handdator

Visa fullständig version : Enkel steg för steg guide på svenska för hur man streamar från dbn till hdn på pcn



tjernan
2008-01-28, 19:23
Hoppas någon har en jättesimpel steg för steg guide för att streama från dbn till pcn.
saknar ngrab på dbn så det funkar ej för mig med en guide för den.:pray:

Djinn
2008-01-28, 19:32
Streama från DB till PC?
Skojar du?
Ok, gör såhär.
Starta din webläsare.
Skriv in ip till din dreambox i adressfältet.
Du får nu upp webinterface, beroende på vilken box och image du har så kan det se lite olika ut, men som regel funkar streaming likadant på alla. För en E1-box så markerar du i WebIF den kanal du vill titta på, och väljer VLC. Nu skall VLC starta och bilden kommer upp på din PC.
Har du en E2-box så klickar du istället på rutan med TV-apparaten som står i kanalens namnfält så startar VLC.

Svårare än så är det inte.

matkoh
2008-01-28, 19:34
Hmmm.

Förutsätter att du kör EldRäven & har VLC installerat

tjernan
2008-01-28, 20:25
OK.
men hur gör jag för att spela in ett program då?

matkoh
2008-01-29, 04:22
Hmmmm.

RTFM

tjernan
2008-01-29, 07:05
matkoh har försökt men jag är urusel på engelska.
finns det inte någon steg för steg guide på svenska om hur man spelar in på hdn här på comhit?
Har letat men bara hittat frågor om guide men inte sett någon.
Snälla någon som har möjlighet att göra en sådan?
Vi är många som som behöver en superguide.

matkoh
2008-01-29, 07:27
Hmmmm.

Finns många vägar:
1. Via webben
2. Via meny & klockan
3. Via kanalistan. (Pil upp eller ner -> INFO -> Multepg -> Välj kanal & prog -> grön knapp -> grön knapp)

tjernan
2008-01-29, 10:21
OK matkoh men kan du göra en enkel guide steg för steg på hur man gör och ALLA inställningar man gör i pcn och i dbn

Spidde
2008-01-29, 11:34
Finns ju guider hur du mountar en hårddisk. Sen är det bara att spela in!
Läs guiden.

matkoh
2008-01-29, 11:37
Hmmm.

Kolla ex. dreambox.ingmar.dk under E-Guider.

Det är INGEN som har sagt att Dreambox är enkel, så man måste faktiskt jobba lite själv, och inte vänta sig att få allt serverat.

GODA kunskaper i kommunikation, nätverk PC-teknik och naturligtvis linux underlättar det hela.

Spidde
2008-01-29, 11:38
Jag gjorde 1 sökning på google och fann
http://www.dreamboxguide.nu/guide/inspelning_dm500.pdf
Förstår inte varför folk inte andvänder sökfunktionerna som finns här och på google

tjernan
2008-01-29, 12:18
ok. Tack för guiden. Men jag saknar blå panelen, varför?
beror det på vilken imagefil man har i boxen?

matkoh
2008-01-29, 12:24
Hmmm.

Suck, du MÅSTE börja med att installera valfri img, orginal är meningslös.

Välj ex. Gemini, Nemesis osv.

tjernan
2008-01-29, 12:31
JA, men beror det på vilken imagefil man har???leatherface är det i min box
ingen "blå panel" i "Inställningar"

ellokko
2008-01-30, 10:09
Eller så gör du på följande vis:

Skapa en mapp på hårdisken du vill använda för inspelning. Döp mappen till pchdd.

Högerklicka på mappen å välj att du vill dela ut den på nätverket. Öppna pchdd och å skapa en ny mapp som du döper till Movie.

I Dreamboxen går du till Menu -> Setup -> Expert Setup -> Communication Setup.
Tryck blå knapp å du får upp Mountmanager.

