handdator

Visa fullständig version : Frågor kring en ny DM500C



pemani
2008-02-09, 12:32
Fick igår hem en DM500C som tänkt köras mot ComHems nät. Har ett abonnemang med 8 favoriter, viasat sport samt canal+ paketet. Trodde då man har ett äkta abonnemang att det bara var att koppla i och köra men så enkelt var det ju inte så klart.

Kollade då in här där man alltid får svar på sina frågor och har läst ganska mycket. Dock är deet några saker jag skulle vilja få verifierade.

1a. Man kan alltså flasha DB:n enbart med en nätverkskabel (flytta över filen) och struna i nollmodems kabeln?

b. Men det är säkrare med en nollmodemskabel?

2. Jag har kopplat boxen till routern och när jag browsar ip:n så får jag upp en inloggningsruta. Men vart finner jag denna information? Har kollat i manual och inställningarna i boxen men antingen är jag blind (mest troligt) eller så står det ingenstans. Har testat allt logiskt som dreambox/dreambox, dreambox/*blankt*, admin/password etc men inget funkar. Tips?

3. Jag har tagit hem Gemini 4.20 som borde passa min 500C och är ett bra alternativ?

trollhattan
2008-02-09, 12:36
root/dreambox

pemani
2008-02-09, 12:51
Ok tack.

Men då skulle det då vara möjligt att föra över img-filen och flasha?

edit: skrev bin istället för img

deas
2008-02-09, 13:27
Ladda hem FlashWizard så kan du flasha över nätverket... Dock så är det säkrare och stabilare att flasha över nollmodemkabel... Men det fungerar med FlashWizard också... Jag har iaf aldrig misslyckats...

matkoh
2008-02-09, 13:46
Hmmm.

Seriesnöre, seriesnöre & inget annat än seriesnöre !!!

pemani
2008-02-09, 14:38
nu blev det lite tvetydigt :P

Ska man köra båda samtidigt? =)

matkoh
2008-02-09, 14:52
Hmmm.

Vilka då ??? ENBART 1 seriesnöre, och använd Dreamup (gärna för Linux).

bowman
2008-02-09, 15:56
http://www.comhit.net/showthread.php?t=22183

pemani
2008-02-09, 15:59
Hmmm.

Vilka då ??? ENBART 1 seriesnöre, och använd Dreamup (gärna för Linux).

Vad jag har läst så kör vissa med modemkabeln, andra med ethernet kabel och vissa kör med båda samtidigt... jag tänkte om nåt är att föredra?

Men jag förmodar att det är seriesnöre (nollmodemkabel) då? =)

pemani
2008-02-09, 16:04
http://www.comhit.net/showthread.php?t=22183

Nu är jag fruktansvärt okunnig i just detta ämne.. men du menar att jag behöver nollmodemkabeln vid boot och kan sedan koppla bort den och föra över filerna med lan-labeln?

"Flashwizard funkar dessutom bara för de gamla boxarna baserade på tuxbox, inte de nya med openembedded (600, 500+ osv)"

Vad har jag som har en DM500C ?

bowman
2008-02-09, 16:11
Dreamup har möjlighet att via nollmodem konfa upp nätet på boxen tillfälligt för att sen föra över imagen den vägen istället (så det inte behöver ta 15 min), men du bör nog lämna nollmodemet i tills allt är klart. :)

Då din box inte är en 600 eller en 500+ (som bara finns med s tuner) så är den alltså tuxbox-baserad.

pemani
2008-02-09, 19:13
Dreamup har möjlighet att via nollmodem konfa upp nätet på boxen tillfälligt för att sen föra över imagen den vägen istället (så det inte behöver ta 15 min), men du bör nog lämna nollmodemet i tills allt är klart. :)

Då din box inte är en 600 eller en 500+ (som bara finns med s tuner) så är den alltså tuxbox-baserad.

Ok tack =)

En sista grej nu bara, ett nollmodem.. är det en korsad com/serial-kabel som är hona-hona med 9 piggs?

Om ni vet någon kabel på kabelgiganten.se så kan ni gärna skicka en länk. Tänkte beställa lite kablar så det vore passande om det fanns en där..

pemani
2008-02-15, 10:07
Nu har jag försökt läsa på lite överallt och vad jag kommit fram till är att det inte är rekommenderat att köra en max-var firmware med TP-kabel även om vissa gjort det och lyckats.

1. Om man har en helt ny box från digisat som man inte rört. Då bör det väl inte vara någon 3:e parts firmware i? Jag tänkte på det här med partitionerna och om man måste rensa den först på något vis innan man flashar i en ny. Kan man någonstans läsa vilken firmware man har?

2. Min dator har tyvärr ingen serial port så därför flashar jag hellre genom LAN om nu det skall kunna fungera. Skulle ni rekommendera flashwizardpro och gemini 3.10 som tydligen finns utan max-var då? Eller går det att slänga in gemini 4.20 max-var med TP?

3. Om jag slänger in gemini 3.10, kan man då "uppdatera" till 4.20 genom boxen eller måste den omflashas?

4. Är det stor skillnad på 3.10 och 4.20? Jag tänkte om jag går miste om någon användbar funktion som gör att jag ev måste flasha in 4.20 iaf senare?