handdator

Visa fullständig version : HD-tv hos Telia



Polisen
2008-01-05, 04:49
Gammal nyhet men verkar inte ha uppmärksammats här, så då får väl jag göra det.
Någon här som är med i testgruppen?

Citat:
"Som första stora svenska bredbandsoperatör inledde Telia i november en test av HDTV via bredbandet.
Testen pågår under sex månader och innebär att ett 70-tal hushåll i Stockholm och Göteborg får tillgång till ett urval av HDTV-kanaler. Något definitivt datum för kommersiell lansering av HDTV via bredbandet är inte satt. Faller testen väl ut, kan dock Telia komma att erbjuda HDTV till en del av sina bredbandskunder redan under 2008.
Telia är den snabbast växande aktören på svenska TV-marknaden. Under 2007 har man gått från några tiotusental kunder till runt en kvarts miljon. I dag har nästan var fjärde bredbandskund hos Telia valt företagets TV-tjänst. Nu tar man ytterligare ett steg och låter kunderna testa hdtv via bredbandet.
– Mycket talar för att HDTV kommer stort i Sverige de närmaste åren. Med den här testen vill vi dels se hur tekniken fungerar men också ge våra kunder chansen att säga vad de tycker om dagens programutbud och vad de vill se mer eller mindre av, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.
Testerna utförs i samarbete med de boende dels i den nybyggda (NCC) bostadsrättsföreningen Varpen i Segeltorp utanför Stockholm och dels i HSB-föreningen Lanterna som ligger hamnnära i Eriksberg i Göteborg. Gemensamt för testhushållen är att alla har tillgång till ett lokalt nätverk som i sin tur är fiberanslutet till telestationen. De kommer att få låna en HDTV-box och får tillgång till ett antal HDTV-kanaler bland annat SVT, Silver, Voom och Lux.
Testen är kostnadsfri för hushållen som dock förbinder sig att under och i slutet av testperioden vara med i en enkätundersökning som en del av utvärderingen. Testen påbörjades den 26 november i Stockholm och den 3 december i Göteborg och beräknas pågå fram till maj 2008."

Källa:
http://www.hdtvforum.nu/index.php?categoryid=8&articleid=291

music4keep
2008-01-07, 18:18
Ska väl också tilläggas att när man tar "vanlig" digital-TV från Strulia så hugger de 9 MBit/s vare sig man tittar eller inte och ytterligare 4-5 MBit/när du tittar. 24 MBit/s blir snabbt 9 MBit/s. Undrar hur mycket de kapar av om man ska titta på HDTV???

Polisen
2008-01-07, 19:03
Är ju inte alls säkert att de kommer att köra HDTV via ADSL de kanske bara erbjuder sina FiberLan kunder det. Jag som har 10Mbit har ju 90Mbit över till tv.

Med rejäl komprimering så går det tydligen att köra HD på 4,5Mbit enligt Cisco:
http://www.idg.se/2.1085/1.129662

music4keep
2008-01-13, 23:29
Jo förvisso. Tyvärr tror jag att de nog inte vill utesluta sina kunder på ADSL-sidan och då kör de med rätt hög komprimering. Har någon förresten sett 4.5 MBits HDTV? Det är ingen vacker syn. Då finns det ingen anledning att köra HDTV. Det blir bättre bild i SDTV än hårdkomprimerad HDTV.

T-bird
2008-01-14, 10:49
Vad jag hört så är det bara deras fiber/lan kunder som kommer få HDTV.

arrow
2008-08-09, 01:29
En normal HD-TV ström ligger på ca 22Mbit..... har sett ett antal varianter på detta
det går att komprimera betydligt mera med det ställer betydligt högre krav på boxarna.
det är ganska intressant att se vilken skillnad det är gällande bandbredder på samma kanal mellan olika leverantörer.... vissa ligger på 30%.... då blir bilden lidande...

pojken
2008-08-14, 10:19
Ett par saker.
Telias Digital går via ADSL sant. ADSL transporterar både Bredbandet och digitaltv men som två skilda signaler/protokoll. DigitalV:n filtreras ut i modemet (därför är man låst till "tv"-porten, om du inte har telia smart modemet/routern som är konfigbar).

