handdator

Visa fullständig version : packa upp i linux



sweepdude
2008-01-18, 21:23
Hej

Har en .exe fil, jag kör debian, hur packar jag upp den? Den kvider om att det inte går. Finns det nå program som kan fixa det? som wizip för linux eller liknande?

cry_wolf
2008-01-18, 22:22
Hej

Har en .exe fil, jag kör debian, hur packar jag upp den? Den kvider om att det inte går. Finns det nå program som kan fixa det? som wizip för linux eller liknande?

exe-fil i linux ? njaäääää Är det en zip-fil så finns ju unzip (apt-get install unzip)

sweepdude
2008-01-18, 22:39
jo det är dagens sanning :lol:
MultiProgV210setup.exe heter den, skall ha den till mp3.5 kortläsare, hittar inget annat program till den.

Snouser
2008-01-18, 23:18
exe är för Windows.
Filer som behövs backas upp slutar på bz2 tar tgz zip o.s.v.

matkoh
2008-01-19, 05:36
Hmmm.

INGA .exe, .com, .bat o.d går att köra i Linux, det är Fönster filtyper. Sök reda på källkoden istället & kompilera upp den istället. Mycket enklare:-}

deas
2008-01-19, 09:19
jo det är dagens sanning :lol:
MultiProgV210setup.exe heter den, skall ha den till mp3.5 kortläsare, hittar inget annat program till den.


Om du är på jakt efter program för att sätta din programmerare i phoenix-läge under linux så är det programmet "mp_set" för seriell läsarna och "adusbph" för usb läsarna som du ska ha...

sweepdude
2008-01-19, 10:41
tack för hjälpen, ska testa det ni skrev, flåt jag säger det men win rockar arslet av linux, just nu ialla fall hehe. Ni är ovärderliga på det här forumet.

matkoh
2008-01-19, 11:34
Hmmmm.

"flåt jag säger det men win rockar arslet av linux"

Det har jag då aldrig sett, hur ofta funkar Fönster utan 7 omstarter & 100 patchar, och bortrensning av 1000 virus / trojaner osv.

sweepdude
2008-01-19, 11:41
jo det är sant, det jag ville ha sagt men inte kom fram är..win är mer användarvänligt för mig som inte satt mig in i linux. Skulle gärna köra enbart med linux om frugan och ungarna också ville det. Men som sagt, utan att skryta så är det jag som bär kjolen här hemma, bara att gilla läget ;)

matkoh
2008-01-19, 13:44
Hmmmm.

Min fru & ungar, kan inte tänka sig ett liv med Fönster:-] Äldre dottern fick en bärbar från skolan med Vista & åtgärd 1 var att installera Ubuntu på den, nu har halva klassen konverterat till den "sanna" läran. Vistaburkarna krashar typ 2-3 ggr pe dag & batteriet räcker bara 2-3 timmar medan Ubuntuvarianten så räcker batteriet hela dagen utan laddning.

deas
2008-01-19, 14:04
Denna tråden handlade om att packa upp filer i linux... Inte Windows vs. Linux... Det har ni andra trådar till!!!

Tråd låst!