handdator

Visa fullständig version : Canal Digital IPTV



ipcrap
2008-02-01, 21:02
Hej jag har precis flyttat o huset har det s.k bredbandstv. Efter en månad jag fick boxarna från CD. Riktigt basic, inga inspelningsbara. In i mellandagsrean o jag köpte en ny samsung tv o HDD dvd spelare av samma märke. Hur ska jag få dvd recordern hitta kanalerna genom boxen....? Kan inte spela in någonting. Jag har försökt scart hit o dit. TV: n o boxen funkar ok.

DennisOlof
2008-02-03, 20:07
Det vanliga förfarandet som användes förut var ju att man kopplade TV-kabeln (när det var analogt marksänt) till VHSen och sedan vidare till TVn

Jag antar du behöver göra något liknande om än med andra tekniker kanske ?

trollhattan
2008-02-03, 20:13
Box>DVD>TV

appis
2008-10-23, 21:18
Kan väl glädja alla som går och väntar på HDTV för iptv.
Mitt stadsnät puttar numera ut hdtv-strömmar :lol:
Återstår att se när tjänsten lanseras och vilken box som kommer att vara knuten till abonemanget.

hemskgren
2009-03-20, 22:00
Jag har också nyligen flyttat, mitt hus har stadsnätet med Canal Digitals BredbandsTV.
CD Boxen har inte kommit ännu, det skall vara en Motorola 1910 enligt CD.

Dock har jag redan testat att kolla köra TV via VLC och det fungerar utmärkt i både XP och Ubuntu.
Det fungerar bra att köra IPTV Recorder för att spela in TV i XP.

Skickar även med .m3u lista.

//
Hemskgren

Funckey
2009-03-22, 06:30
Jag har också nyligen flyttat, mitt hus har stadsnätet med Canal Digitals BredbandsTV.
CD Boxen har inte kommit ännu, det skall vara en Motorola 1910 enligt CD.

Dock har jag redan testat att kolla köra TV via VLC och det fungerar utmärkt i både XP och Ubuntu.
Det fungerar bra att köra IPTV Recorder för att spela in TV i XP.

Skickar även med .m3u lista.

//
Hemskgren

Tack för .m3u listan!
Jag skulle även vilja ha resterade kanaler som CD har via sitt IPTV utbud, någon som har dessa?

En fråga;
Finns det någon programvara som fungerar med Conax CA-modul man vill ju även kunna se de kodade utbudet på sin HTPC!

Skulle gärna höra era tankar hur man kan lösa detta!

//F

levande
2009-07-27, 13:15
bump..

Finns det någon som har mer info om detta?


Tack för .m3u listan!
Jag skulle även vilja ha resterade kanaler som CD har via sitt IPTV utbud, någon som har dessa?

En fråga;
Finns det någon programvara som fungerar med Conax CA-modul man vill ju även kunna se de kodade utbudet på sin HTPC!

Skulle gärna höra era tankar hur man kan lösa detta!

//F

hemskgren
2009-07-27, 21:20
Jag skickar upp en full lista från 20090328.

//
Hemskgren

oddball
2009-07-27, 23:29
Jag skickar upp en full lista från 20090328.

//
Hemskgren

Tackar :)

DennisOlof
2009-07-30, 22:16
appis, OT, men ändå. Har väntat på att Telia ska lansera HDTV i deras IPTV utbud.

Antar du har en motorola 1910, den klarar HDTV vad jag förstår men jag antar det är MPEG4. Hur kraftig komprimering kör dom på HDTV, kan du ta reda på det ?

appis
2009-08-03, 19:28
appis, OT, men ändå. Har väntat på att Telia ska lansera HDTV i deras IPTV utbud.

Antar du har en motorola 1910, den klarar HDTV vad jag förstår men jag antar det är MPEG4. Hur kraftig komprimering kör dom på HDTV, kan du ta reda på det ?

runt 20MBit/s i h.264

stefan129
2009-08-03, 21:49
hemskgren, hur får du en IP adress tilldelad till datorn?
Jag har försökt koppla in datorn till uttaget som levererar IP-TV men får ingen IP adress via DHCP. Enligt info i den här länken http://medlem.spray.se/iptv2htpc/index.html verkar det krävas någon form av special request för att registrera PC:n. Har testat mediptv2htpc men det verkar inte fungera för canal digital.
Tacksam för lite hjälp...

arrow
2009-08-04, 01:42
om du har korrekt MAC så får du IP tilldelad.......

Sedan kan du med t.ex. wireshark se vilka ytteligare data som skickas med DHCP paketen. dock är inte IP adressen det primära utan vilka multicast adresser samt portar du ska lyssna på, med t.ex. VLC. dock är 99% av kanalerna kodade

DennisOlof
2009-08-04, 10:19
appis, ok. Då förstår jag, det kräver då fibernäts anslutning antar jag.

20Mbit låter som det är snarlikt det man får från HDTV via satellit.

Leatherface
2009-08-04, 11:12
kodade kanaler kan man väl lösa med ett program som stöder softcams...

arrow
2009-08-04, 16:17
kodade kanaler kan man väl lösa med ett program som stöder softcams...

Om lev. godkänner att man använder softcams... annars måste man
ta hem lite ytteligare mjukvara som simulerar att datorn faktiskt är en box osv.

