handdator

Visa fullständig version : Virtual memory windows xp



chains
2007-11-20, 16:36
Hej!
Har problem med att köra vissa gamla datorspel (för barn).
Får ett felmeddelande typ:this game requires a minimum of bla,bla,bla,memory.

Får alltså ej spelen att starta,går dock bra att installera men ej att spela.

Har förstått att jag måste utöka det virtuella minnet men vet ej hur man gör.
Windows hjälpreda som finns i programmet hittar inte ens virtual memory om man söker på det(skithjälp...)

Kan kanske hitta det om man går igenom alla avsnitt manuellt men är för lat för det.

Tänkte istället fråga detta eminenta forum istället och få lite experthjälp:lol:

Obs använder windows xp.....

admin
2007-11-20, 19:22
virtual memory windows xp

chains
2007-11-22, 10:11
Tack för hjälpen.
Skall försöka ändra i sysdm.cpl filen......
Är inte så hemma på detta,vill bara att barnen ska kunna spela så man får lite lugn o ro...;)

admin
2007-11-22, 12:27
Testa detta först då:
http://www.aumha.org/win5/a/xpvm.php
"Where do I set the placing and size of the page file?"

matkoh
2007-11-22, 12:29
Hmmmm.

Smartast är att skapa en egen partition som är reserverad för pagefile, swap, virtual memory. Som man gör i de riktiga operativen (Leopard, Solaris, Aix, *nix).

trollhattan
2007-11-22, 13:55
kontrollpanelen > system > avancerat > prestanda > avancerat > virtuellt minne

islander
2007-11-22, 21:01
Hej!
Har problem med att köra vissa gamla datorspel (för barn).
Får ett felmeddelande typ:this game requires a minimum of bla,bla,bla,memory.

Du behöver mindre minne inte mer, spelen är väl antagligen stenålders och de läser av ditt tillgängliga minne på fel sätt dvs de kanske tolkar 512mb som 51MB.

Har du testat att köra i kompabilitetsläge?
Högerklicka - Egenskaper-kompabiltet, testa win95 eller win98...

Det vanligaste är annars att spelen klagar på för få färger när man har några miljoner skriker de om att man måste har minst 256..

chains
2007-11-24, 10:26
Hej har provat följande:varit inne på windows virituellt minne och klickat i låt windows
bestämma storleken,det hjälpte inte.
Har även varit inne och fyllt i minimum 3 MB och maximum 1530 MB samt tryckt verkställ.
Det hjälpte inte heller,skall prova att köra kompatilitet med programmet samt skriva in mindre minne på max värdet.

Har ett annat problem med ett relativt nytt spel (scooby-doo den slemmiga skalbaggsmannen ,he,he, heter faktiskt så)
När jag har installerat det spelet och skall spela får jag ett meddelande (protection error) a debugger is detected please close it down)Samtidigt ändras upplösningen på skärmen.
Vet ej hur jag skall stänga debuggern eller ens hitta den har ni något förslag på en lösning?

Har sökt bland filer o mappar på datorn och hittat ett stort antal.......
Hoppas på hjälp:knockout:

admin
2007-11-24, 10:30
Har du daemon-tools på datorn så kan den ställa till den lite, om det är en gammal version. Testa stänga av det isåfall.