Idag tar TV:n cirka 5 Mb. Föra att säkerställa TV bilden som inte vill få omsändninga av paket så ökas marginalen mellan signalstyrka och bandbredd samt att paketlängden minskas. Detta innebär två saker lägre bredband max 14Mb mot normalt 24Mb och ökade pingtider.

Du kan utnyttja hela bandbredden 14 Mb när TV:n avslagen men paketlängden är den samma dvs längre pingtider

DennisOlof
2009-03-04, 11:54
Hoppas att HDTV endast blir till Telias fiberkunder så att dom inte komprimerar sönder signalen.

Senast jag hörde ska är Telia nu klarar med HDTV testerna i göteborg eller vart det nu var och att det kommer dyka upp nu under våren 2009. Senast till hösten 2009.

De HDTV kanaler dom kommer sända är förmodligen samma som CD och Viasat har.

Stimo
2009-12-25, 09:21
Nu har ju HD tv lanserats till fibernätet på Telia, någon som vet om och i så fall när de kan tänkas komma till adsl tv?

DennisOlof
2009-12-25, 11:57
Stimo, det jag läste sist var att HDTV endast skulle köras ut till Telias FiberLAN kunder.

Om dom ska köra ut dessa kanaler till ADSL kunder lär dom kör med två parallella utrustningar eller dela upp kanalerna i två olika delar.

Ena till FiberLAN kunderna (bra kvalite) och andra till ADSL kunderna som då kommer vara kraftigt komprimerad, återstår att se dock.

Stimo
2009-12-25, 12:30
Förstår inte varför Telia inte kan leverera HD kanalen via adsl när andra gör de. Kommer dom inte att göra de så är de ju en anledning till att byta leverantör.
Bor man i lägenhet så är inte möjligheterna många för att få digital tv eller för den delen HD kanaler

T-bird
2009-12-25, 17:08
Hey man, long time no see :D

En av anledningar som dom säger är att det är fullt i deras nät, ombyggnad sker för utökning.
Det ryktas även om att dom skall gå över till mpeg4 komprimering, alla gamla 1510 boxar måste då¨bytas ut först.
Det finns en jättetråd om Telias digitaltv på MHB, här är ett svar från Teliakundservice som igentligen handlar om inspelning med nya 1963

Eftersom att jag fått flera PM och kan se att åtminstone en har ADSL, så verkar det som att det är ett fel på funktionen på mina sidor som medför att ni kan spela in på SVT HD fast ni inte ska ha kanalen ännu om man har ADSL. Går det bra för er att spela in kanalen och se inspelade materialet utan bildstörningar kan ni nog anta att det kommer att gå bra att ha kanalen för er i framtiden.Dock har jag personligen svårt att tro att det skulle kunna komma till alla med ADSL, man måste nog bo relativt nära stationen och ha bra ledningar

DennisOlof
2009-12-25, 20:26
Stimo, jag är säker på att dom visst kommer ATT leverera HDTV till ADSL kunderna, anledningen till att det tagit tid är just att dom testat systemet och att dom förmodligen ville hitta en gemensam lösning, men att det inte gick.

Därav det säkert blir så att FiberLAN kunderna får en HDTV feed (eller hur det nu blir med den tekniska lösningen) där man har runt 22Mbit stream per kanal, precis som satellit. Och att ADSL kunderna får en komprimerad variant som ger sämre kvalite.

Återstår att se hur det blir.

OA
2009-12-25, 22:39
Stimo, jag är säker på att dom visst kommer ATT leverera HDTV till ADSL kunderna, anledningen till att det tagit tid är just att dom testat systemet och att dom förmodligen ville hitta en gemensam lösning, men att det inte gick.

