handdator

Visa fullständig version : dreambox överhetad med Disk i



_age_
2008-01-07, 20:43
Har installerat disken enligt konstens alla regler,
Men efter 20 min ungefär så verkar det som att boxen blir överhetad och låser sig.

Drar jag ur strömmen väntar 5-10 min kan jag köra ett tag igen

fungerar klokrent utan disk

Några råd?

MVH
Markus

deas
2008-01-07, 21:48
Är det en ny eller gamal disk? Kan vara disken som är kass också... Låter nästan som det...

Provat med en annan hårddisk?

wumpscut
2008-01-07, 22:12
Nu har jag ingen koll alls på DM men du kan prova med en 5400rpm disk ist, blir inte alls så varma.
Ett annat alternativ kan även vara en 2,5" disk.
Nu vet jag inte om det kan vara så att man behöver 7200rpm pga prestandasjäl.
Det finns också stor variation mellan märken och hur mycket värme de avger. Även storleken spelar roll (här gör den faktiskt det), större diskar blir varmare.
Har för mig att Western Digitals Caviar diskar är ganska svala av sig.

Ett annat test du kan göra är att dra ut sladdarna till disken och lägga disken utanför lådan och se om du får samma problem.

_age_
2008-01-07, 22:13
okej ska testa era tips
Det första med att ta ut disken har jag delvis testat, jag körde utan kåpan på. Och när jag sätter på kåpan med disk blir den överhettad

Har ett annat problem att jag har 2 st 30 Gb diskar som inte vill fungera, fungerar klockrent i ett anna kabinett, men när jag sätter dom i Dreamboxen säger den No Disk

:(

_age_
2008-01-08, 09:04
Kan denna disk vara något att försöka med?
80 GB Seagate Momentus 5400.3, ATA100, 5400rpm

islander
2008-01-08, 17:04
Har en "WD SCORPIO 120GB 2.5" PATA 5400RPM 8MB" prövade först med en äldre disk från en laptop men den dog efter några månader. Den var kanske kass redan innan förstås..

Numera står min drembox ovanpå min inte så platta TV det känns som den behöver lite luftombyte

Djinn
2008-01-08, 19:11
Prova först fattigmanslösning: Sätt en vanlig bordsfläkt att blåsa på boxen, funkar den då så vet du att den blir för varm.
Men du skriver inte vad du har för box. Har du en 7025 kan det ju vara så att du har en med den gamla nätdelen, då är det problem direkt.

Mork
2008-01-08, 20:50
Djinn har rätt där med nätdel, de gamla suger riktig.

Mitt tips är
1: Skaffa en 5400 rpm prestandan duger gott och väl och är mycket svalare
2: kolla specarna noga på eventuella diskar och ta en med låg strömförbrukning (ju mindre den drar ju kallare blir den basal fysik ;) )

Det blir hett nog med alla andra hightec pinnaler så ju mindre du tillför ju bättre

_age_
2008-01-08, 21:52
det är en DM600, vore en smutt lösning om man kunde bygga in en liten processorfläkt på nåt sätt.

Men jag köper mig en ny fläkt till den.

Jag har också tänkt på hur disken sitter. Det borde gå att flytta den lite mot bakstycket istället.

Men börjar med en ny hårddisk istället

matkoh
2008-01-09, 04:07
Hmmm.

Om det är en 600 så kolla upp nätdelen så att den verkligen ORKAR leverera 12 volt vid 2A. Mät spänningen från den när du kopplat in disken.

Djinn
2008-01-09, 11:47
Fan matkoh, nu får du sluta skrämmas.
Jag köpte mig en 600pvr för att ha disk i just därför att det var problem med 7025, och nu säger du att det är samma problem på min nya fina box?

Jag har inte fått disken än (WD Scorpio 250GB 5400rpm) men det ska ju enligt tester vara en s.k. "grön" disk, dvs den är strömsnålare än de andra.

Jag återkommer när jag har kört ett tag, får vi se om jag får samma problem som _age_

matkoh
2008-01-09, 11:52
Hmmm.

Vadå "skräms", jag har av egen erfarenhet bytt ut c:a 10 nätdelar åt mig själv och kompisar. Bättre att köpa en rejäl nätdel från ex. classe. Ta en som orkar med 3-4 A vid 12volt så räcker den till.

Djinn
2008-01-09, 12:15
Vad jag menar var att jag har undvikit att montera in en HDD i min 7025 därför att jag inte vet vilken version av nätdel jag har, så när jag nu skall stänga ner min HDD-server så köpte jag en 600pvr för att ha istället.
Och då kommer du och säger att den har samma problem.
Det är väl ändå att skrämmas.

