handdator

Visa fullständig version : Kortläsarna fungerar inte på 400s



FSS
2007-12-11, 20:35
Hejsan!
Fick hem en 400s idag och till min förvåning fungerar inte dom 2 inbygda kortläsarna, ingen av dom 2 läser något av mitt viasat eller cd kort.
Jag provade sedan att ladda in någon modifierad mjukvara, lite olika versioner, och när den sedan bootar upp så går det inte att använda fjärkontrollen och det står N/A i displayen.
Någon som vill hjälpa mig, blir galen här.... btw. är dreambox lika "krabbig" som relook 400s (syftar på dm7020s)

MVH FSS

K.K.
2007-12-11, 21:07
De officiella img stöder varken NDS eller Conax. Smidigast är om du lägger in senaste officiella img 2.16 (både kernel root och db) och sedan fantacy 2.16a via Flash Tool. Starta om datorn och installera emu i pluginsmenyn (t.ex. CCCAM). Aktivera emu via menyn eller om du lämnat den helt via den blå knappen. Starta om datorn och CCCAM är aktiverad.

FSS
2007-12-11, 21:15
De officiella img stöder varken NDS eller Conax. Smidigast är om du lägger in senaste officiella img 2.16 (både kernel root och db) och sedan fantacy 2.16a via Flash Tool. Starta om datorn och installera emu i pluginsmenyn (t.ex. CCCAM). Aktivera emu via menyn eller om du lämnat den helt via den blå knappen. Starta om datorn och CCCAM är aktiverad.

Tack! för att du svarar på mitt inlägg, har nu provat en mängd olika mjukvaror och nu säger boxen PANIC när varje mjukvara är inlaggd. Provar just nu att lägga in alla orginal filer.

Vore jätteschyst om du kunde hjälpa mig lite detaljerat
MVH FSS

K.K.
2007-12-11, 21:32
Här är en manual för nybörjare, vilket innehåller mer matnyttigt än vad den officiella gör.

http://denktenk.no-ip.org/misc/misc_manuals/AB_IPBox_SPIDER_manual_rel_10_1_new_EN.pdf

FSS
2007-12-11, 21:41
K.K. Tack för all hjälp, men jag lyckas inte få till det riktigt, tänkte sova nu men hoppas du svarar på detta så jag kan pilla lite imorgon efter skolan.
Jag lägger in nyaste u-boot, sedan usb_db.img och usb_kernel_root.img efter det, sedan lägger jag på fantasy 2.16a imagen.
Allt funkar fint då, men jag lyckas inte få igång CCCam, det står att den inte är installerad och jag lyckas inte göra något inne i boxen för att få igång det, jag laddade hem nyaste CCCam: cccam_2_1_.0.4.zip och däri ligger massa filer jag inte vet vart jag ska lägga dom, ska ja ladda upp dom på ftpn någon stans?
Jag testade att lägga in nyaste u-boot, sedan usb_db.img och usb_kernel_root.img efter det och sedan lägga in någon äldre image som hette Nemu som hade cccam inbydt, funkade fint dock var den seg och det var bara canal digital som funkade, inte viasat. Hoppas viasat fungerar med nyaste cccam?
Så det vore bussigt om du berättade hur jag "installerar" cccam på fantasy 2.16a imagen.
Ska sova nu men kollar in imorgon vid 13 ungifär.

Tack för all hjälp. MVH FSS

K.K.
2007-12-12, 00:23
Du behärskar nog detta bättre än jag. Jag har kopplat upp mig på nätet via en nätverkssladd (adressen är redan klar för nästa moment) , går in i menyn, väljer Plugins, går in i EMU-Install och kör install på CCcam/NewCS, gå in i FantacyPanel och kör CCcam, startar om boxen och allt fungerar som det ska.

FSS
2007-12-12, 05:44
Du behärskar nog detta bättre än jag. Jag har kopplat upp mig på nätet via en nätverkssladd (adressen är redan klar för nästa moment) , går in i menyn, väljer Plugins, går in i EMU-Install och kör install på CCcam/NewCS, gå in i FantacyPanel och kör CCcam, startar om boxen och allt fungerar som det ska.

Kan du då berätta för mig vilken port jag behöver öppna för detta om jag nu behöver det, jag tackar ännu en gång för all din hjälp.
Jag antar att CCcam på fantasy läser NDS (Viasat)?
God morgon förresten :) Ska ge mig på detta vid 13 tiden.

MVH FSS

samot4
2007-12-12, 08:29
Fantacy Nuemo 2,13.6 är bättre än Fantacy 2.13.6 som är väldigt seg i zappningen.För att boxen ska bli så stabil så möjligt så flytta /var till hårddisken annars kan du få problem med att /var blir fullt och det orsakar PANIK.Scriptet för att flytta /var finns i den här tråden.http://www.comhit.net/showthread.php?t=21463
Om du inte får igång båda korten så byt platts på dom.

