handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om DM600S



d4andwi
2008-02-05, 10:31
Funderar på att byta ut min Topfieldmottagare mot två Dreamboxar. Har Canal+ och Viasat originalkort och undrar följande:

1. Kan jag använda två DM600S där jag har Canalpluskortet i den ena och Viasat i den andra och dela ut korten så alla kanaler funkar på båda boxarna samtidigt? (Båda configade som servrar alltså). Twin-USB och DISEQ-switchar har jag redan.

2. För att få en helt tyst mottagare i vardagsrummet funderar jag på att skippa hårddisk i den ena dreamboxen, men undrar om man kan använda en USB-sticka för att kunna Time-shifta och spela in kortare sekvenser.

3. Kan man ändra portasrna för FTP, så man kan nå båda boxarna utifrån?

hasko
2008-02-05, 10:45
1. JA
2. Finns ingen USB på 600
3. Ja

Snouser
2008-02-07, 12:35
2. För att få boxern tyst så kan du använda hårddisken i din dator och mappa den på dreamboxen.

3. Om du använder CNAME så kan du använda två stycken subbdomäner till din huvuddomän. Alltså att denna sida gå till din första box:
box1.kalle.se
denna går till din andra box:
box2.kalle.se

Å andra sidan så kan du bara rikta om portarna så att ena boxen kör igenom 21 och andra 22, fast de är inte lika snyggt :D

d4andwi
2008-02-07, 15:06
Tackar för svaren! CNAME skulle ju faktiskt göra det snyggare som du säger... Får se om jag kan få till det när jag kommit så långt.

Hade visst läst specen fel och missat att det inte fanns USB på 600:an. En följdfråga på mappningen mot datordisken däremot. Om jag kör via HomePlug (elnätet) från dreamboxen till routern och vanlig ethernet från router till PC, finns det ingen risk för kvalitetsförluster/artefakter vid inspelning. Har för mig att jag läst att en del haft problem med just sånt.

Snouser
2008-02-07, 16:48
Tackar för svaren! CNAME skulle ju faktiskt göra det snyggare som du säger... Får se om jag kan få till det när jag kommit så långt.

Hade visst läst specen fel och missat att det inte fanns USB på 600:an. En följdfråga på mappningen mot datordisken däremot. Om jag kör via HomePlug (elnätet) från dreamboxen till routern och vanlig ethernet från router till PC, finns det ingen risk för kvalitetsförluster/artefakter vid inspelning. Har för mig att jag läst att en del haft problem med just sånt.

Ingen kvalitetsförlust om du kör digitalt, vilket du gör.

d4andwi
2008-03-02, 13:14
Så, nu har jag fått hem boxarna och börjat leka. Jag har fått igång både Viasat och Canal digital på båda boxarna om jag har rätt kort i. Kör just nu cccamd 2.0.7 och NewCS 1.50. Får det dock inte att funka att dela på korten mellan boxarna, har försökt i 3 dar... Helt ny på det här och tror att jag har för dålig koll på vilka configfiler som behövs och hur jag ska konfigurera portarna . Box1 som ska ha Viasat har intern ip 192.168.0.60 och box2 som ska ha CD har 192.168.0.61. Finns det någon som kan ge en idiotförklaring till vad jag behöver göra?