handdator

Visa fullständig version : Viasat systembyte, eller inte!



deas
2003-04-14, 23:03
För några dagar sen pratade jag med en kille jag känner mycket bra som jobbar för viasat. Han sa att viasat inte kom att byta system p.g.a. att det skulle medföra extrema kostnader eftersom mycket utrustning skulle bytas ut och därför blev det inget byta av system, iaf inte detta året. Så vi kan kännas oss lugna ett tag till.

Och som en liten slutrad kan jag också tillägga att killen har ALDRIG ljugit för mej innan, även om det varit "hemlig" information. Så jag är rätt säker på att han inte gör det nu heller.

// Deaaaaaas

Stimo
2003-04-14, 23:05
Vi hoppas på att de du säger stämmer :=)


//Stimo

wiggen-cx
2003-04-15, 08:33
hej viasat kommer att byta system inom kort. det kommer att ske innan hockey wm orginal korten byts ej ut dom klarar det nya systemet. uppgifterna har jag fått från säkra källor men var lugna pirat koderna kommer att finnas även efter m.v.h.wiggen.cx

mEtRo
2003-04-15, 08:40
OM inte korten byts ut så klarar man sig med Gk och funcard ! :P

wiggen-cx
2003-04-15, 11:28
viasat skickar ut en ny mjukvara via satellitsom gör att org,korten klarar det nya systemet men jag vet ej om 9780s -sagem klarar det m.v.h.wiggen.cx

chbg
2003-04-15, 17:02
Rätt roligt att läsa inlägg som en del gör.
I detta fall har vi 2 olika uppgifter som bägge påstår att de har uppgifterna från "säkra" håll.
Det kanske är så att kostnaderna blir höga pga av det är tveksamt om det nya NDS kommer att kunna fungera på 9780. Den höga kostnaden består väl av att när Viasat gick över från analog till digital fick alla som hade guldabonnemang en mottagare (9780) gratis för att de inte skulle tappa en massa kunder. Nu står det enligt mitt tycke inför samma sak igen. Alla dessa trogna kunder som har en 9780 kommer helt plötsligt inte att kunna titta på Viasat :x Tror inte de nöjer sig med ett FÖRLÅT från Viasat. Just detta kommer nog att bli dyrt.
Sedan att de kan uppgradera 9802, 9902 osv via satellit gör ju just den kostnaden mindre.

Mvh CHBG

T5
2003-04-15, 22:09
Viasat kommer inte att byta till NDS innan Hockey VM. Blir nog inte förens i höst de gör det.


viasat skickar ut en ny mjukvara via satellitsom gör att org,korten klarar det nya systemet men jag vet ej om 9780s -sagem klarar det m.v.h.wiggen.cx

Korten kommer att bytas ut.

Tror att Viasat kommer att sända dubbla krypteringssystem ett bra tag med tanke på att alla abonnenter ska kunna ladda ner mjukvaror. Och ifall de ska byta ut mottagre. Så ger man fan i att uppgradera mjukvarorna så kan man nog titta gratis ett bra tag framöver. 8)

hejhopp
2003-04-15, 22:48
de jag läste va att korten måste bytas men att motagarna i dom flesta fall får ny programvara
och att bytet e ganska nära förestående

men att dom kommer köra parallelt på de gammla oxå
ett tag iaf

Krister36
2003-04-16, 06:29
en som jag tycker är en säker källa :?:

Så kan vi vara överens om att dom kommer att byta kodning.
Men dom kommer att köra parallellt under en lång tid för att kolla att systemet fungerar innan dom klipper av det gammla 8)

Minns ni Analog till Digital :?:

Så länge vi kan se bild så njuuuuuut. 8)

Krister

wiggen-cx
2003-04-16, 12:05
hej enligt viasat kommer de gamla korten att klara nya systemet dom har hållit på med något krångel under en längre tid en kompis har haft probem med tv6 flera ggr på sitt org,kort m.v.h.wiggen.cx

satwaffer
2003-04-16, 21:01
Jag har prata med viasat den info de gav mig var.

Nya kort.
Mjukvaruuppdatering OTA.

Frågan är om det är sant är tveksam till att NDS system funkar
efter bara en OTA och nya kort. Viaccess är det nog ingen tvekan om
att det blir i fortsättningen om de ska ha kvar samma boxar. I de flesta av dessa boxar inga CA-modul intag så det kan inte lösa det på det sättet. Och vad jag förstår skulle de inte släppa några CA-moduler till andra boxar.

Tiden för det var oklart men jag hade inte väntat mig något annat svar.
Med NDS system kan det nog bli problem med nuvarande piratkort!

/ satwaffer /

TheVaran
2003-04-17, 14:23
Det är så att man blir mörkrädd av alla här som tycks ha kontakter på Viasat och därigenom hemlig information. "Jag tror" och "jag hoppas" är definitivt INTE samma sak som "jag vet".

Att Viasat kommer att byta kodningssystem är det ingen tvekan om. Piraterna har blivit för många och Viasat förlorar miljoner. Både Viasat och NDS har gått ut med information till återförsäljare och media. Varför skulle NDS ljuga om att de har en kund de inte har?

Systembytet kommer att ske under en längre period. Enligt information under 1,5 år. Med andra ord kan de pirater som vill se hockey-vm även detta år. I och för sig tycker jag att man är väl snål om man inte ens betalar för TV3. Hur tror man då att Viasat ska överleva?

McKenneth
2003-04-17, 18:53
Som de flesta andra anser jag att de borde sänka priserna på sina utbud....
Jag abonnerar på grundutbudet på viasat och familjepaketet på Canal Digital och det andra jag kan se är ju bara en Bonus.... :D
Skulle aldrig betala vad de vill ha för en masa "skit" (med vissa undantag )!
Det som är mest jävligt är att "vanligt" folk inte längre kan se ishockey t.ex. utan att bli ruinerade :evil: , video-filmer kan man ju alltid hyra till bättre pris än filmkanaler och ppv-kanaler....

SÄNK PRISET !!!!!!!!!

zag
2003-04-18, 00:18
ändring de blir det det stod i aftonbladets tv tidning Mediguard heter det nya kodsystemet

ChinaImport
2003-04-20, 22:23
http://www.nds.com/conditional_access/videoguard_security.html

VideoGuard heter tydligen systemet....

TheVaran
2003-04-21, 23:43
McKenneth,

Jag håller med om att priserna generellt för för höga.

Däremot tycker jag att Viasats och Canal Digitals programpaket är relativt prisvärda med tanke på att de innehåller filmkanaler. Skulle du köpa motsvarande kanalpaket som Canal Digital erbjuder fast hos Com hem får du lugnt lägga på 100-150 kr per månad. Com hem tar 199:- månad för åtta kanaler men då ingår INGA filmkanaler. De måste verkligen göra någonting åt detta om de vill ha fler digitala kunder!

Orsaken till att tv kostar mycket är att Sverige är en liten flugskit till land. Det bor ju inga människor här uppe, det är bara skog. Kanalerna har svårt att sälja reklam och måste därför ta ut abonnemangsavgifter. Disney Channel, för att ta ett exempel. I USA är kanalen reklamfinansierad medan den svenska versionen är betal-tv. De kabelnät som vill sända kanalen får betala 24 kr per månad och hushåll. Ingenting är gratis!