Därav det säkert blir så att FiberLAN kunderna får en HDTV feed (eller hur det nu blir med den tekniska lösningen) där man har runt 22Mbit stream per kanal, precis som satellit. Och att ADSL kunderna får en komprimerad variant som ger sämre kvalite.

Återstår att se hur det blir.

Nu ligger ju inte det på 22 Mbit på satellit

Viasat Sport HD 9.1 Mbit/s
NGC HD 9.2 Mbit/s
TV2 Sport HD 8,5 Mbit/s
MTVNHD 10,6 Mbit/s
DR HD 9,9 Mbit/s
TV1000 HD 9.2 Mbit/s
SVT HD 12,3 Mbit/s

Canal Digital sänder lite högre bithastighet mellan 12-18 mbit/s

DennisOlof
2009-12-26, 10:02
OA, va, inte mer än så ?

Jag hade för mig att det låg runt 20Mbit, undra om dom dragit upp komprimeringen för att få in fler kanaler. När man läser lite runt om på nätet så bör kanalen ligga runt 20Mbit sägs det för att det ger bästa bild i relation till komprimeringen av själva program-streamen.

Men det kanske är fel eller ?

En vanlig Mpeg2 upptar runt 5Mbit från DVD eller ?

Vad kör dom ut från satellit då ?

Boxer komprimerar ännu mer på sina kanaler eller ?

Stimo
2009-12-26, 17:34
T-bird, long long time. Allt bra?

Men har jag fel eller har inte Bredbandsbolaget HD kanaler vi ADSL? :errf:
Som sagt de va ett bra tag sedan jag va påläst om sådan här men en sak vet jag och de är att jag är sugen på HD kanaler men bor inte i ComHem hus och tror inte de är så populärt att smälla upp en parabol på balkongen.
Jag är annars väldigt nöjd med Telia och ska verkligen inte klaga på dom, hade varit kul med lite HD bara.

Anledningen att jag snurrade in på de här är att svågern frågade om jag kunde Se SVT HD som han hade hittat i sin Telia box via adsl en dag. Jag har den inte och hittar inte mycket info om de heller...

T-bird
2009-12-26, 19:23
SVT HD kom i början av den här månaden och uteslutande till deras fiberkunder, precis som jag sa i citatet så verkar det slunkit med några ADSL konton, där svågerns tydligen var ett av dom.
Har han blivit av med det igen och hann han testa hur det fungerade?

I övrigt tror jag inte det finns HD till någon som har iptv via ADSL, man kan få det från CD (dock färre än från sat) men dom har endast fiberkunder.

Stimo
2009-12-26, 20:03
Han fick nog inte de att fungera för han behövde en HD box sa han. De är väll bara att luta sig tillbaka vänta antar jag, eller så får man flytta, och så viktigt är nog inte HD kanaler (åtminstone inte för frugan)
Någon gång kommer de en lösning, hoppas jag! :thumbup:

OA
2009-12-26, 21:33
OA, va, inte mer än så ?

Jag hade för mig att det låg runt 20Mbit, undra om dom dragit upp komprimeringen för att få in fler kanaler. När man läser lite runt om på nätet så bör kanalen ligga runt 20Mbit sägs det för att det ger bästa bild i relation till komprimeringen av själva program-streamen.

Men det kanske är fel eller ?

En vanlig Mpeg2 upptar runt 5Mbit från DVD eller ?

Vad kör dom ut från satellit då ?

Boxer komprimerar ännu mer på sina kanaler eller ?

De trycker in fler och fler HD kanaler/TP Viasat har 5 HD kanaler på den ena TPn
Det har väl också kommit nyare effiktivare kodare.....

Vanlig SD ligger mellan 3-5 mbit/s på satellit deflesta ligger på 3,5 mbit/s

Boxer ligger mellan 2,5-4 mbit/s
MUX 6 i mpeg 4 ligger på 0,9-2,5 mbit/s