handdator

Visa fullständig version : Nätverkskortet inaktiveras.



card
2007-12-09, 09:00
Har en dator med Mandriva Linux Spring 2007 Edition som nätverkskortet lite då och blir inaktiverat på och måste aktiveras igen. Är inte så duktig på linux med går det att göra så den aktiveras igen automatiskt eller vad beror det på att det inaktiveras?

Eller kan det vara nätverkskortet som är dåligt? Vet tyvärr inte vad det är för modell på det.

deas
2007-12-09, 09:21
Låter nästan som det är nätverkskortet eller moderkortet som är boven i det hela...

När du säger "inaktiveras" är det då så du får dra igång den genom "ifconfig ethX up" eller? Eller du kör nått liknande via GUI?

card
2007-12-09, 09:26
har en ikon nere till höger som visar sig som en kontakt som sitter ihop när allt funkar, men när det blir inaktiverat så blir det ett rött kryss över och kontakterna är isär dragen. Får då högerklicka på ikonen och välja aktivera och då kommer det upp att jag måste skriva i root password och sedan startar det upp igen och jag får ett IP nummer och så funkar det igen. Om jag ska testa byta till ett nytt nätverkskort är det bara att byta då?

deas
2007-12-09, 09:42
Jo det är bara att byta... Dom nya distarna brukar fixa det utan problem...

Kör du internet genom en router eller gå du direkt ut via modem/kabel?

card
2007-12-09, 09:56
Sitter direkt i modemet så får ett IP från min ISP. Får testa att byta till ett annat nätverkskort då. Händer inte så ofta utan kanske 2 ggr på en månad.

deas
2007-12-09, 10:19
Skulle inte det funka med det så prova ett nytt modem...