware för din DI-524. Jag har läst om användare som haft DHCP-problem liknande dina, men där det löst sig i en senare version av firmware.

mr_richard
2007-11-13, 11:15
Ojoj, vad jag startade :) känns som om någon hjälpte mig med uppgraderingen, tack för det!
I övrigt så är jag ju bara en simpel kriminell fildelare och fps-gamer så det mesta ni pratat om är inget jag kommer ihåg i morgon, mest för att jag förhoppningsvis inte behöver rota i det mer än en gång vart 4e 5e år eller något.

Ett stort problem för mig har varit det dom på bbb-supporten kallar "plattformen" jag är ansluten till. Här i skogen är den inte så bra som i storstan, där kunde dom felsöka mer och se om felet var fram till och med modemet eller i mitt lan, det påstår dom att dom inte kan här. Sen fick jag ju 4 publika ip adresser då så rauter var ju inte lika viktigt, det helt smärtfritt med accesspunkter ist.

Nu hör det ju till saken att många andra här (i området) även utan rauter har samma problem jag har eller har haft, paketförluster på mellan 50 och 90 % i snitt/24h ständigt nya ip adresser (upp/ner kopplingar) oavsett isp och oavsett om dom har rauter eller inte (finns bara bbb och telia så vitt jag vet).

Men jag har tjuvsurfat lite på grannens linksys och gillade inställningarna på den så jag köper nog en sån om det inte löser sig med uppgraderingen. Innan jag köper nytt ska jag ta fram en gammal desktop med 2 nätverkskort och låta den dela ut ipdresser nägra dar och se om det blir bättre. Då borde det rimligtvis visa sig om felet är rauterns eller något annat.

Tack för engagemanget :headbang:

SÅåååååååå nu ska jag bara hitta den jä**a sirius som ska va så enkel att hitta :P

mr_richard
2007-11-15, 11:23
vart en netgear, jag blev förvånad när setupsidan poppade upp av sig själv när jag öppnade min firefox. fungerat fint sen dess. dock så har jag kvar nedkopplingsproblemen kvar, jag ska sätta gamdatorn att dela ut adresser och se vad som händer.

tjena
2008-02-16, 12:58
vilken linksys tycker ni är bäst för hemmabruk?

checker
2008-02-24, 09:52
vilken linksys tycker ni är bäst för hemmabruk?
Linksys WRT54GL med en 3dje-parts firmware som tex Tomato eller DD-wrt.

//Peter

CharlieX77
2008-02-24, 10:33
Alla verka tycka Dlink är skräp och jag håller med, inte för att jag har nån direkt kunskap i ämnet men jag måste bara tala om att jag hade en dlink som fick bytas ut 5 gånger på ett år (garanti) tjatade på försäljaren om ett byte av märke och fick netgear till slut och den fungerade hur bra som hellst, har idag linksys och är mycket nöjd med den

mr_richard
2008-02-25, 06:24
Jag sålde zyxel routern jag fick med mitt telia abbonemang och den var konstigt nog mer avskydd och svårsåld :/ till slut gick det dock.

nakti
2008-03-03, 14:42
Dlink är verkligen inte skräp

matkoh
2008-03-03, 15:03
Hmmm.

@nakti Du kanske är den som fick årets enda stabila D-Link !! Jag har haft c:a 100 D-Link produkter på jobbet & sedan vi tog beslutet att kasta dem på tippen & gå över till Linksys så har ALLA konstiga nätrelaterade fel försvunnit. Och av dessa 100 D-Link så har jag nog bytt 150 nätdelar, förutom att man får starta om dem 2-3 ggr / dag.

tallyman
2008-03-03, 15:44
Har själv problem med uppkopplingen mot internet och tappar den ett par ggr/dag, lustigt nog vid ungefär samma tidpunkter på dygnet. Pratade med supporten hos ISP:n (BBB) som hävdade att det var ett mjukvaruproblem i modemet som "kommer att uppdateras" så snart dom skrivit om koden, detta samtal ägde rum i September och jag har fortfarande problem med uppkopplingen ett par ggr/dag.

Modemet är ett XAVI x5222r-P3

mr_richard
2008-03-03, 19:25
mm, gud va jag har bråkat med bbb om modem och uppkoppling.. Nu har jag telia med något högre hastighet 2,5 ut istället för bbb´s dryga 1. och har en bråkdel av alla upp o nedkoplingar/paketförluster. På det 1,5 året det tog innan jag bytte till telia så hade jag 5 olika xavi modem så på ett sätt kan man förmoda att det inte var xavis fel...