Går göra mycket roligt med dessa IP-TV boxar.... men lev. kan se massor om boxen om som så önskar.. samt enkelt spåra tittare i t.ex. stadsnät

Leatherface
2009-08-04, 17:45
ingen leverantör godkänner att man använder softcams....
Men om programmet du ser kanalerna i har stöd för softcams ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka om man nu kommit så långt att man faktiskt kan ta emot kanalerna...
softcams har stöd för dom flesta krypteringsstandarder...
enligt den där länken så ska det funka att ta emot kanalerna i ProgDVB och den stöder ju softcam...
http://medlem.spray.se/iptv2htpc/teknik.html

Operatören kanske inte gillar det däremot men det är en annan sak... kan dom inte fixa fungerande lösningar så får man fixa det själv...
Du betalar ju för kanalerna så då ska du kunna se i HTPC / valfri box...

stefan129
2009-08-04, 18:56
arrow (http://www.comhit.net/member.php?u=18934), tack för tipset. Tyvärr får jag det fortfarande inte att fungera. Har försökt få till en DHCP initiering med en linux dator och en XP dator (där jag ändrat MAC adressen till den MAC adress som står på min digitalbox).
Jag är mest intresserad av att få in Svt1, 2 och TV4. Antar att dessa inte är kodade och ska gå att ta in i VLC. Är det någon som har någon ide om vad som kan vara fel.
Jag har Canal Digital IPTV via Ownits bredbandsnät.

patos
2009-08-04, 22:57
Stefan129,
Om jag inte minns fel så kräver även Telia serienumret med i requesten för att den ska ge dig en IP. Kolla på iptv2htpclänken i svaren innan så ser du.

Har inte telia själv, men det finns med som en option att fylla i i programvaran.

stefan129
2009-08-06, 20:09
Tack för tipset, jag har testat iptv2htpc men det verkar bara fungera mot telia.

Jag har lyckat men dhcp requesten nu. Dels behövde jag ändra MAC adressen till samma som digitalboxen och sedan behövdes dhcp requestet skicka med Vendor class identifier = "CanalDigital_VIP1910-9". Det lyckades jag bara göra i linux, info här http://www.mythtv.org/wiki/Sasktel_IPTV. (http://www.mythtv.org/wiki/Sasktel_IPTV)

Så nu får jag en ip adress men har inte lyckats få igång någon av kanalerna i vlc. Jag har använt adresserna i hemskgrens lista. Kanske används inte samma adresser i mitt nät. Är det någon som vet hur man med wireshark tar reda på vilka multicast adresser och portar som används?

stefan129
2009-08-06, 20:15
Såg nu att länken jag själv skickade med beskriver hur man gör för att ta reda på adresser och portar som används :-)

Finding the channels



Start a new capture in Wireshark
Grab the remote and tune the STB to a channel
* At this point, you will see the IGMP join request, followed quickly be a whole mass of UDP packets, coming from a private IP source, and headed to a multicast ip. These are the IPTV stream for that channel.
Pick a UDP packet (It shouldn't matter which one, they'll all be to and from the same location), and note down it's DESTINATION IP address and DESTINATION port.
* It's possible that Wireshark will try and be helpful supply the port's name for you in the packet listing. If you click on a packet, however, it will give you the number in the "User Datagram Protocol" header.
* For the first channel, open VLC, and choose "Media -> Open Network". Protocol UDP, address is the destination IP address, and port is the destination port. You should see on your computer screen the same as the feed from your STB. If so, congratulations.
Also note down the channel number and name. This will help later when it comes time to map your XMLTV IDs
Tune to the next channel, lather, rinse and repeat.

This process may take a while to complete, going through every channel, but by the end you should have a complete channel to IP/Port map.

kaptenKlor
2009-09-01, 10:59
Jag har också nyligen flyttat, mitt hus har stadsnätet med Canal Digitals BredbandsTV.
CD Boxen har inte kommit ännu, det skall vara en Motorola 1910 enligt CD.

Dock har jag redan testat att kolla köra TV via VLC och det fungerar utmärkt i både XP och Ubuntu.
Det fungerar bra att köra IPTV Recorder för att spela in TV i XP.

Skickar även med .m3u lista.

//
Hemskgren

Låter lovande. Jag har precis flyttat in i ett hus med stadsnät och tvingats på IPTV.
En sorglig historia, jag vill kunna sätta videon på ett antal program på olika kanaler när jag är bortrest, men det är tydligen bara att glömma nu...
Finns det något sätt att strunta i set top boxen, dra ethernetkablen in i en liten dator som sköter inspelning och kanalbyte och allt det där, och samtidigt ha 1 remote?

hemskgren
2010-04-06, 20:57
Med IPTV Recorder menar jag VLC add-on http://arakar.ifastnet.com/andrej/software/
Oftast är ca 99% av Canal Digital kanalerna kodade = DRM i VLC.

I stadsnät där jag är ansluten går det att köra IPTV även från PC nätet.
Det finns även S3 / Öppen bredbands TV, då är must-carry okodade.

Som VCR kör jag mythtv, mythubuntu 10.04 i Vmware esxi 4.0 up1.

adion
2010-04-11, 21:04
Hej! Ny på forumet :) Tänkte bara efter att ha läst tråden försöka få lite klarhet. Ska snart flytta till en lägenhet med iptv (tänkte välja canal digital) och vill fortsätta använda min HTPC för tv-tittande, går detta? Vad innebär detta: "Oftast är ca 99% av Canal Digital kanalerna kodade = DRM i VLC"? Hittade även den här sidan - http://www.dvblogic.com/products.php. Vad är nyttan med mjukvaran - DVBLink for IPTV? Tack på förhand!
/Adion