FSS
2007-12-12, 10:03
Har provat båda mjukvarorna nu när jag testar Cardsharing men när jag ska välja en kanal så visar den bild i 2-3 sekunder, sen fryser bilden helt, byter ja kanal till en annan så är det likadant.
Vad kan felet vara :S?

MVH FSS

samot4
2007-12-12, 16:32
Har ingen erfarenhet av cccam.Du kan ju försöka med gbox.Fungerar bra för mig med viasat.

atomized
2007-12-12, 18:53
Och Fantacyteam 2.13.6 med mgcamd/newcs inladdat från Plugins-menyn fungerar utmärkt med Viasat för mig! :-)
För att riktigt rensa boxen kan du prova att via USB ladda in en "clean image" http://relook.3pinter.nl/images/400s/_clean%20image/ först. Ladda sedan direkt in FT 2.13.6 och installera Mgcamd/Newcs från Plugins-menyn. Starta sedan emu från Plugins-menyn. Då borde i alla fall Viasat springa igång direkt. Jag gjorde just denna procedur på min 400S för några dagar sedan och vet att det fungerar.
Obs! Om du har något på hårddisken så rensas den av clean image. För att undvika att behöva ställa in tuners och söka in kanaler igen så kan du spara undan din databas med programmet PC Editor och lägga tillbaka den efter ominstallationen.

rioh
2007-12-12, 18:59
Har provat båda mjukvarorna nu när jag testar Cardsharing men när jag ska välja en kanal så visar den bild i 2-3 sekunder, sen fryser bilden helt, byter ja kanal till en annan så är det likadant.
Vad kan felet vara :S?

MVH FSS

Använd CCCam version 1.70 på en DGS image, högre versioner ger problem liknande dem du beskriver.
Om du kör FT 2.13.6, uppdatera inte CCCam-versionen som redan finns i imagen

Min erfarenhet är dock att mgcamd/newcs funkar bäst i denna img, hanterar 2 tuners bättre än CCCam

mvh
RiOh

FSS
2007-12-13, 09:23
Använd CCCam version 1.70 på en DGS image, högre versioner ger problem liknande dem du beskriver.
Om du kör FT 2.13.6, uppdatera inte CCCam-versionen som redan finns i imagen

Min erfarenhet är dock att mgcamd/newcs funkar bäst i denna img, hanterar 2 tuners bättre än CCCam

mvh
RiOh

Så du menar att jag ska lägga in först Official 400s 2.16 PAL och sedan Fantacyteam 2.13.6 based on Neumo på den och inte uppdatera CCcam, men då är det CCcam 1.7.0 som ligger inlagt och då fungerar inte viasat har jag för mig med den verisionen.
Jag använder just nu den konfigurationen dock uppdaterade jag CCcam och fick version 2.0.0 och nu fungerar allt som det ska, dock vet jag inte hur snabbt det ska gå med Cardsharing men jag upplever att det tar lång tid innan det blir bild på boxen, alltså vid kanalbyte när jag använder cardsharing med CCcam 2.0.0.

Några tipps på hur jag ska göra för att få cardsharing att flyta?
Tack för alla hjälp hitills.

MVH FSS

atomized
2007-12-13, 09:31
Nu använder inte jag CCcam, men med FT 2.13.6 och mgcamd mot en newcs-server så går kanalbyten blixtsnabbt. Det borde väl gå att få lika snabbt med CCcam?

FSS
2007-12-13, 10:54
Nu använder inte jag CCcam, men med FT 2.13.6 och mgcamd mot en newcs-server så går kanalbyten blixtsnabbt. Det borde väl gå att få lika snabbt med CCcam?

atomized: Ska ja lägga in Official 400s 2.16 PAL (db först och kernel sedan) och sedan lägga FT 2.13.6 PÅ den?
Och det är Fantacyteam 2.13.6 based on Neumo du menar?

Är mgcamd lika enkelt att confa som CCam? Jag kan nästan inget om linux men jag lyckades att skriva cccam.cfg filen och det funkade, är det samma saker som ska skrivas i cfg filen till mgcamd alltså C: och F: line?

Tack för alla svar och hoppas på fler :)

MVH FSS

atomized
2007-12-13, 13:39
Se mitt inlägg i denna tråd från igår kl. 19:53 om hur man gör... ;-)
Om du bara skall köra med originalkort tror jag inte du behöver konfa något alls utan det funkar i kortläsarna direkt.
Om du skall ansluta till en cs-server är det bara filen /var/keys/newcamd.list som du behöver editera.
Ja, det är Fantacyteam 2.13.6 baserad på Neumo som jag menar.