handdator

Visa fullständig version : windows vs Linux



jorma
2008-01-13, 10:53
Vore trevligt med en jämförelse av funktioner, användarvänlighet etc mellan HTPC på en linux burk och en som kör Windows.
Säkert någon som har dual-boot med fungerande mjukvara i båda dessa OS och kan bidra med en analys.
(Exempelvis såg jag någonstans i en tråd att det skulle vara segt att byta kanaler i DVB Viewer, någon som kan verifiera?)

Snouser
2008-01-13, 12:05
Läs förra utgåvan av DMZ (Dator Magazin), dom hade en stor guide/artikel om just HTPC i *nix.

jorma
2008-01-13, 12:47
Tack för tipset Snouser, ska kolla in den.

music4keep
2008-01-13, 23:16
Håller själv på att lära mig Linux och tycker allteftersom tiden går att Linux slår MS på fingrarna gång på gång. Prova vet ja'.

zaxter
2008-01-16, 10:55
Själv kör jag med Linux (MythBuntu). Kan väl säga att det har inte varit det lättaste att rigga upp. Hållit på i över en vecka, långa kvällar och en hel helg.
Nu börjar jag dock få smaka på frukterna av att köra linux med intern cardsharing. Kan titta på en kanal och spela in en annan, samt köra picture-in-picture m.m. Det bästa av allt är att mjukvaran är helt gratis.
Gillar du inte att mecka, så ska du inte välja linux som alternativ. Det är inte lika installationsvänligt som Win.
Jag är väl själv lite udda, då jag faktiskt tycker att det är roligare att installera HTPC:n än att använda den. ;)

Snouser
2008-01-16, 14:47
Själv kör jag med Linux (MythBuntu). Kan väl säga att det har inte varit det lättaste att rigga upp. Hållit på i över en vecka, långa kvällar och en hel helg.
Nu börjar jag dock få smaka på frukterna av att köra linux med intern cardsharing. Kan titta på en kanal och spela in en annan, samt köra picture-in-picture m.m. Det bästa av allt är att mjukvaran är helt gratis.
Gillar du inte att mecka, så ska du inte välja linux som alternativ. Det är inte lika installationsvänligt som Win.
Jag är väl själv lite udda, då jag faktiskt tycker att det är roligare att installera HTPC:n än att använda den. ;)

Har du fått fjärrkontrollen att funka?

zaxter
2008-01-16, 17:23
Lite off-topic, men både ja och nej.

Har två mottagare på datorn. en via TV-kortet (fungerar men har inte hunnit ställa in knapparna än), och en på själva chassiet. Det senare ger mig högt blodtryck.

Snouser
2008-01-16, 22:21
Lite off-topic, men både ja och nej.

Har två mottagare på datorn. en via TV-kortet (fungerar men har inte hunnit ställa in knapparna än), och en på själva chassiet. Det senare ger mig högt blodtryck.
Samma sak för mig, jag har nästan fått mitt interna IR mottagare att funka. De slutade med att ja skruvade ner HTPCn och gjorde om den till filserver.

Xboxet (360) får duga tills Apple släpper nån vettig version av AppleTvn.