IP= Din dators IPadress
Välj CIFS
Dir= pchdd
LocalDir= /hdd
Options= rw
Extra= Låt vara som det är!
User & Pass kan lämnas blankt. Annars skriv inloggningen du har till din dator.

Kryssa i Automount. Välj Save med gul knapp.

El L:lol:kk:lol:

tjernan
2008-01-30, 10:27
Har provat detta. Jag får du upp ett varningsmeddelande i min pc att ip-numren krockar.
vad beror detta på?
Sedan när man försöker spela in så kommer ett meddelande på tvrutan att lagringsplats saknas.
kör os xp home om det spelar någon roll
och leatherface 20.10.2006

ellokko
2008-01-30, 14:06
Har du samma ip-nummer på datorn samt boxen?? Har du det så får du byta på boxen.

Testa även att dela ut mappen "Movie".

El L:lol:kk:lol:

tjernan
2008-01-30, 14:53
har inte lika ip-adresser, däremot så har jag delat ut mappen pchdd och även bockat för tillåt andra......
måste man också göra samma sak med mappen movie i pchdd?

matkoh
2008-01-30, 14:57
Hmmm.

Även om inte jag kan (eller vill kunna Fönster), så kan jag säga direkt att XP Home kommer du inte att få till, du behöver XP Professional. Home har ingen fungerande utdelning. Har flera kompisar som har försökt, men går icke.

tjernan
2008-01-30, 17:01
OK.
Tack för svaren matkoh och alla ni andra som kommit med tips. får prova med pro då.
kanske man inte får det här med ip konflikt då.
Är det någon annan som har något annat förslag på problemet?

matkoh
2008-01-30, 17:14
Hmmm.

Ip-konflikt får du BARA om mer än en dator på intranätet har samma IP. Ge statiska adresser åt all utrustning så slipper du fundera.

MyB5
2008-01-31, 01:11
Guiden gäller väl även DM600...?

tjernan
2008-01-31, 08:08
Då man gör en montering i boxen så ska den väl också synas i enigma och tvärt om?
Det gör det inte.
"Monteringen godkänd"

matkoh
2008-01-31, 08:37
Hmmm.

Är monteringen skrivbar, det BÖR du kolla i boxen mha telnet. Kolla att mappen /hdd/movie finns & är skrivbar. Annars går det inte att spela in.

tjernan
2008-01-31, 11:06
Ska kolla det.
En till undran: Ngrab har det i pcn
och det går göra nätverksinställningar i ngrab i dbn men det verkar saknas något i dbn.
hur startar stoppar man inspelning via ngrab?
finns inget sånt i dbn?

Nicodemuz
2008-02-01, 10:26
Hmmm.

Även om inte jag kan (eller vill kunna Fönster), så kan jag säga direkt att XP Home kommer du inte att få till, du behöver XP Professional. Home har ingen fungerande utdelning. Har flera kompisar som har försökt, men går icke.

Konstigt att det funkar så bra hos mig då. Jag har aldrig haft några problem med att min XP Home delar ut en katalog till min DM500.

Jag delar ut med skrivrättigheter till "Alla".
I DM500 måste man dock ÄNDÅ ange både en användare och lösenord (spelar ingen roll vad) för att få den att ansluta till en utdelad enhet. Kanske därför dina kompisar inte lyckats?
Man skall dock vara medveten om att inspelningarna blir inte felfria ifrån en DM500.

Och om nu skaparen av denna tråd har tänkt att streama så kan jag rekommendera att du installerar en ny streamts i din Dreambox om det är en DM500 du har. Iof så skall Leatherface images ha en version som funkar någorlunda men skaparen av denna nya streamts har gjort förbättringar efter det och sedan börjat ta betalt (en struntsumma). Kommer dock inte ihåg vart man får tag i denna streamts, var trots allt ett år sedan jag köpte min version. Vet att den diskuterats på forumet hos dreamboxx.nu

tjernan
2008-02-02, 10:50
Har fått det att fungera