Kan du ge mig en länk till vilken nätdel du rekommenderar mig att köpa?

matkoh
2008-01-09, 12:38
Hmmm.

Exempelvis denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19417354

MEN du måste kolla upp din nuvarande nätdel, det kan ju (mot förmodan) hända att den orkar. Mät utspänningen med inkopplad disk & se om den är i närheten av 12 Volt (11,5 är OK, men inte gärna mindre).

_age_
2008-01-09, 15:50
Hmmm.

Om det är en 600 så kolla upp nätdelen så att den verkligen ORKAR leverera 12 volt vid 2A. Mät spänningen från den när du kopplat in disken.

Men ska det göra att maskinen blir överhetad när jag har på kåpan?

Har jag boxen utan kåpa så fungerar det ju klokrent...

Djinn
2008-01-10, 11:47
Har nu monterat i en WD Scorpio 250GB 5400RPM i min 600pvr.
Lusten att ta en slägga och slå sönder skiten blev allvarligt överhängande när man skulle försöka få plats med alltihopa.
_age_ jag förstår att du kan ha fått problem sen du satte i HDD.
Lägger man kablarna bara lite fel så hamnar de mot komponenter som inte alls mår bra av att ha anligg, då det förstör kylningen för dem.
Så jag tror inte det är din nätdel det är fel på, utan när du sätter på kåpan så trycker du antagligen ner kablarna mot kondensatorer och annat, som behöver fritt luftflöde, och därför överhettar din box.
Jag säger inte att det kommer att hjälpa, men var väldigt noga med att rätta till kablar så att allting ligger fritt och återkom sedan med resultatet.
Jag har inte märkt några problem än så länge, boxen har snart gått en timme med HDD. Ska kolla på inspelat senare och rapporterar vidare vad som händer.

_age_
2008-01-10, 14:05
Jag ska titta på det där, men det var också som jag sa att det kan nog vara så att om man fixar till den där metallplattan som disken sitter på och sätter disken lite mer mot bakstycket så kommer kabeln att sträckas lite och behöver inte knölas ner tycker också att det vore logiskt att ha den där "lufthålen" är och då försöka få den lite högre upp.

Djinn
2008-01-10, 15:14
Boxen med disk har nu rullat nästan felfritt sedan senaste inlägget.
Körde in BA multiboot och lekte lite, och den verkar inte vilja boota upp med installerade images på HDD.
Det går att starta image första gången, konfigurera och allt, men om man sedan bootar om så hänger det sig.

_age_ jag vet ju inte exakt vad du har för disk i din, finns ju 5400rpm som också utvecklar mycket värme.

Djinn
2008-01-11, 16:10
Nu har boxen rullat i över ett dygn med HDD i.
Enda problemet har varit när jag ska starta med mulitbootimage, men efter lite experimenterande med olika boxar tror jag mera att det beror på SIF-teams image än något annat, boxar som bootas med den oavsett modell hänger sig titt som tätt hos mig.
Så _age_, antingen har du fått en kass disk, nätdel eller fått kablarna fel när du monterat på höljet.
Min 600 blir knappt mycket varmare än vad den var utan disk. Detta är förvisso subjektivt då jag känner efter med handen på höljet, men så okänslig är jag förhoppningsvis inte.
Sen är ju frågan, har du aktiverat viloläge för din disk?

_age_
2008-01-11, 19:16
det har jag ju dock inte gjort.

hmm var gör jag det?

Djinn
2008-01-12, 20:29
Antingen under installation/hårddisk, eller beroende på image i extras-menyn.Jag kör GP 4.20 på min, där kör man BP->extras->HDDnånting och väljer spindown after x minutes eller nåt sånt.

DennisOlof
2008-01-12, 21:37
Blir det för varmt finns några lösningar man kan använda sig av.

Skaffa en 3.5 till 2.5 vagga och montera en 2.5 hårddisk i den, 5400rpm om det finns, blir inte lika varmt som 7200rpm.

Ett annat alternativ är att ställa den på hög kant så att värmen släpps ut på sidan, om det nu finns ventilationshål på båda sidor, då måste man iofs se till att det kommer in luft nedtill på boxen.

Det sista alternativet är att ta en sticksåg eller liknande, såga upp två stora fyrkantiga hål, skaffa någon form av gallet och sedan borra fyra hål och montera fast gallret med mutter å skruv. Detta går att fixa ganska snyggt om man tar tid på sig.

Till sist bör man tänka på att mycket elektronikutrustning idag har undermålig kylning, vilket är dåligt men det kan man fixa själv.

Lycka till.

Djinn
2008-01-13, 19:10
DennisOlof, vi snackar om DM600pvr, det blir ruskigt svårt att få in en större disk än 2,5" i en sådan.